Gå til innhold

Fått time til utredning:O))


Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått brev fra Ullevåll.

skal dit til utredning 16/12.08 blir spennende.

skal til legen min 20/11 og ta blodprøver som skal sendes inn.

spent på resultatet......;O))

 

***************************************

 

men kan dette være riktig?

jeg har da ikke EL på dag 22 fra første dag i siste TR periode...

alikevel skal jeg ta blodprøver akuratt den dagen for å se om jeg har EL..

 

må være å finne ut om jeg i det HELE TATT har EL det da,for jeg kan jo ikke ha EL da jeg tar blodprøvene for det stemmer ikke med syklusen min...

 

noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, hei,

 

jeg har ikke så mye peiling på dette, men jeg skal ihvertfall ta blodprøve på dag 3 og på dag 19-20 (egentlig 21-22, men siden jeg har korte sykluser, så blir det litt før). Jeg har ingen aning om hva de skal sjekke da, men tror det er el.

 

Så ja, vi skal også starte utredning nå. :-/

 

 

Skrevet

Hei Akki42!

 

Dette kan jeg litt om og kan forhåpentligvis svare på spørsmålene dine.

 

Blodprøve tas vanligvis på dag 22 i syklus for å stadfeste om el har funnet sted. Dette gjøres ved å måle nivå av progesteron. Etter eggløsning begynner kjertelvev (corpus luteum) som vokser i folikkel i eggstokken å danne progesteron. Progesteronnivået når sin topp 6-9 dager etter eggløsning og dersom el har uteblitt, vil nivået av progesteron være lavt. Har du over 25 nmol/l er det påvist at eggløsning har funnet sted (ellers vil du ikke greie å få så høyt nivå).

 

Dag 22 er imidlertid beregnet ut ifra en normal syklus på 28 dager. Dersom du avviker fra denne sykluslengden, bør du passe på å få tatt blodprøven til riktig tidspunkt, dvs 6-9 dager etter el, ellers kan resultatet bli misvisende.

 

Jeg synes forøvrig denne kurven er fin og forklarende om hvordan hormonene endrer seg i løpet av en syklus:

 

http://www.pernille.info/hormonkurve.htm

 

Lykke til med utredningen!:-)

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...