parri Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 hei lurte på jeg er gravid i uke 23 og får noen ganger plutselig vondt i høyre lår(bak lår) det gjør veldig vondt og det strekker oppover.hva kan det være? kan det være et symptom på bekkenløsning?
Underveis --> Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Jeg tror nå at alle slike rare smerter som vi ikke har kjent før, i område lår, hofter og bekken kan være begynnende bekkenløsning. For min del, som ikke er diagnostisert av lege, så kjennes det av og til som om noen har smellt meg over rævva med en planke *hihi* Noen ganger stråler det nedover beina, og noen ganger har jeg vondt i hoftene. Heldigvis (takker høyere makter!) så ser det ut til ikke å øke veldig i omfang, så jeg satser hardt på at jeg klarer meg ut dette svangerskapet uten å bli diagnostisert av lege. Men at det er bekkenløsningssymptomer er jeg ikke i tvil om. Har også litt hoftetrøbbel fra før, og dette er definitvit noe annet. Å gå lange turer gjør saken ikke noe bedre, og bæring og slikt er heller ikke så bra har jeg merket. Begrenser meg ubevisst litt på slike ting, merker jeg. Det er uansett ikke så ille her at jeg føler meg hemmet på noen måte i hverdagen, så det er jeg veldig fornøyd med :-D Man skal ta disse symptomene på alvor, for det blir ikke noe bedre utover, og det blir ofte verre på neste svangerskap. De som er skikkelig plaget får også videre plager etter fødsel, noe som man nok ikke tenker på før det er for sent.
*Trollmor* fikk en gutt <3 Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 Jeg har hatt bekkenløsning med det to første fra uke 8 og utover. når jeg var 20 uker på vei har det væt så gale at jeg faktisk ikke har klart å gå i trapper. Samboeren min måtte sykemelde seg for jeg klarte så og si ikke noe. Satte jeg med ned på en stol fikk jeg låsning å kunne bare glemme å komme meg opp i stående stilling. De få gangene jeg var alene når han foreks var ute å handlet måtte jeg gå med tlf på meg. for jeg kunne få låsning uansett om jeg sto satt eller lå. Det er fryktelig vondt å det kjennes ut som du mangler deler av rygg og hofte. akkurat som det er luft mellom skjelett delene. så slår de sammen når du går/beveger deg. Du kan og ha ståliger nedover bak og på innsiden av lårene og helt ned til ankelen. Det har jeg erfart. Smerten er intens og det kjennes ut sim om noen drar i "senene" fra lår til legg. Da er det fryktelig vondt og stå helt i ro, og av og til hjelper det å stå og trippe med bena. (vet ikke om det hjelper for alle eller om alle har de samme smertene.) men dette er no min erfaring i alle fall. Du kan og være helt fin og plutselig ene foten bare svikter helt. og du får en intens stikkende smerte i bekkenet på ene siden. Det er fryktelig vondt. Støvsuging er fy fy det samme er vasking av golv. Du skal ikke bære mer en det en 10 liters bøtte med vann veier. og det likt fordelt på begge armer. ungå vektforskjell når du bærer varer ol. Du kan ligge på siden med en pute mellom bena så det ikke blir vridning på skjelettet for det gjør ting10 gannger verre. når du sitter skal du ikke sitte med bena i kryss. Det gjør og utslag. Ikke gå med store skritt. Det er ikke bra. Er sengen så myk at du ligger vldig ned i madrassen er ikke det bra det heller. da kan det hjelpe og legge en tynn plate under masrassen som jevnt dekker det området du ligger på, (for å stabilisere madrassen litt så den ikke bli så myk.) Små turer i skog å mark kan hjelpe også. (men ikke gå for langt). Jeg har gått til fyseoterapaut og det hjalp meg. Da kom jeg på krykker og gikk hjem igjen uten krykker. Men du må gå regelmessig for det kommer tilbake etter kort tid. Jeg prøvde og kiropraktor men dette hjalp ikke meg i det hele tatt. da ble det bare værre. Men det kommer helt ann på personen for noen er kiropraktor løsningen. Jeg anbefaler også å gå med bekken belte hvis du er ute å går. Men dette er veldig ubehagelig å sitte med. nå er jeg i mitt tredje svangerskap og var veldig redd for å få dette tilbake. er nå i uke 20 og har bare hatt små plager, Så jeg har vært veldig heldig i dette svangerskapet når det gjelder bekkenløsning. Så tydeligvis er det ikke altid vi får det værre igjen i senere graviditeter. Eller dvs. Jeg kan jo helt sikkert få det senere, men fra uke 8 i de to andre til ja vi får se nå da hva som skjer. Det er veldig bra men ja jeg har hatt små plager etter de to første graviditetene. Jeg må altid tenke igjennom hva jeg kan gjøre og ikke gjøre. Men det lærer vi oss og leve med og til slutt blir det naturlig. håper du fikk litt mer info om dette forferdelige greiene. jeg har no bare delt mine erfaringer. Lykke til jeg unner ikke noen dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå