Gå til innhold

Ang stramt tungebånd hos babyer...noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da gutten min var rundt 6 uker sa jeg til legen at jeg gjerne ville ha det klippet, for det er veldig stramt, men han mente at det var innenfor normalen. Javel sier jeg bare!

Nå er han 8 mnd og jeg skal kreve at det blir klippet. Jeg skal til en annen lege og om ikke han hjelper meg så vil jeg ta kontakt med en annen en..osv. (jeg ble litt inspirert av den andre tråden, men lenge siden jeg har bestil legetimen da. tenkte bare jge måtte høre med dere her).

Om legen min er såpass oppegående at han er enig med meg(noe jeg helt sikkert tror han er), hvordan blir det gjort da? På en så stor baby? Vil jo helst unngå narkose, men det er kanskje ikke mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk også beskjed om det på 6 ukerskontrollen, men når de sjekket det igjen på 10 mnd, var alt i orden alikevel. Vi fikk beskjed om at hvis de skulle klippe tungebåndet, ville de vente til han var mellom 3 og 4 år, så ikke vet jeg. Her gikk det hvertfall bort av seg selv innen han fylte året.

Skrevet

Hvorfor vente?

Jeg tviler sterkt på at dette retter seg ut på 2-3 månder. har ikke blitt noe som helst bedre nå. Jeg blødde fra brystvortene under amminga, fikk bare beskjed om å bruke skjold! Synes det er drøyt, ville da ikke bruke skjold.

Skrevet

Men det trenger da ikke ha noen sammenheng med trangt tungebånd å gjøre... Jeg blødde også fra brystvortene på min første, og han hadde ikke stramt tungebånd.

Jeg syns det er litt rart at du vil klippe tungebåndet hvis det ikke trengs... Her var det ikke snakk om at tungebåndet var stramt når han var 10 mnd noe de mente han hadde da han var 6 uker..

Skrevet

Vel, nå har ikke du møtt den legen jeg var hos da.. en sullbokk som jobber på helsestasjonen som ingen av damene der anbefaler. Men dumt av meg å vente så lenge! Har egentlig tenkt at det skal rette sge opp, men det kommer det nok ikke til å gjøre.

Eh jo jeg veit at det kom pga tunga. Du kan bare synes jeg er så rar du bare vil hehe.

Skrevet

Jenta vår klarte ikke å suge en gang da hun ble født på grunn av stramt tungebånd. Hun fikk ikke til å amme, så hun ble falskebarn omtrent på barselavdelingen. Klarte å amme litt, men resten måtte hun få på flaske.

Da ble det tatt opp at de skulle klippe tungebåndet, men det ble bestemt å avvente. Da sa legen der at tannlegen måtte vurdere dette videre og at det mest sannsynlig ikke ble vurdert før 3-4 årsalderen. Hvis jenta vr klarte å uttale alle bokstavene innen hun var 4 år mente de det var unødvendig å klippe tungebåndet.

Nå er hun 4, og hun har uttalt alle bokstavene helt fint siden hun var litt over 2 år. Det blir nok ikke aktuelt å kutte noe bånd her nei:)

Når hun rekker ut tungen ser vi at den "deler" seg i to:) Slik har den vært helt siden hun ble født.

Hva er grunnen til at du vil at det skal kuttes?

Skrevet

Flaskebarn selvfølgelig, ikke "falskebarn", hehe. Går litt fort her.

Skrevet

Fordi tunge deler seg selvfølgelig..

flere (helsepersonell) sier at det burde gjøres, men jeg får se hva legen sier :o)

Skrevet

Leah fikk klippet tungebåndet da hun var..ehm ja..rundt 3 mnd om jeg ikke husker feil..Hun fikk bedøvelse og så klippet han, det hele var over på under 1 min og hun blødde bare bitte litt. Hun ble mest sint fordi vi holdt henne fast og åpnet munnen hennes, bedøvelsen smakte sikkert ikke godt heller. Tror det skal gå greit å gjøre det på den måten på en større baby også, men da må man være bestemt og holde hardt akkurat slik de ber deg holde..jeg fikk hjelp av ei kjempesnill sykepleier..da pappan syns det var for fælt:)

Skrevet

Jeg skal spørre på helsestasjonen neste gang angående lillegutt på 8mnd. Han har ikke hatt noe problem med å die... men har faktisk så kort tungebånd at han ikke får tungespisen ut forbi gommene. Kan ikke forstå annet da enn at han vil få problemer med å si r? Synes det er rart de venter så lenge som til 3-4 års alderen jeg, når det er et såpass ukomplisert inngrep...

Skrevet

Ja jeg veit. Jeg skjønner ikke heller. Det han sullebukken sa til meg var at før i tiden var dette noe de gjorde altfor ofte og som egentlig ikke var noe vits.

Men jeg mener, hvor moro er det å ha delt tunge egentlig? Ikke at han plages nå, men man kan aldri vite om det vil plage han om noen år. Min 3 åring har sagt r siden han var 2 eller noe. Og jeg mener at det inngrepet bare vil bli værre om man venter i flere år.

Skrevet

Min gutt fikk klippet tungebåndet 5 uker gammel under narkose i forbindelse med en annen operasjon. Har imidlertid pratet med flere leger og kirurger, og samtlige sier at dette er noe som sjeldent blir gjort idag. At det er "gammeldags" å kutte tungebåndet. Det var det vi fikk beskjed om iallefall:)

Lykke til!:)

Skrevet

Her har både jeg og alle unga klippet tungebåndet. Jeg i voksen alder, ene barnet i 6årsalder, ett i 4årsalder og ett 2-3dager gammelt. Jeg og de to "eldste" fikk det klippet i lokalbedøvelse. Minsten var så liten at de ikke bedøvde i det hele tatt.

Skrevet

Grunnen til at minsten ikke fikk bedøvelse var at det ville være mer ubehag forbundet med bedøvelsen enn det lille sekundet det tok å sette et lite klipp, er jo så lite som skal til når de er så små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...