Gå til innhold

Et slag i trynet fra studentbarnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og samboeren min er studenter ved Universitetet i Agder, og da vi fikk ei lita jente i februar tok vi straks kontakt med studentbarnehagen for å se om vi kunne ordne plass fom januar 2009 (ferdig med permisjonen min da). Da fikk vi beskjed om at "Javisst! Ikke noe problem." Vi var garantert plass siden vi var studenter, og vi trengte ikke søke hverken der eller noen andre plasser, bare ta kontakt nå til høsten så var det greit. Så vi lot det være med det, godt fornøyde:)

Da vi nå tok kontakt i høst fikk vi en mail der det stod: Desverre, vi har ikke plass. Så da stod vi der med skjegget i postkassa som de sier.

Jeg er sint og frustert. Vi har ordnet med en familiebarnehage, men måtte begynne å betale fom november nå selv om hun ikke skal begynne før til januar, hvis vi skulle ha plass. Alle andre i distriktet tar bare barn fra 3 år og oppover, så mulighetene er få. Det er 5000,- pluss pluss, rett i dass.

I tillegg til dette har vi bare samboerens stipend, forsørgerstipend og barnebidraget å leve på, ettersom mitt fødselsstipend har gått ut i oktober. Dette er altså 5000,- som vi trenger sårt, og bare hybelen alene sluker nesten det vanlige stipendet.

Er det noen som vet hva vi kan gjøre, eller om vi bare skal godta at sånn er det? Studentbarnehagen burde ikke gi sånn feilinformasjon, og det burde ihvertfall vært ordnet slik at de ikke gir samme beskjed til andre studenter. Hjelp..

Frustrert studentmamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden dere er studenter, har dere krav på å betale billigere barnehage. Alle som har en samlet inntekt under 300 000 har det. Dette gjelder også barnehager som ikke er studentbarnehage. Det hadde jeg sjekket ut hvis jeg var deg. Ellers så ville jeg vært glad for den barnehageplassen jeg hadde fått. Barnehageplasser vokser ikke på trær, men jeg forstår frustrasjonen.

Skrevet

ja vi har sjekket ut noe sånt.. finner nok ut av det

trengte bare en utblåsning, men det er unødvendig og uprofesjonelt å love ting man ikke kan holde - spesielt når studenter har så skralt med inntekt fra før av.. og rett før jul

men det ordner seg nok

Skrevet

Hvor kan man stille dette kravet? NAV?? Brnehagekontoret? Teller stipend/lån fra lånekassen som inntekt? (Regner med det..)

Skrevet

Dere burde også være kvalifisert til å motta bostøtte fra kommunen. Det ville jeg sjekket opp med det samme, da de opererer med søknadsfrister. Gå på kommunens nettsider og søk etter "bostøtte"

Skrevet

Du kunne jo latt jenta begynne å gå i barnehagen nå, og så funnet deg en sesongjobb før jul.

Skrevet

ja vi blir nok å ta henne i barnehagen fra desember av.. alt ser litt lysere ut nå da, vi har fått vedtak om redusert foreldrebetaling, så nå betaler vi bare halve beløpet til barnehageetaten. det gjorde godt.. vi har desverre ikke krav på bostøtte siden vi bor i leilighet/hybel med kjøkken, stue og gang i ett - må visst ha disse rommene seperat for at det skal gjelde.. litt dumt, men hjalp med foreldrebetalingen, så nå får vi kanskje til og med råd til et par julegaver :)

takk for alle tips - gjorde godt å lufte frustrasjonen litt :P

• 2 uker senere...
Skrevet

en liten oppdatering:) vi ble kontaktet av studentbhg som hadde plass til frøyja allikevel (!)

takket selvfølgelig ja, hadde jo tenkt å få henne inn der uansett ved neste søknadsperiode, dessuten føler jeg meg tryggere med å sende tuppa mi i en bhg jeg vet noe om på forhånd:P

men nå landa vi jo opp med å måtte betale for tre mnd (2mnd oppsigelsestid i den andre bhg vi måtte godta plass i) som ikke vi ble å benytte i det hele tatt..

vet ikke om jeg skal være letta eller ikke.

hadde vi bare visst at det ble ledig plass allikevel - men men, det er vel sånn som skjer.. studentbhg klarte å lage mye styr for oss, særlig nå før julestria, men nå kan jeg ihvertfall slappe av og sende frøyja i bhg med god samvittighet i januar.

takk for alle svar. kos dere videre med deres små og god jul:)

Skrevet

Ja, ja :) Ble mye rot dette her... :) Håper hun trives i studbhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...