lystige lerke Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Og nå snakker jeg ikke om å brøle ut at man tjener halvannen million bare i bonus hvert år, at felgene på Q7'en kosta 15 000 per stykk og at man ser seg helt nødt til å bytte ut flatskjermen et par ganger i året. Jeg tenker mer på å snakke om penger i det daglige. En venninne av meg kommenterte at datteren min hadde så fin vinterjakke, jeg takket og sa noe sånt som at "det beste var at jeg kjøpte den på salg, bare tre hundre kroner." Dette mente venninna mi var et godt eksempel på en typisk vulgær arbeiderklassekommentar om penger. Nå har jeg jo arbeiderklassebakgrunn så det holder, men jeg følte meg ikke spesiell vulgær i gjerningsøyeblikket. Hva synes dere ? Er det vulgært å snakke om penger? Venninna mi og jeg ble slettes ikke enige, men det var en interessant diskusjon.
Gjest Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Det er vulgært å snakke om penger for dem som alltid har hatt vulgært mye av dem. Vi vanlige dødelige forholder oss til reelle summer og vet at de kan ta slutt.
dårlig ånde Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 å si i fullt alvor til venninna si at det hun nettopp sa var "en typisk vulgær arbeiderklassekommentar" var temmelig vulgært synes jeg. folk som er så fine på det tenker før de snakker.
lystige lerke Skrevet 12. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 12. november 2008 Det var vel egentlig mitt poeng også. Og venninna mi har alltid hatt vulgært mye penger, men mener at alle bør holde seg for gode til å snakke om det.
Slumdog Skrevet 12. november 2008 #5 Skrevet 12. november 2008 Kanskje ikke akkurat vulgaert, men synes og det snakkes altfor mye om penger.. I ditt tilfelle synes jeg det hadde vaert bedre aa bare takke, ikke nodvendig aa si hvor mye den koster. Synes og nordmenn er helt utrolige til aa spoerre folk om ting som gjelder penger, alt fra hvor mye folk tjener til hva noe de har kjopt seg koster er det liksom greit aa spoerre om (mener ikke deg her HI, men generelt).
lystige lerke Skrevet 12. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 12. november 2008 Jeg har jobba i akademia i Tyskland og der tror jeg f.eks spørsmål om hva den buksa til kollegaen min kosta og en påfølgende beretning om hvor fornøyd jeg var med å finne en som lignet til bare halv pris ville bli oppfattet omtrent på samme måte som om jeg hadde fortalt at i går tok mannen meg bakfra over vaskemaskina mens jeg sorterte undertøyet vårt. Men hvem skal definere hva som er riktig og hva som er vulgært?
Anonym bruker Skrevet 12. november 2008 #7 Skrevet 12. november 2008 Jeg synes ikke penger er så vulgært jeg, men nå er jeg jo også arbeiderklasse. Men når noen til enhver tid må fortelle hvor mye ting de har kostet, hva de har betalt for gaver, etc blir det lett "over the top". Penger er et greit tema, sålenge jeg ikke føler at priser nevnes for å vise hvor gooooood eller dåååååårlig man har, eller hvor dyyyyyyyre ting man bare måååååå kjøpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå