Gå til innhold

Hva er mest rettferdig angående henting og levering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste årene vært snill å kjørt og hentet nesten hele tiden. Først bodde vi 10 min fra hverandre, jeg hadde lappen mens barnefar hadde mistet den. Det gjorde meg ingenting å ta av meg all levering da siden jeg hadde bil.

Så flyttet han 1,5 time unna meg å det ble mye rør med samvær. Jeg har ikke hatt noe god råd så det ble dyrt for meg i lengden å kjøre annenhver fre og søn, frem og tilbake. Her hadde han mindre samvær når jeg rett og slett ikke hadde råd til å kjøre henne frem og tilbake. Selv gadd han ikke å bidra noe, enda han hadde fått lappen tilbake.

For 1, 5 år siden flyttet jeg nærmere han pga jobb. Da bodde vi 20 min fra hverandre. Jeg tok av meg all kjøring fordi han ikke hadde bil(noe han løy om, men det fikk jeg ikke vite før i ettertid)

Jeg kjørte da frem og tilbake i 1 år uten at han løftet en finger. Fordi jeg ville være SNILL så han slapp kollektiv(tar lang tid med kollektiv mellom kommunene her) derfor sa jeg ja til å kjøre siden jeg hadde bil.

Det ble slutt mellom min samboer og meg, ergo jeg hadde ikke lenger tilgang til bil(den var hans) jeg sa ifra til barnefar om at jeg desverre var uten bil nå så det hadde vært fint om han kunne bidra litt med henting og levering. Joda han kunne ta henne med seg fra jobb på fredager. Javel fint tenkte jeg. Så viser det seg at han jobber i min by, 10 min unna her vi bor. Ikke har han sagt dette til meg!!! Men uansett, han tok henne med seg på fredager og leverte på søndager. Etter noen måneder finner han ut at dette gidder han ikke mer. Jeg skal bidra med henting og levering jeg også.

Han har fri de fredagene han skal ha datteren min så jeg skjønner ikke hvorfor han ikke kan ta henne med seg de torsdagene. Han er jo uansett 10 min unna.

Dessuten har han flyttet igjen. Så nå bor han ca 40 min unna oss.

Så istenfor at han tar med seg henne etter jobb, og kjører henne hjem igjen på søndager har han nå funnet ut at jeg er den lateste mammaen på jord.

Han har bestilt time hos familievernkontoret å vil ha denne avtalen:

Mor leverer på fredager, hun tar da toget to kommuner unna, han henter da barnet på togstasjonen som ligger 20 min unna hans hus.

Søndager: Mor tar igjen toget to kommuner unna og far henter på togstasjonen.

Beklager men jeg syns at dette er så urettferdig. Det tar han 40 min med bil mens det tar meg nesten 2 timer i reisevei. Jeg må først gå 10 min til toget. Så ta et tog i ca 10 min for å komme til hovedstasjonen. Så tog i 30 min for å komme til den andre togstasjonen. Så må jeg jo tilbake igjen.

Jeg er hjemme kl 17.00 på fredager, vi må spise middag å klokken blir fort 18.00-18.30 før vi får kommet oss avgårde. Hele kvelden går jo med til å reise :( Istenfor at han tar henne med seg torsdag ettermiddag når han er ferdig på jobb. Eller at han kommer på dagen på fredag så får barnet vårt en kortere dag i barnehagen. Han har jo uansett fri de fredagene.

Det er ikke det at jeg prøver å slippe unna her. Men jeg syns at det beste for datteren vår er ikke å stresse med en sånn reisevei fredag kveld, når han faktisk kan unngå at hun trenger det. Hun er trøtt og sliten, så det kommer til å bli like mye stress for henne.

I tillegg koster det meg noen hundrelapper i mnd med de forskjellige togene. Datteren min er også over grensen så må betale for henne også.

Hadde jeg hatt bil så hadde jeg med glede møtt han på halvveien. Men det er veldig mye stress med kollektiv frem og tilbake, spesielt på fredagene, hvor det ofte er forsinkelser osv.

Så vi skal nå på familievernkontoret, og i følge han så kommer de til å banke inn i hodet mitt at jeg er en lat mamma som kun tenker på meg selv. Å at jeg har bidratt med nesten all kjøring i over 3 år har ingenting å si. Det er bortglemt, hvertfall i følge han.

Blir så lei meg for at han ikke kan ta av seg henting og levering for en periode nå :( Jeg får meg jo bil igjen etterhvert(ferdig å studere om 1 år) Jeg gjorde det for han, men han vil ikke gjøre noe for meg, selv om det beste for datteren hans hadde vært at han kom å hentet henne på fredager eller tok henne med seg på torsdager.

Nå i helgen krevde han at jeg kom å leverte henne hos han. Jeg sa at jeg lå rett ut med influensa(feber og oppkast å hele pakka) nei det dreit han i. Jeg måtte vær så god å sette meg på toget. Jeg sa at jeg ikke orket det, orket så vidt å ta av meg datteren min uten at jeg følte at jeg svimte av. Nei han skulle hvertfall ikke hente henne. Så da tok han det som en selvfølge at jeg skulle ta over hans helg, til tross for at jeg lå syk å så frem til å få slappet av et par dager.

Så nå skal vi vel snart på fvk å da skal vel jegf å så øra flagrer, ifølge han. Han forpester livet mitt, å jeg blir skikkelig lei meg av måten han sier ting til meg. Føler at jeg er en flink mamma som tar utgangspunkt i hva som er best for vår datter. Men i følge han er jeg en lat, egoitisk og kranglete, bitter mamma. Så bitter at jeg lar det gå utover han..jada..akkurat slik jeg ser meg selv..egentlig ikke, men sier han det mer nå så er det like før jeg begynner å tro på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor 1 1/2 time unna bf, da vi bor i Halden og han i Oslo. Vi flyttet til Halden da jeg hadde skoleplass her. Han har bil, mens jeg ikke har lappen. Mina er hos han annenhver helg.

Vi har slik avtale:

Fredager tar jeg toget med Mina fra Halden til Oslo som tar 1 1/2 time og bf henter på togstasjonen, mens jeg tar toget hjem igjen. Bf leverer Mina til meg på søndagene.

Flere møtes på halvveien, men da synes jeg det blir så lite igjen av helga. Fredagen går med til skole og bhg uansett. Når jeg toget fredager, så er jeg hjemme i leiligheten min ca 20.00 tiden. Dritt å ta tog, men men har ingen annen løsning.

Jeg mener at det står i loven at begge MÅ yte.

Egentlig skal utgiftene deles etter inntekt, da han har mye høyre lønn enn meg da jeg er student. Har tatt det opp med han ett par ganger, men ble så mye om og men, men nå samarbeider vi ganske bra så jeg lar det være.

Jeg hadde ikke funnet meg i den ordningen der. Han må yte litt han også. Han er frekk:(

Skrevet

Jeg er enig at begge skal yte. Men de siste tre årene er det jeg som har ytet 95% av kjøringen. Jeg håpet jo at dette skulle komme til gode senere, dersom jeg kom i en situasjon som gjorde at det var vanskelig og slitsomt for datteren vår.

Jeg er student så tjener ikke så mye, mens han har 650 000 i årslønn.

Han jobber jo 10 min unna meg så skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å ta med henne herfra da :(

Lurer fælt på hva de på foreldrevernskontoret kommer til å si.

H.I

Skrevet

Er ingenting annet avtalt, så skal samværsforelder stå for henting og bringing. Når det gjelder kostnader i forbindelse med dette, skal det deles etter inntekt. Dvs at dersom BF tjener mest, skal han også betale mest, SELV OM han henter og bringer.

Du er ikke lat, det er han som er lat. Jeg hadde ikke gjort BF her de samme "tjenestene". ALDRI. Han får jammen gjøre en innsats selv også.

Link:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/veiledninger_brosjyrer/2001/Reisekostnader-ved-samvar2.html?id=87798

Skrevet

Ja den linken har jeg sett. Men desverre er paragrafene som omhandlet dette opphørt. Den loven gjelder ikke lenger :(

Nå skal begge foreldrene legge til rette for samvær. Det kan jo tolkes forskjellig da. Jeg føler ikke at jeg saborterer samvær fordi jeg ikke tar av meg henting og levering.

H.I

Skrevet

Men den er jo fjernet fra barneloven.

H.I

Skrevet

Ok. det vet jeg ikke noe om. Men å legge til rette for samvær er jo mye da: tilby samvær, lage barnet klart til samvær osv osv. Det betyr ikke direkte å bringe barnet til samværsforelder. Og hvorfor vil han ikke hente og bringe selv, slik at han får mest mulig ut av samværet? Det blir jo forkortet ved at du bringer.

Snakk om å ha liten vilje til å ha barnet så mye som mulig.

Hva skal han si om det på familievernkontoret? De kommer til å ta HAM på dette, og ikke deg. De vil være enige med deg i at han også må gjøre en innsats:)

Skrevet

Hvis du går på lovdata.no så ser du at loven er endret. Står også under endring av lover :(

Joda han skal også være med på kjøring. Han henter meg på togstasjoenen 20 min fra huset hans. Det tar ca 40 min med bil til og fra oss, dvs han syns det mest rettferdige er at han henter på halvveien som da er 20 min unna. Spiller ingen rolle for han at det tar meg mye lenger tid med tanke på bytting av tog osv.

Dvs får han frem denne ordningen så kommer ikke barnet så veldig godt ut av det for å si det sånn.

H.I

Skrevet

Mente ikke han henter meg da, mente barnet.

H.I

Skrevet

Du trenger ikke grue deg til Familievern kontoret- de kommer til å støtte deg i den saken her.

Hetes jo at begge skal yte - og etter inntekt og, så han kommer nok til å få høre hvor lite han har bidratt, så bare pust dypt og tenk at det blir HAN det blir ubehagelig for...

Er selv midt oppi div på familievernkont IGJEN, men ser ut til at eksen nå har skjønt at han bare setter seg selv i et veldig dårlig lys....

Skrevet

hørtes ut som en dust, rett og slett..

Her bor vi 30min ca fra hverandre med bil.

jeg har ikke lappen og ikke bil

han har begge deler.

Han mente for snart 2år siden at jeg skulle ta buss etc for å levere en vei. mens jeg mente at han kunne hente og levere så kunne heller jeg betale han bensinpenger etc.. Dette ville han ikke.

pr. i dag henter pappaen barnet i barnehagen onsdag ettermiddag og annenhver fredag ca halv 4, (kjører forbi når han skal hjem fra jobben)

og jeg (les mine foreldre stiller opp hver gang) henter onsdager 18, og annen hver fredag 18.

jeg er evig takknemlig for familie som stiller opp!!

Selv om mine foreldre mener han kan møte oss på halveien, siden han har flyttet 4ganger nå på 2år og stadig lenger og lenger vekk.

Holder på med lappen så skal bli godt når den er i boks.

men vurderte å gå til nav også.. Hørte at en alenemamma her jeg bor fikk nav til å betale taxi for å hente eller levere barnet til samvær..

Skrevet

Altså jeg betaler han heller for å kjøre, enn at jeg og vesla skal bytte tog osv. Når han kan sette seg i bilen å kjøre strake veien på motorveien. Hadde med glede kjørt halvparten om jeg hadde hatt bil.

Bare håper ikke at de syns jeg er lat pga dette. Det handler jo om datteren min også. Hun er jo kjempesliten etter en lang dag i barnehagen+ fredager er hun ekstra sliten. Å i og med at far har fri denne dagen så kunne hun sluppet å bruke tid og krefter på å stresse ut etter middag, ned til toget, for å så å bytte tog osv.

Når han heller kunne bare satt seg i bilen å kjørt innover. Skjønner ikke at det er så ille å hente datteren sin :(

Eksen min kjørte 36 mil tur retur å hentet datteren sin annehver helg, i tillegg kjørte han henne hjem på søndagen. Nesten 70 mil på en helg det. Å han gjorde det med glede, det var jo trossalt datteren hans. Eksen hans hadde ikke bil så for at hun og datteren skulle slippe å stresse med buss og tog så gjorde han dette.

H.I

Skrevet

Mine foreldre bor desverre 2 timer unna så har ikke noe mulighet for å få noe hjelp der :(

Far her flytter også stadig. Han burde bare være glad for at jeg valgte å flytte nærmere han.

Jeg har lappen, men har ikke råd til bil desverre :( Ikke mens jeg er student. Så dette er jo bare snakk om en overgangsperiode. At han kan ta av seg kjøringen. Fra neste år har jeg muligens råd til å kjøpe bil så da kan vi jo dele på det da. Men det er han ikke interessert i.

Skjønner jo nå i ettertid at jeg kun sydde puter under armene på han. Å jeg som trodde at jeg bidro med et langsiktig samarbeid.

H.I

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...