Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Ja, ja leste Dagbladet i dag barn i barnehage hadde bedre språk enn de som ikke var i barnehage. Det var deilig.... har alltid følt at barnet mitt har det veldig bra i barnehagen. Men det er jo alltid godt å få det dokumentert.
Gjest Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Tror du de som ikke gikk i barnehage da var testet i morsmålet sitt, nødvendigvis?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 Ja, de var med i undersøkelsen de også.
Gjest Skrevet 12. november 2008 #4 Skrevet 12. november 2008 Men hva ble de mange ikke-barnehagebarna som har et annet hjemmespråk målt på, norsk eller morsmål?
MathildeC Skrevet 12. november 2008 #5 Skrevet 12. november 2008 Jeg har min i barnehage, så er ikke anti-barnehage på noe som helst vis (jenta mi stortrives!! 16 mnd gml). Men tror nok at på sikt så blir disse forskjellene i språkutvikling utradert.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #6 Skrevet 12. november 2008 Du har et godt poeng her sug lut, men det var ikke innvandrerbarna som dro ned gjennomsnittet. De kom bedre ut enn ventet.
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #7 Skrevet 12. november 2008 Synes dette er nytt propagandastoff for å lette den dårlige samvittigheten hos foreldre som har unger lange dager i barnehagen!
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #8 Skrevet 12. november 2008 Dere kalte det ikke propaganda da han journalisten for noen uker side ga ut bok omvendt. Da mente dere at alt var rett. Jeg er Hi og synes det er flott at noen velger å være hjemme. Men ofte føler jeg at vi blir angrepet for dårlige foreldre. Det eneste jeg prøvde å få fram var at det er mye godt i barnehagen også. Men det er mange gode mødre/fedre som har barna hjemme også.
Kose-KU Skrevet 12. november 2008 #9 Skrevet 12. november 2008 Nå har ikke jeg lest den artikkelen, men mulig barn som er hjemme med mamma / pappa ikke alltid har det like travelt med å lære seg å snakke fordi foreldrene forstår barnets kroppsspråk og "babyspråk". Vanskeligere for barnehageansatte å forstå barnet, -derfor blir barnet mer motivert til å lære å prate for å bli forstått. Det er i vært fall det jeg tenkte som er utdannet pedagog.
mageboer igjen visst*fødeklar Skrevet 12. november 2008 #10 Skrevet 12. november 2008 Jeg har nå en datter på rett over to år og vi var på helsestasjonen for slik språktesting i dag faktisk. Resultatet er at hun snakker svært adekvat for sin aldersgruppe med 2-3 og 4 ords setninger og gjentok alt det HS sa og fulgte instruksjoner. Merkelig nok.. for hun er vanligvis slettes ikke sååå medgjørlig. Ha ha Men i alle fall.. HS ble overrasket over at mini ikke gikk i bhg enda siden hun var godt rustet språklig i alle fall. Men saken er at vi flyttet i sommer, her er det ikke bhg dekning og vi har falt litt mellom stolene desverre. Får ikke plass før etter jul engang. Uansett... Dette med språk og bhg.. greit nok det siden de mest sannsynlig får mer stimuli der enn å gå hjemme med meg alene hele dagen, MEN det var veldig godt å høre det at jeg har gjort veldig mye riktig og at ungen min er på høyde med alle andre barn i hennes aldersgruppe!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå