Gå til innhold

Joda, jeg har visst migrene... :-S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev for noen dager siden om hodepinen, og i dag hadde jeg time hos legen. Han mente jeg hadde alle klassiske symptomer på migrene, bortsett fra aura. Til og med det faktum at jeg ikke har hatt det siden før jeg fikk barn og så har fått det nå, 6 år senere var visstnok typisk. Så skal hente tabletter i morgen som jeg skal ta når jeg kjenner et anfall på tur. Så nå må jeg bare finne ut hvordan jeg kjenner at det er på tur, vanligvis smeller det inn som lyn fra klar himmel (tror jeg), men han sa jeg ville kjenne det på meg, om jeg bare lyttet til kroppen. Så nå skal jeg sette meg ned å lytte =))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, så dumt. :( Jeg har hatt migrene i mange år, heldigvis kommer anfallene sjelden. Jeg synes nesten migreneanfall er verre enn å føde barn, jeg. Men jeg får hele pakken med aura, lammelser, talevansker, oppkast og den sinnsyke hodepinen. Den er virkelig helt j******. Hva slags symptomer har du? Jeg leste ikke den forrige tråden din. Utrolig kjedelig å plutselig få det nå da. Krysser fingrene for at anfallene dine også kommer sjelden! :)

Skrevet

Har det heldigvis ikke så sterkt, men nok til at jeg ikke fungerer i det hele tatt når det kommer. Er lyssky, kvalm (kaster ikke opp, men klarer ikke spise/drikke), nummen i ansiktet, føler at hjernen går i sirup, bruker feks ufattelig lang tid på å skrive en tekstmelding eller svare på helt enke spørsmål, kan også svare helt feil, akkurat som om hjernen ikke sammarbeider med resten, og sinnsykt vondt bare jeg rører på øynene, eller noen er borti meg.

Har sansynligvis hatt det fra jeg var tenåring, men det ble avfeid som vanlig spenningshodepine da. Også forsvant det jo når jeg fikk barn, men nå er det kommet tilbake. Hatt anfal ettpar ganger i mnd siden i sommer, virker som om det skjer oftere og oftere, så håper det stagnerer nå, og at medisinen virker.

Bruker du noe medisin? Noe som hjelper deg? Jeg klarer ikke legge meg, må sitte opp, men ha det mørkt rundt meg.

Skrevet

Hei jeg har også migrene. ( Med hele "pakka" av symptomer )

Bruker vanligvis zomig tabletter med god effekt ,har prøvd flere andre migrene medisiner uten særlig effekt , men siden jeg nå ammer , må anfallene gå sin gang..... Heldigvis ikke så altfor ofte jeg har migrene , men ikke noe koselig når det står på......

Kjenner ofte at et anfall er i anmarsj når jeg får skikkelig lyst på sjokolade, får ofte søtsug før anfall. - Eller så kjenner jeg at jeg har vondt i nakken opp mot bakhodet , da vet jeg at et anfall er like om hjørnet. Jeg vil også vanligvis sitte eller ligge stablet opp på sofaen , klarer ikke lys , skarpe farger, høye lyder eller brå bevegelser rundt meg............ Ungene stakkar lister seg forbi meg når jeg er på det verste. Av og til ( når jeg ikke har aura )ser jeg på tv uten lyd , må bare ha noe og feste blikket på liksom , får jo ikke med meg noe handling......

Skrevet

Jeg har også migrene, men heldigvis veldig sjeldent etter jeg sluttet å bruke p-piller. Hadde ofte anfall før, men etter jeg begynte med p-ring i stedet for har jeg nesten ikke hatt migrene og det er vel snart 4år siden. Har i mellomtiden vært gravid og etterpå fått spiral og har fortsatt ikke hatt anfall, så jeg tror det er p-pillene som gjorde at jeg var så mye plaget. Er mange som merker at de forverrer migrene, så hvis du bruker det, burde du prøve noe annet uten hormoner, eller hvertfall med mindre hormoner.

Er også mange andre ting som kan trigge migrene, som sjokolade, spesielt mørk sjokolade, vin og mange andre ting, så hvis man er mye plaget kan det være lurt å skrive "matdagbok" og når du har gjort det en stund, se om det er noen sammenheng med at du får migrene hver gang du har spist noe spesielt.

Dessverre lindrer de fleste migrenemedisiner bare anfallene når de kommer, uten å gjøre at de kommer sjeldnere. Vet noen som er veldig plaget kan få forebyggende også, men da er det medisiner som skal tas fast hver dag, så hvis du fortsetter å ha anfall to ganger i mnd, bør du undersøke det nærmere.

Jeg ble forresten henvist til MR som en del av utredningen. Ikke fordi legen trodde det var noe galt i hodet, men for å utelukke at jeg hadde svulst el... (mener ikke å si det er sannsynlig at du har svulst)

Skrevet

Husker ikke hva de tablettene jeg fikk heter, imoettellerannet kanskje? Kunne få de i nesespray også om tablettene fungerte.

Har prøvd meg på tv, men som du sier; får ikke med meg noe. Men greit for å holde seg våken (kan ikke legge meg når jeg er alene med Gutoongen 24/7). Må prøve å legge merke til når det kommer. Tror jeg på en måte vet det kommer, for når jeg blir dårlig tener jeg av og til "jeg skjønte det", så må være noe som gjør at jeg på en måte venter det, må bare finne ut hva. =)

Skrevet

Legen mente at grunnen for så mange anfall nå kunne være stress (er i litt sur situasjon med sykemelding og depresjon fra før), og at det godt mulig ble å bedre seg når jeg fikk stabiliset resten av livet. Får håpe på det, for det har vært tøft å ha så mye vondt som nå i høst. Blir litt handlingslammet i grunn.

Har p-stav nå som jeg har hatt i tre år, så tror ikke det har noe å si, siden jeg var anfallfri de første 2,5 årene jeg hadde den. Men greit å tenke på. Lever forresten lavkarbo (null sjokolade) og drikker ikke vin av det du nevner, men skal undersøke det med kosthold, kan jo være noe der som kan trigge.

Skrevet

Jeg tar ikke medisin siden de kommer såpass sjelden, men jeg har sterke smertestillende jeg skal ta med en gang jeg merker at et anfall er på anmarsj. Har det akkurat sånn som du beskriver. Det kjennes ut som man på en måte er inne i en boble, man får ikke med seg noen ting og det kjennes ut som hjernen er en eneste stor suppe. Jeg fikk et anfall da jeg hadde senvakt i barnehagen en gang. Da var det 2 år siden jeg hadde hatt det sist, så jeg skjønte ikke med en gang hva det var som skjedde. Ettersom senvakten på den andre avdelingen var syk hadde jeg dobbelt opp med barn. Jeg husker jeg snakket med foreldrene som kom og hentet, men hva jeg sa aner jeg ikke. Litt flaut. :P Det er jo klin umulig å få satt sammen en vettug setning.

Jeg prøver å legge meg når anfallene kommer, men det er som oftest helt umulig å sove. Det er som du sier, nesten verre å legge seg, for da blir man liggende å kjenne på hvor vemmelig det er. Neste gang skal jeg prøve det dere sier med å ha på tven uten lyd. Kanskje det er bedre. :)

Skrevet

Uff, det var jo ikke noe særlig=( Jeg hadde migrene fra jeg var liten av, men nå har jeg ikke hatt anfall på snart 3 år! Og jeg kan ikke si at jeg savner anfallene noe særlig...;-)

Skrevet

har hatt migrene siden jeg ble født....

den var heldigvis på ferie da jeg var gravid - deilig å endelig kunne stappe i seg ren sjokolade uten bivirkninger!

bruker maxalt smeltetabletter - kan tas selv om anfallet har kommet et stykke (aura er over)

drikk mye vann, ikke sov for lenge og ikke la det gå for lenge mellom måltidene (kan være også bare en kjeks om du ikke orker mer).

3 timer mellom er best.

Skrevet

forresten så ble jeg testet på sykehuset for migrene - husker ikke hva undersøkelsen heter - masse elektroder i hode også masse flimrende lys osv - skikkelig deilig....

Skrevet

EEG heter vel den testen. :) Fastlegen min sa at jeg var den eneste pasienten han hadde hatt som hadde testet positivt på den, så jeg vet ikke om den er helt til å stole på? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...