Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 ser ut som jeg nå har blitt alenemamma, etter å ha prøvd å få til forholdet i LAANG tid.. vi ble vel forsåvidt begge enige om at det ikke var noe annet å gjøre. vi kunne ikke leve sammen og være ulykkelige hele tiden. ikke minst for sønnen vår sin skyld. vi gikk konstant og hakka på hverandre, krangla for ingenting osv... så det ble tydeligvis slutten. det var heldigvis ikke pga utroskap fra noen av oss, men vi kunne bare ikke bo sammen. har forskjellige ønsker her i livet, og prioriteringer. orker ikke gå inn på det nå.. uansett, HVA er det jeg må gjøre framover, med papirer, søknader, samvær osv? har skrevet ferdig søknad om sånn overgangsstønad osv siden jeg er student. men hva og hvor må vi ordne med samvær? tror virkelig det er best at jeg har hovedomsorgen, selv om pappaen er flink med sønnen vår. men han har altfor dårlig økonomi til å kunne ha han mere. vi skrev under på delt foreldreansvar mens vi var sammen,dette kan ikke gjøre at han kan kreve delt ansvar nå og? han har sagt at han er enig med at jeg har hovedomsorgen, men tenk om han brått forandrer mening? vil vel tro at jeg uansett er mest "skikka" til å ha sønnen vår. er bare så redd for at det skal skjære seg helt mellom oss pga uenighet der, selv om jeg jo satser på at det skal gå greit. vi endte forholdet uten krangel, heldigvis. så håper vi kan snakke sammen ordentlig framover. blir jo nødt til å feire bursdagen til sønnen vår sammen osv.. noen gode råd?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Familievernkontoret er stedet for å mekle frem en samværsavtale(og dermed meklingsattest). At dere har delt foreldreansvar(foreldrerett) har ingenting å si i det daglige, og har ikke med daglig omsorg og samværet å gjøre. Finner far ut at han vil ha den daglige omsorgen, og du ikke er enig, så må han i retten for det. Det er ikke anbefalt, da det øker konfliktnivået, men det er eneste måten han kan få det på om du ikke vil. Du skal ha en barnetrygd ekstra, og har du full overgangsstønad(dvs ikke inntekt som reduserer den) så skal du ha et ekstra småbarnstillegg om barnet er under 3 år. Stønad til barnepass. Bidrag fra faren. Det kan dere bli enige om uten å blande inn NAV, men likevel kan NAV stå for innkrevingen om du vil. NAV kan også regne det ut, men da koster det et engangsgebyr på ca 800 fra dere begge. Krever NAV inn bidraget, kan du ha rett på bidragsforskudd. Da får du en liten del av bidraget, selv om far lar være/er sen med å betale en måned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå