Gå til innhold

Hva slags holdning har dere til gavekalender?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset har vi to..: Mannen min synes det blir for mye pakker, og vi ønsker begge to å døyve dagens pakkepanikk en smule, men jeg har alltid synes at det er så koselig med pakkekalender til jul, og jeg gledet meg selvsagt veldig til det da jeg var liten. Er den med på å gjøre jula "uforglemmelig" eller er det bare dyrt og bortskjemmende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, det er så fint så. :)

Men det kommer kanskje an på hva man har i kalendere.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Dyrt, bortskjemmende, dyrt og dyrt... De får jo så mye pakker!!!

MEN, når det er sagt.. jeg har en meget utakknemmelig datter, så om ho hadde fått 24 gaver, så hadde ho vært like sur for de gavene når julaften kom, fordi de er så kjeeeeeeedelige... :P Men klart, om man har barn som virkelig gleder seg over å få ting så er det supert :)

Jeg har vurdert å ha helge-pakke-kalender til eldste :)

Skrevet

de beste kalenderene er hendelsekalendere

f eks:

idag skal vi bake pepperkaker sammen

I dag er det akedag

Kino dag

osv

Skrevet

Jeg syns det er kjempestas med kalender. Passer på at noen av gavene er nyttige ting, lille får f.eks juleklær i noen av pakkene, og på lørdagene er det godis i pakken. Trenger ikke gjøre det så dyrt. :o)

Skrevet

Hvis gavekalenderen gir noe som er mest spenning og tituale og ellers lite nok (teip, viskelær, refleks, truse, sokker, aktivitetslapp "bake pepperkaker", seigmann...) er det kjempefint.

Skrevet

Du, det var egentlig sabla lurt! Det har aldri slått meg at går an engang. Kanskje jeg kan blande litt pakker og litt happenings!

Skrevet

Jeg liker det...de to eldste(2 og 4) får i år. Veit ikke helt åssen jeg har tenkt å gjøre det ennå, men begge kommer ikke til å få hver dag, og noen dager er det "dele-gaver" og jeg skal legge inn praktiske ting som ullsokker og artige ting vi kan gjøre sammen; feks pakke inn pepperkakeformene vi allerede har for den dagen skal vi bake =P

Jeg har til og med ordnet kalender til meg selv...bytter mot ei ana ei på et annet forum(hobbyting og tang) - gleder meg, og har kosa meg veldig med å lage kalender til ei ana ei =)

Skrevet

De 4 eldste får pakkekalender, en hver seg, så det blir mange pakker.

Standaren er godis på lørdager. Ellers er det en del lapper :

-bake pepperkaker

-lage pepperkakehus

-lage julekort og div

-lage julegaver

-teater/kinobilletter

-ski/akedag

osv.....

Skrevet

Jeg synes det er rart å bruke hundrevis av kroner på en gavekalender, og det blir det fort når en har flere barn. Adventstiden bør kanskje i større grad være preget av venting og innhold enn pakker og fokus på shopping, og jeg prøver å fokusere på det. Ikke at jeg lykkes.

Vi har kalender, men prøver å gi barna ting de trenger og som de ellers hadde fått. Litt godteri til barnatv noen ganger, men ikke store mengder. De siste årene har vi hatt mer og mer aktiviteter på kalenderen. Pepperkakebaking, lage merkelapper, pakke inn julepakker i gråpapir og male på, sette frem julekrybben, henge opp julestjerne, lage knekk osv. De stortrives med det, og jeg kan lage aktivitetene etterhvert som jeg ser det passer. Det er jo ting vi uansett gjør, og de gler seg i bhg og skole til de skal gjøre det.

Skrevet

Mitt forhold til gavekalender er vel mest fylt av dilemma, hehe. Er oppvokst med pakkekalender selv og syns det var fryktelig stas, så for meg er det mye tradisjon. Men samtidig så får jeg jo noia av gavehysteri generelt... Dog - i år fikk jeg ideen her inne om å gi "aktivitets-lapper" i kalenderen og det er jo et godt kompromiss; gjøre noe barna syns er kos og setter pris på og som er litt ekstra. Og i tillegg gir jeg ting hun trenger/jeg hadde kjøpt uansett, enten det er "unyttige" hårspenner eller et par sokker. Har forøvrig plan om at barna mine deler kalenderen når den i magen kommer ut og er med på leken.

Skrevet

Det kommer helt an på hva som er i pakkene.

I mine øyne skal de inneholde småting som ikke koster noe særlig. F.eks en karamell i en pakke, en hårspenne i en annen osv.

Også kan man ta en litt større ting i julaftenpakken.

En pakkekalender skal ikke inneholde 24 gaver av samme typen man åpner på kvelden den 24. ...

Skrevet

Du kan jo halvere med å lage bare en pakkekalender og at barna får åpne pakke annenhver dag. Det er jeg vant med hjemmefra, og jentene mine skal dele. Jeg lager bare en. Men lille julaften og julaften henger det alltid to pakker på da ;o) For meg er det et kjært minne fra min barndoms jul, samtidig syns jeg det er fint å dele, så lærer man seg å glede seg for det den andre får, og så tar ikke pakkehysteriet helt av ;o)

Skrevet

Vi fikk hver 3. dag =)

Skrevet

Vi orker ikke ha pakker i kalenderen.

Blir stort sett bare opplevelser som kino badeland teater bakedager nissefester luciafest og selvfølgelig noe godt inni mellom:)

Skrevet

Synes det er veldig koselig :) Men da synes jeg ikke det skal være dyre pakker. Koselige overraskelser kan være en invitasjon til kino, teater el. (gleder meg til jenta blir så stor!!!).

Gidder ikke begynne med det foer hun er litt stoerre.

Skrevet

Jeg syns det er kjempekoselig!!

Mamma lagde til meg, og jeg vil lage til sønnen min :o)

Skrevet

Vi er fire søsken, jeg er eldst, så i starten fikk jeg hver dag. Når søstersen ble gammel nok ble det annenhver dag, og sånn fortsatte det...hehe, ble ikke mange pakkene til slutt :D Koselig tradisjon, driver og broderer kalender selv som mine skal få :) Blir så de deler de også, har brukt snart to år på å bli ferdig med denne kalenderen nå.....

Eldste her er 2,5 år nå, og jeg lurer på om jeg skal lage til han i år eller om han er for liten enda. Blir hvertfall ikke på hjemmelaga kalender i år :P

Skrevet

Det kommer vel litt an på hva som er i pakkene. Man kan vel fint pakke inn et par gode ullsokker, ullundertøy og slike ting som barnet har bruk for. Har ikke sansen for pakkekalender med plastdritt som går i stykker etter en halvtime, og egentlig bare er søppel.

Gutten vår er bare 1,5, så han får ikke noen kalender i år, men når han blir så stor at han skjønner meningen med en adventskalender, så kommer jeg sikkert til å lage pakkekalender. Hadde ikke det selv da jeg var lita, og synes det ser koselig ut. :)

Skrevet

Tone Lise får kalender med pakke hver søndag i advent.

Har funnet det lekre serviset jeg ville hun skulle få,og har pakket inn så hun får et fat og en kopp hver søndag. I tillegg blir det en dvdfilm i en av dem,mens hun får en pose rett i koppen kakao i alle ;) så kan hun kose seg med kakao og kveldsmaten med nye serviset,hehe :) Legger åpninga til sen ettermiddag på søndagene tenkte jeg,siden hun er hos pappan sin to av søndagene :)

Synes det er så koslig med pakkekalender,men hun har det aller meste hun trenger,så er litt overflødig med 24 gaver...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...