lykkelig gravid trønder t 23/3 Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Hei! Vil bare gjøre dere oppmerksomme på at de ser om babyen deres har leppe/ganespalte. Tror ikke det er vanlig de sjekker det uten at man spør nemlig. Det er 2 promille sjanse for at babyen har det, det er heldigvis ikke mye, men for oss få som får babyer med dette tror jeg det blir utrulig mye lettere for oss og babyen at man vet dette før babyen kommer ut, og at man kan forberede seg ordentlig. Den sannsynligheten har jeg lest på nettet en plass. Der sto det at de fedrene som har det selv har 2 prosent sjanse for å få barn med det, og dersom du har søsken som har det er det 1 % sjanse for at babyen deres får det. Vet ikke om dette er sant, men uansett skader det ikke å sjekke det. I vårt tilfelle har min mann en bror med leppe og ganespalte..
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Kommer ikke til å spørre om det, ei heller bekymre meg for det. Synes igrunn ikke det er så veldig hyggelig at folk skriver innlegg som sier "OBS OBS husk å bekymre deg for dette i tillegg til alt annet"
*juble juble* Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 hei hei Jeg syns det er fint at man kommer med tips om hva man kan spørre om. Alle er jo så opptatt av kjønn, og så glemmer man kanskje helse og utvikling. Hvis man spør om de kan se om alt er bra, sjekker de det da tror du? eller må man spørre spesifikt?? Er utrolig glad for at man deler erfaringer, og tips om hva som er lurt og ikke...så kan den enkelte gjøre hva de ønsker med kunskapen man har fått. TAKK TAKK
lykkelig gravid trønder t 23/3 Skrevet 12. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 12. november 2008 Grunnen til at jeg skrev dette er fordi jeg skulle ønske noen hadde forberedt oss på dette før vi for på ultralyd. Absolutt ikke noe være bekymret over uansett. Jeg er ikke bekymret for mitt barn og jeg vet at han har hareskår. Bare glad jeg at jeg vet dette nå, 4 måneder før han kommer. Er jo en grunn for at man er på ultralyd, nemlig å få vite at barnet er friskt og dersom det skulle være noe så har man tid.
lykkelig gravid trønder t 23/3 Skrevet 12. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. november 2008 Helt enig scipper! Veldig forskjellig hva de sjekker ettersom hvem du går til er min erfaring. Noen sjekker det uansett, men noen sjekker det ikke. Dette er mitt andre svangerskap og jordmora sa til oss no når ho såg at gutten vår hadde det at hun var så glad for at vi sa i fra før hun begynte, for vår del Jeg var med ei venninne på ultralyd i fjor og denne legen/jordmora sjekka neste ingenting, ikke en gang målte magen og lårbeinet til babyen og det er jeg ganske sikker på at de skal gjøre. Du kan jo lese her på BIM under ultralyd der står det hva de skal se etter på ultralyd.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 12. november 2008 #6 Skrevet 12. november 2008 Dette var jo ikke et skremsels/beskymrings innlegg, bare et lite : dette kan være en lur ting å gjøre innlegg. Det å si at man kan spørre om det, det betyr jo ikke at man skal beskymre seg for det før man er på UL. Det var jo sikkert bare ment som: du kan jo spørre om det når de først titter på ungen. Hun skriver jo hvor LITEN sjangs det er for det, sikkert nettopp fordi at folk IKKE skal beskymre seg. Det er jo altid greit å vite det på forhånd, dersom man får et barn som ikke er som alle andre.
Månestråle75 Skrevet 13. november 2008 #7 Skrevet 13. november 2008 Når jeg var til ordinær Ul på Rikshospitalet, sjekket jordmor at babyen hadde hel og fin overleppe. Dette gjorde hun uoppfordret. Mulig det er forskjellig praksis fra sykehus til sykehus?
venter barn nr. 3 (har født) Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 Rikshospitalet er jo de som hovedsaklig "reparerer" leppene så det er naturlig for de der å tenke på det. Det er ikke vanlig å sjekke leppe hvis man ikke spør eller f. eks har født barn med denne typen misdannelser før. Det samme gjelder klumpfot etc. Og det er faktisk lurt å spørre så man kan få vite dette før fødselen, det er faktisk en del utstyr man trenger i forhold til mating som ofte må bestilles og som kan ta litt tid å få tak i. Sykehusene har vanligvis ikke det du trenger hvis du er så uheldig å få et barn med leppe kjeve ganespalte. Mating er faktisk det største problemet da disse barna ikke kan ammes på vanlig måte. Du kan jo prøve å tenke da, hvordan få i mitt nyfødte barn melk da det ikke kan suge melk fra hverken puppen eller en vanlig flaske? også må man i tillegg kanskje vente i 2 uker på rett utstyr fordi det må spesialbestilles på apoteket. Faktisk ganske greit å vite før barnet kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå