Gå til innhold

oversikt over økonomien


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må virkelig ta et krafttak her hjemme..... regningene bare strømmer på. Vi som er vant til å bare legge de til forfall i nettbanken etterhverts om du dumper inn i postkassen. Nå begynner det virkelig å knipe økonomisk. Må inrømme at vi langt ifra har oversikt over utgifter og når de kommer..... Hvordan ordner dere dette?? Trenger desperate tips til hvordan vi kan få en bedre oversikt over utgifter (inntekter) på en oversiktlig måte.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi har laget et budsjett som vi jobber hardt for å følge. Der er skrevet inn alle inntekter og alle utgifter. I begynnelsen var det litt vanskelig fordi vi faktisk ikke visste når eks. lisens, forsikringer osv kom, men etter noen måneder begynte vi å få oversikt.

 

Vi fører regnskap en gang i uken for å følge med på at vi føler budsjettet. fungerer veldig bra for oss. Bare spør om du lurer på noe mer eller trenger konkrete råd.

Skrevet

Tusen takk for svar. Vi må gjøre det samme... Lurer litt på hvordan jeg skal sette opp dette..... Førte dere opp alle utgifter/inntekter inn i et excel regneark??? Usikker på hvordan jeg skal sette dette opp....

Skrevet

vi har laget en egen felleskonto som begge har tilgang til. så har vi regnet ut Alle faste utgifter, + lagt inn endel ekstra til bilservice og lignende som vi vet kommer en eller annen gang.

så tok vi denne (skremmende) summen av totalutgifter i løpet av et år, og delte på 12. da vet vi hva vi må putte inn på denne kontoen hver mnd. når regningene da kommer, betaler vi de fra denne kontoen, og vi har dermed ca like mye å rutte med hver mnd, samme hvor mange regninger det kommer..

 

det tar jo gjerne nærmere 1 år, før man er i rute med oppsparte midler på denne kontoen da, men foreløbig har det funket bra for oss.. litt mindre i mnd å bruke på kos, men da får vi ikke sånne mnd som før der vi ikke hadde noe nesten pga masse regninger på en gang.

 

 

Skrevet

Har budsjett og regnskap i Excel. Trenger ikke være mer avansert enn det.

 

Har brukt en del tid på å sette opp et skikkelig budsjett, med fornuftig oppsett av utgiftspostene, med oversikt over hvilke regninger vi har og hva slags forbruk vi faktisk har, og selvfølgelig også inntektene. Oppdaterer regnskapet et par ganger i måneden.

 

Synes det fungerer fint i forhold til å få en oversikt over når utleggene kommer og som bevisstgjøring i forhold til hva vi bruker penger på.

Skrevet

vi har samme system som Helene og mini. Vi har regnet ALLE regninger pluss 2500 ekstra som buffer, og delt på 12 mnd. der vi da setter inn et fast beløp hver til regninger og utgifter. Der står alltid en god pluss, slik at hvis vaskemaskina ryker, eller bilen trenger en puss så har vi penger til det og slipper å ty til dumme dyre løsninger. Vi har også en egen konto med kort til mat, og der handles KUN mat og husholdning. Samme løsning til "andre" utgifter som klær og underholdning. Dette funker helt supert, og vi har på den måten både oversikt og kontroll på hva som går inn og ut. Mange nettbanker har forslag til budsjett, og ferdige programmer du kan legge inn deres tall på. Lykke til;-)

Skrevet

Vi har gjort det ganske enkelt mener vi selv. Vi har 4 kontoer, hver sin lønns konto, regninge konto og spare konto. Når vi får lønn betales regninger vi har da, setter litt inn på sparekonto og resten inn på regninge konto der resten av regninge blir betalt fra. Vi har igjen en 5000-6000 tusen på hver sine kort som brukes til mat, klær, bensin osv. Målet hver mnd er å klare oss med de penge vi har på kortene men det varier kraftig.Men nu er det jeg som styrer hele økonomien så da er det lett å holde oversikt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...