Gå til innhold

Langtidssykemeldt og gravid :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært sykemeldt siden sommeren, og oppdaget ganske plutselig at jeg var gravid. OMG. Jaja, dette tar vi på strak arm som vi pleier - men hva skjer NÅ da?

Jobben min er helt uforenelig med graviditet, så dette betyr sykemelding ut svangerskapet - ELLER en annen stilling i samme firma. Må si det er jævla stusselig å tråkke hjemme, jeg blir sløv og trøtt, sitter for mye på nettet og treffer for få voksne. Men jeg er ikke sikker på hvor intersserte de er i å gi meg en kontorstilling heller, for det har jeg ingen erfaring med.

Har jeg rett på penger og permisjon når jeg har vært sykemeldt sånn? Bør jeg fortelle om graviditeten til arbeidsgiver snarast råd, eller bør jeg drøye det en stund?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke for å virke agressiv, men jeg dytter litt likevel

Skrevet

Hva jobber du som? Hvorfor er du sykmeldt? Trenger ikke svare, HI:)

Dersom det er en ia- bedrift du arbeider innen (inkluderende arbeidsliv), har de PLIKT til (å forsøke) å finne annet arbeid til deg, gravid eller ikke. Når du er gravid har arbeidsgiver uansett plikt til å tilrettelegge for deg. Dersom tilrettelegging er umulig, kan du få svangerskapspenger. Både sykepenger og svangerskapspenger gir rett på foreldrepenger. Du får utbetalt som ved 100% lønn, og kan velge 80% eller 100% som når du arbeider som vanlig, når du går ut i permisjon.

Dersom du tenker for eksempel kontor, kan de ordne intern attføring for deg, for å gi deg den kompetansen du trenger (kurs, skole etc).

Du kan være sykmeldt inntil 12 mnd. Jeg ville fortalt om graviditeten så fort jeg var klar, det kan ta tid å tilrettelegge.

Skjønner deg godt, ikke greit å trampe hjemme, gjør det selv om dagen.

Klem fra meg:)

Skrevet

Tusen takk :) da forteller jeg om graviditeten når de tre første månedene er gått. (truuur eg - hvis jeg tør) Tør ikke si noe før det - siste jeg har lyst til er at... huff, det orker jeg ikke å tenke på engang :/

Tror det er en IA-bedrift jeg er ansatt i, men de var lite villige til å sette meg i en annen stilling tidligere i år. (var snakk om aktiv sykemelding - men det ville bety at jeg måtte endre arbeidsoppgaver, og det var visst mye ekstraarbeid for ledelsen o-stakkars)

Skrevet

Tøv. De PLIKTER å legge til rette for deg. Sykemelding er jo det de prøver å unngå. Snakk med nav, eventuelt fagorganisasjon, dersom du har en (kan være kjekt å ha de i ryggen). Skjønner du vil vente til etter tre måneder er gått! Jeg er egentlig i samme situasjon som deg, bare det at jeg ikke er gravid (ennå). Tøft å komme i en sånn situasjon, men tirsdag skal jeg i samtale med personaltjenesten og sjefen. Må ha annet arbeide. Jeg også frykter at de ikke "vil" legge til rette for meg, men sjefen var optimistisk og legen og nav sier de MÅ tilrettelegge. Jeg er i en ia- bedrift. Dersom du ikke får tilrettelegging gjennom jobben, kan du få attføring via nav. MEN attføringspenger gir IKKE rett til foreldrepenger (tåpelig), og utgjør bare 62 eller 66% av lønna du en gang hadde...

Skrevet

Oi, alt hva du vet!

Legen min mener at jeg ligger godt an for attføring, så det er ganske aktuelt for meg å søke. Men da gjør jeg IKKE det nå før baby er vel ute, enten det ordner seg sånn eller sånn på jobben jeg allerede har.

Møtevirksomhet er jeg veldig dårlig på, så om det blir aktuelt tror jeg at jeg kommer til å ta kontakt med fagforeningen først - sånn bare for å være sikker på at jeg har alt i orden. Har ikke råd til å gå uten inntekt nå.

Avdelingslederen min er udelt positiv, men lenger oppe i ledelsen er det et voldsomt gubbepreg. Jeg er temmelig sikker på at det ikke er en arbeidsplass jeg har lyst til å være i resten av livet, men lønna er god, jeg er organisert og føler meg ganske trygg på ikke å få fyken. Betyr litt det også i urolige tider :)

Takk igjen, og lykke til på tirsdag :) det virker som om du har et godt grunnlag og er talefør, så det går sikkert bra.

Skrevet

Takk for det, lykke til til deg også:) Kom på at jeg ikke er sikker på foreldrepenger hvis vi snakker intern attføring, og hva lønna vil være da... Hm. Må finne ut av det og! Det ordner seg, for deg og for meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...