Gjest Siklerotte Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Noe jeg stusser litt over; alle skoler har nasjonale prøver, ikke sant? Ser klart at de fleste internasjonale skolene ligger langt fremme når det gjelder regning, men at blant annet Oslo International School ikke engang er på topplisten over de fem beste i engelsk. Helt ærlig forundrer det med veldig, i hvert fall at tilogmed med Fjellfoten eller hva det nå var ligger over OIS. Kan det ha noe med at denne skolen (som da er engelsk) ikke testes i engelsk på lik linje med de andre skolene fordi det da går som hovedmål på skolen? Ser jo at flere andre internasjonale skoler er blant de fem beste, så det er vel neppe slik det er... Innser igrunn at det er litt urovekkende at skoler med norsk hovedmål er bedre i engelsk enn skolene med engelsk hovedmål. Hvor ligger feilen da?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Nei den er ikke med, for skolene skal testes på likt grunnlag, derfor er også en del andre privatskoler utelatt.
Gjest Siklerotte Skrevet 12. november 2008 #4 Skrevet 12. november 2008 Tror ikke det står skolevis - men fant bare det som var på aftenposten; http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2766458.ece
Gjest Skrevet 12. november 2008 #5 Skrevet 12. november 2008 Ett eller annet sted fikk jeg da lest skolevis i fjor, mener jeg?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. november 2008 #6 Skrevet 12. november 2008 De legges ikke ut skolevis heller. Det er ikke meningen, man skal bare ha en viss oversikt over hvordan ens egen skole ligger an i forhold til resten av verden.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. november 2008 #7 Skrevet 12. november 2008 Ingen nasjonale prøver i fjor. Man har gått bort fra Clemmets modell som gikk ut på å henge ut de svake og få de sterke i dagbladet sånn at de dumme kunne flytte ungene sine dit og ødelegge den skolen også.
Gjest Skrevet 12. november 2008 #8 Skrevet 12. november 2008 Hvem skal ha den oversikten? er vel de Oslo-prøvene som ble lagt ut, kanskje.
Gjest Siklerotte Skrevet 12. november 2008 #9 Skrevet 12. november 2008 Om de ikke skal legge ut skolevis, hvorfor kan de da legge ut hvilke skoler som er best og dårligst? Da faller jo hele vitsen bort? Vi får vite de skolene som er best og dårligst (riktignok i landet, men allikevel...) men ikke de som er midt imellom?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. november 2008 #10 Skrevet 12. november 2008 Avisene finner det jo ut, for lærerne har jo informasjonen om sin skole.
Gjest Siklerotte Skrevet 12. november 2008 #11 Skrevet 12. november 2008 Åja, så det er ikke offisielle tall de har fått, men som de har samlet fra diverse skoler?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. november 2008 #12 Skrevet 12. november 2008 Åkei, mulig jeg er ute og sykler forresten. Men her blir i alle fall alle skolene slått sammen, for at det ikke skal være mulig å finne ut informasjon om den enkelte skole, og da regner jeg med at det skjer andre steder også. Små kommuner med bare en skole blir ikke offentliggjort.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. november 2008 #13 Skrevet 12. november 2008 Poenget er jo ikke å rangere best og dårligst, men å se om din skole er bedre eller dårligere enn landsgjennomsnittet. Best og verst er typisk stykkprisfinansiert høyrevridd tenkning som ikke ganger skolen på noen måte.
Gjest Siklerotte Skrevet 12. november 2008 #14 Skrevet 12. november 2008 Hm, tror jeg falt av lasset nå. Tallene som aftenposten viser er ikke offisielle tall, men tall de har fått fra skolene ved å ringe rundt? har de da ringt rundt til alle skoler i landet for å få disse tallene da? Og om ikke de nasjonale prøvene er til for å vise "best og dårligst" - hvorfor kan de da gi ut disse tallene? Skjønner ikke helt.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 12. november 2008 #15 Skrevet 12. november 2008 Gå inn på skoleporten og forsøk selv. Du får ikke se, men skolene selv kan se.
Reveenka Skrevet 20. november 2008 #16 Skrevet 20. november 2008 Jeg har vært inne på sidene som viser resultatene skolevis for hele landet, lagt ut som et excel regneark. Problemet er bare at jeg husker ikke hvordan jeg fant fram, men var ute og tittet på nyheter/NRK div div på irsdag, og da fant jeg det.... Men ellers kan vel disse resultatene påvirkes av at skolens flinke eller "dumme" elever ikke er med og tar testen den dagen den skal tas? Statistikk kan man jo gjøre alt med... Dersom ikke tilstrekkelig antall elever er med på testen, blir det heller ikke lagt ut noe resultat for den aktuelle skolen. Det spiller vel også en rolle hva slags innsats og oppfølging foreldrene har, og kanskje også hva slags utdannelse de har? Vil bare få presisere at det selvsagt ikke trenger bety noe for den enkelte elev hva slags utdannelse foreldrene har - men såvidt jeg vet, er det slik at barn av høyt utdannede foreldre oftere tar høyere utdanning selv - så da vil kanskje foreldrenes utdannelse spille en rolle i denne sammenhengen også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå