Gå til innhold

Språkproblemer hos fireåring. Logoped?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten på 4 kan ikke si K og G, han bytter dem ut med T og D.

F.eks. blir kake til tate og gutt til dutt.

Det er jo litt søtt, men barnehagen har prøvd å få logoped til ham, og de har fått oss til å søke selv også.

Det ble avslag pga av logopeders påstand om at dette er innenfor det som er normalt i barns språkutvikling, og at hvis dette er det eneste problemet, så kommer det til å seg til av seg selv ( det ER det eneste. Han har ellers godt spårk og stort ordforråd).

Barnehagen mener vi bør insistere, siden det ikke har vært noen fremgang når det gjelder disse lydene. Han sier fortsatt helt konsekvent D for G og T for K, men ser ikke ut til å plages av det.

HVis noen i barnehagen påpeker at han sier feil for eksemepl "Det heter ikke itte, det heter ikke", sier han bare "Ja, men jeg tlarer itte å si det".

HVa hadde dere gjort? Mast om logoped, eller hørt på logopeden som sier at dette er peanuts?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er noe å lage sånn oppstyr for. Jeg vet av flere fire- og femåringer både i barnehagen og ellers som har samme uttale som du sier gutten din har. Det blir ikke gjort noe hos logoped av den grunn for disse barna.

Hør evt med helsesøster for en annen mening. Men hadde det vært min gutt ville jeg ikke laget noe stor sak av det ennå. Plutserlig en dag løsner det, og da er alt i skjønneste orden. :-)

Skrevet

Prøve på helsestasjonen kanskje? Iom at han mener han ikke klarer å si det riktig ville jeg nok tatt et lite besøk hos logoped; logopeden vil jo fort kunne si om det er noe å ta tak i eller ikke. På helsestasjonen vår har de vært veldig flinke til sende til spesialister hvis det er noe de er usikre på, vi har blitt sendt til både øyelege og fysio just in case =)

Gutten min på snart 4 bytter ofte ut f med s: sisk --> fisk feks. Men han klarer å si fisk hvis han vil, hos han er det bare vane.

Skrevet

Nei, jeg er ikke så oppkavet over dette selv, men barnehagen er ganske alarmert. For deres skyld, skal jeg ta det opp når han skal på fireårskontroll. Jeg vet om to andre små gutter som hadde dette problemet, og de fikk logoped, men hos dem var det en del annet i tillegg, og det er det ikke hos min gutt.

Men siden barnehagen tar det så grusomt alvorlig, blir jeg jo litt i stuss.

Skrevet

Hehe, ja hvorfor si fisk når man like godt kan si sisk?

Ja, vi får se hva de sier på helsestasjonen.

Skrevet

Jeg maste meg til logopedhjelp til min 4 åring. Nå er han 6 og skolegutt, men fortsatt er det enkelte ord han ikke kan si. F.eks sier han konsekvent ger istedet for der. Men vi har avslutta logopedhjelpen for denne gang.

Det vi fikk vite var at veldig ofte følger det med lese og skrivevansker/dysleksi når barn har talevansker i førskolealder. Ikke alltid, men ofte. Så vår gutt får oppfølging av lærerne og de er spesielt oppmerksomme på hans innlæring av bokstaver og lesing siden han hadde dette problemet tidligere.

Ting tar tid når det gjeder å få logoped. Vi begynte da han var rundt 3 år pga ingen av de andre barna i bhg skjønte et ord av hva han sa! Han reagerte da med et vpldsomt sinne/frustrasjon over ikke bli forstått. Til å begynne med fikk vi time hos llogoped 1 gang hver 4-6 uke! Men siste året i bhg kom logopeden til barnehagen 1 time pr uke + at de ansatte fikk tips til forskjellige spill og leker som de brukte i førskolegruppa og som fremmet riktig tale.

Stå på kravene dine. Det er ditt barn og du som mor som føler beste hva ditt barn har behov for!

Skrevet

Ja, det var det med at det tar så lang tid at barnehagen insitserer på at vi skal insistere. For hvis han da er "bra" når han kommer til logoped, er det jo bare å avbestille, men hvis han fortsatt strever rekker vi det før skolestart.

Pappaen har dysleksi, faktisk, så kanskje han ligger an til å arve det. Ingen av søstrene har hatt soårkproblemer, de snakket perfekt med én gang, og ingen har dysleksi heller.

Skrevet

Æ har trua på at jo tidligere man får hjelp jo bedre er det. jobber i bhg og det er veldig typisk. Når barna er 4 år, ingen stress, språket er innenfor mormal område osv. Men så går det et år og barnet er 5 og går siste år i bhg, og da er det plutselig veldig viktig. Barnet skal starte på skolen snart og språket må jo på plass te da. Synd det e håpøst, de blir da for mange foreldre og barn et pes. . . . Syns at dere skal følge barnehgens råd. Ellers så er det mye dere å kan gjøre, bevisst het til språket, gjenta det han sier på rett måte, men ikke påpek til barnet at han sier feil. Barn på den alderen vet selv at de sier ting feil, og nederlaget blir enda større om man påpeker det.

Lek f.eks med munn motorikk, blås fjær, vask munnen med, hulekona, lag lyder, brrrrrrrr, briiiiiii, bæ bu osv... barna opplever det som lek, mens det styrker motorikken i munnen... Lykke til

Skrevet

du kan søke hjelp hos BUP i dein bydel feks. Men syns ikke heller at det er alarmerende at en 4 åring sliter litt med ordlyder! Dere kan trene opp musklaturen hans selv, ved å synge lala sanger som dere vil han skal herme feks. Dette kan dere gjøre på bilturer til og fra steder feks. Dette gjorde vi for å trene opp tunga til eldstemann som slet med R. Etter 3 mnd lek ( MÅ gjøres lystbetont) så ble det bedre og bedre;-)

Og det at barnehagen "stresser" med dette bare beviser min påstand at det ikke kommer NOE godt av at de skulle presse 6 åringene inn i skolen! Kravene blir flere og flere, og større og større! Ikke bra for ungene at det "stresses" med alt de ikke måtte kunne før de var 7 år før! Kle på alt selv, tørke seg bak mm mm mm mm...

Skrevet

Min fireåring og hadde slike lyder lenge, men barnehagen vår ville ikke ha noe logoped til ham. Språket utvikler seg hele veien, og det er ingen som gjør noe med det før barnet er i 5-6 års alderen. Vi begynte rett å slett og øve med vår sønn selv vi på de bokstavene han ikke kunne. Nå går alt så mye bedre, han blir 5 år om ca 4 mnd :)

Skrevet

Prøv forresten å dele opp ordene da det virker som det er lettere å lære dem da. Vi jobber med ketchup for tiden og da blir det sånn: -Ket, han gjentar det også tar vi : -Chup, og det går veldig bra.

Lykke til :)

Skrevet

Tenker ikke nødvendigvis loloped, men bhg kan f.eks ha språkgrupper. Pedagogene i bhg har en god del kompetanse på språk og mye kan gjøre på avd. Alle barna kan være med på slike grupper, enten i samlingsstunder eller i små grupper.

Skrevet

Å, det var lurt. Kanskje jeg skal foreslå dette for pedagogisk leder. Det er en veldig liten barnehage, og i hans gruppe er det kun 3 barn, så dette burde jo være mulig å gjennomføre uansett om han får logoped eller ikke.

Skrevet

Elletuppa: helt enig, men barnehagene idag tar jo ikke vare på barna som trenger litt ekstra!!! Dette ser man i skolen også! De skal ha penger og hjelp til alt, istedet for å selv kanskje gjøre en liten innsats og lage et opplegg i samlingsstund der alle barna deltar og det barnet som trenger hjelp også får det på en mindre obvious måte! Vår sønn trengte ekstra hjelp på skolen, og de HAR søkt om midler men står i kø som på alt annet. Vi er da så sinnsykt utrolig heldig at vi har en fantastisk lærer som trass i mangler på midler gir vår sønn 2 timer ekstra i uken slik at han får tatt igjen de andre barna etter mer en 1 år med alvorlig mobbing som gjorde at han falt bakpå!

Kan ikke få takka denne læreren nok, og kjenner jeg blir helt på gråten av takknemlighet for denne fantastiske ildsjelen som bruker ekstra krefter og energi på vårt barn uten ekstra midler! Hvis denne barnehagen er så bekymret, hvorfor kan ikke de finne fram litt hjelpemidler og hjelpe han??? Er ikke akkurat et uvanlig vanskelig problem!

Skrevet

Din gutt hører selv forskjell på K og T, og da hadde jeg tatt det med ro. Da kommer det nok, etter hvert som han lærer seg å bruke tungemuskelen.

Har dere prøvd å forklare ham hvordan man lager lyden inne i munnen? Min eldste får ikke alltid til ren S, det blir en blanding av S og F. Når jeg har forklart henne at vi lager S-lyden ved å ha tunga bak tennene, og legger tungespissen mot tennene nede, så kommer det ut en S. Hun får det til når hun konsentrerer seg, så hun må øve.

S er jo en enkel lyd, men K og G kan kanskje være litt vanskeligere, siden det innebærer å bruke tungemuskelen på en litt mer avansert måte.

I første omgang hadde jeg konsultert en logoped for å høre om når man bør begynne å bekymre seg etc.

Skrevet

Ja slik er det nok blitt mange plasser, her i kommunen er det å slike at " store" problem får ekstra hjelp. Men man skal huske på at pedagogene har kompetanse og denne må de kunne bruke , samme med lærerne. Det som vi å gjør er at vi får veiledning fra spesial pedagoger dersom det er noe vi er usikker på eller ønsker å bli bedre på.MEN viktigst av alt mener jeg er forldre som står på og krever for sitt barn. Viser seg igjen og igjen at de som krever får..... Æ e enda mer bekymret for barna i skole alder, har oftes bare 1 lærer, og når den er udugelig hva gjør vi da? har opplevd det med eget barn og jammen er det ikke lett. Man skal være glad når barna har en flik lærer. I alle yrker er det folk som ikke duger til jobben sin, men når det gjelder lærere blir konsekvensene for den klassen personene har veldig veldig store. Og ders foreldre følger opp går det ganske bra, og der de ikke gjør det går te ikke i det hele tatt(phu engasjert ja )

Skrevet

Jeg har jo egentlig allerede snakket med logoped da jeg ringte i forbindelse med søknaden. Hun jeg snakket med da, som var logoped, sa at det overhodet ikek var noe å bekymre seg for fordi dette var innefor normalen for hans alder.

Vi har øvd og forklart litt for ham, men hanklarer det ikke likevel. Ifølge den logopeden var det rett og slett noe fysisk inne i munnen som ikke er ferdig utviklet hos en del barn i den alderen (synes jeg å huske hun sa).

Skrevet

Hei! Holder på med avslutning av logopedstudier om dagen, ikke at jeg påberoper meg noen ekspertrolle på noen som helst måte, men her er hvertfall litt om hva jeg har lært om det du tar opp:detkan ut i fra det du sier tyde på at sønnen din har et artikulatorisk problem, ikke problem med selve språket. det vil si at han skjønner og høre forskjell på kake og tate, men at han enda ikke klarer å forme k og g med munnen sin. jeg tror den logopeden du har snakket med har rett i at dette ikke er noe å bekymre seg veldig over, og det er som poengtert over ikke lurt å "presse et problem" på sønnen din i den forstand at han plutselig kan bli redd for å snakke og utvikle et slags problemforhold til disse k-ene og g-ene. hva med å øve på hvordan munnen lager lydene k og g?? et lite tips: ikke kå og ge som vi gjerne sier, men k og g hvis du skjønner... =) lag det lystbetont og prøv å ikke bekymre deg så mye. du skal se at plutselig en dag løsner det!

samtidig må jeg si at du skal ikke vente for lenge dersom du virkelig føler en bekymring. foreldre kjenner barna sine best og det kan ta lang tid å få hjelp. dersom sønnen din trenger logoped er det viktig å få det i tidlig alder.

dette var kanskje ikke så mye til hjelp, men da fikk da jeg øvd meg litt på kunnskapen jeg skal sitte med etter fem år på skolebenken... =)

lykke til

Skrevet

Flott, takk for svar!

Jeg regner deg for ekspert, jeg, siden du nesten er ferdig utdannet logoped =)

Skrevet

I vår bhg er det to gutter på 4 år som har akkurat samme problem som deres gutt. De har heller ikke noe i tillegg, kun disse bokstavene som er problemet.

Begge har gått til logoped et halvt års tid nå. Logopeden her mente at dette er feil som kan bli hengende ved, og at jo tidligere de fikk behandling jo bedre ble uttalen av ord med K og G. Ellers kunne ord med disse bokstavene "alltid" bli uttalt på en litt annen måte selv om de begynner å si K og G av seg selv. Mer utydelig uttale ifølge logopeden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...