meg & to små vampyrer Skrevet 12. november 2008 #1 Skrevet 12. november 2008 Hva gjør dere med fagstoffet til det dere sluttet på? Om dere f.eks. skrev en oppgave som ikke ble fullført... Jeg sluttet på master i februar. Pga diverse ting. Men er jo selvfølgelig litt bitter på megs elv, hadde egentlig lyst å fullføre masteren før det føltes som et tungt ork som gjorde meg ganske deppa,.... Nå kom jeg til å åpne det jeg har skrevet (totalt kanskje 100 sider, selv om ikke alt henger sammen eller er like relevant)... Og jeg tar meg selv i å tenke at "det der var vel ikke såååå dårlig at det ikke kan brukes"- Føler plutselig at det er veldig synd jeg ikke får fullført det. Samtidig var det en veldig vond prosess å skrive, lese, prøve, spørre og sitte igjen på rute 1 etter 4 års arbeid.. Og jeg kan ikke fullføre ved det studiestedet jeg begynte heller. Æsj, skal jeg abre slette alle filene + alle feltnotatene mine? Nå blei jeg frustrert,.
linepetrine Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Ikke gjør det! Lever heller det du har... Du har jo brukt masse innsats på det. Jeg ville heller hatt en dårlig karakter enn å ha sluttet. Masse klemmer
meg & to små vampyrer Skrevet 12. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2008 Jeg har sluttet. Sluttet i februar jeg. Båndene til universitetet er kuttet. Veilederen min mente også at jeg nok ikke ville kunne fullføre den masteren. Og jeg får ikke levere der. men jeg studerer på en høgskole nå (annet fag da). Så det jeg evt lurer på er jo om man kan prøve å få til en avtale emd den høgskolen. Om en slags tverrfaglig eller samarbeidsavtale om å bli ferdig. Men vet ikke om jeg tør. Læreren min på faget jeg tar nå er utdanna innen nesten samme fagfelt og har lufta tanken om det. Men jeg begynte bare å gråte fordi masteren er så vanskelig ¨på alle måte for meg.
meg & to små vampyrer Skrevet 12. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. november 2008 Går nok greit selv om den ikke fullføres altså Føler meg mye bedre enn da jeg satt i dette, he he.
Iris Skrevet 16. november 2008 #6 Skrevet 16. november 2008 Jeg har ikke sluttet, men FULLFØRT, og det attpåtil med god karakter, og har likevel endt opp akkurat som deg: Fullstendig tilbake på start, uten å ha fått brukt flere års studieinnsats til noe fornuftig i arbeidslivet. Så ja, det er litt bittert å tenke på all den bortkastede jobben man har gjort, hvis man velger å se på det på den måten. Men det går over. For min del har jeg valgt taktikken "jeg angrer ingenting" når det gjelder den første utdanningen min. Og det fungerer fordi det var en veldig morsom tid av livet mitt. Nesten alle vennene jeg omgås nå møtte jeg i løpet av studietida. Og selv om jeg ikke har så veldig mye bruk for fagkunnskapene, så lærte jeg mye om studieteknikk og å jobbe selvstendig, og DET hjelper meg veldig nå! De "fineste" pensumbøkene har jeg fortsatt i hylla, og blar i dem noen ganger. (Jeg angrer mer på at jeg ikke tok et seriøst jobbsøkerkurs eller la litt mer innsats i jakten på jobb etterpå, for å si det sånn). Så: IKKE KAST SKOLEARBEIDET DITT! Enten må du legge det langt bort ei stund til, eller kanskje du kan bruke det til noe? Jeg kjenner flere som har måttet begynne på nytt, enten pga avbrutt master, eller fordi den gamle ikke ga jobbmuligheter, men felles for dem alle er at de har fått brukt en del av det gamle skolearbeidet de har gjort i sin nye utdannelse. Evt fått fritak fra flere fag. Snakk med den nye veilederen din, eller en rådgiver på skolen! Kanskje du kan koke ned en del av fagstoffet til en brukbar artikkel eller to? Prøv å få dem trykt, ser pent ut på en CV.
Iris Skrevet 16. november 2008 #7 Skrevet 16. november 2008 PS: Glemte å si et par ting bare: Synes for det første det virker som du hadde en dårlig veileder på universitetet! "Dette klarer du ikke!" Hva slags oppfølging er det? Og det kommer de med først etter 4 ÅR? Skjønner det kan ha vært mange problemer underveis her, men en veileders jobb er å ta tak i problemene mens de fortsatt kan løses! Jeg kjenner en fyr som omsider klarte å ro i land sin masteroppgave etter 10 år! Selvfølgelig etter masse problemer av ulike slag underveis, men han ga ikke opp! Selv om veilederen gjorde det... Og du skal IKKE være redd for å spørre om hjelp til å få sydd sammen et spesialopplegg! Som du kanskje har forstått er du ikke den første som har måttet bytte utdanning underveis, og det er muligheter til ulike opplegg. Kanskje det går an å få høyskolen du går på nå til å se på deg som en person med ekstra gode kvalifikasjoner?
meg & to små vampyrer Skrevet 16. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 16. november 2008 Takk for råd. Skal ikke kaste det enda nei. ' Det jeg tar nå er ikke på masternivå, bare en videreutdanning på 1 år. Men noe jeg håper er mer praktisk og kan gi jobb her jeg bor da. Siden sos.anten min tydligvis ikke er jobbgiver:) Jeg vurderer å søke en erfaringsbasert master seinere igjen evt en master i et annet fag, men innen det emnet jeg skrev om. Jeg syns jo det er dumt å ikke få brukt alt jeg har og vet og resultater fra feltarbeidet mitt, men tenker litt sånn at kanskje det ikke er bra nok bare. Samtidig så er det egentlig er interessant emne, jeg bare ble så motløs og fikk veldig dårlig selvtillig i løpet av masteren.. Takk for svar iris. Har du tatt ny utdannelse i etterkant forresten? Og i hvilke fag? Og hva slags fag hadde du først? Opplever at mange venninner som fullførte masteren jobber i bhg og sykehjem, så er ikke så håpløst for meg siden jeg får noen relevante jobberfaringer nå etterhvert da. Og ja, det er jo vanskelig for alle tydeligvis. Beklager kronglete formuleringsevne.
meg & to små vampyrer Skrevet 16. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 16. november 2008 Og ja, er litt skuffet over veilederen min ja. Men har ikke lyst å legge noe skyld i den retninger. Jeg tenker at om jeg ikke fullførte så må jeg ta alt ansvar for deg selv, jeg. .
Iris Skrevet 18. november 2008 #10 Skrevet 18. november 2008 Tok realfag på universitetet, ferdig akkurat da det skiftet fra å hete hovedfag til mastergrad. Nå tar jeg bachelor i ingeniørfag på en høyskole. Får fritak fra noen fag pga tidligere studier. Brukte fritaket til bedre tid med barna i fjor, men det ble dyrt, for da kranglet lånekassen. Så i år tar jeg heller noen ekstra valgfag som jeg egentlig ikke skal ha før neste år, og "koser" meg med dem mens resten av klassen sliter med tørre teorifag. Du har hatt sosialantropologi? Det er jo interessant, det er jeg helt enig i. Elsket faktisk psyk.ant. på ex.phil, men det er vel ikke helt det samme? Men jobbmulighetene der er vel heller skrale, ja... Akkurat som de var på mitt smale, "gammeldagse" fagfelt. Ingen genteknologi eller andre bittesmå og moderne greier på meg -og dermed ingen jobber å finne! Burde jeg vel ha forstått...
meg & to små vampyrer Skrevet 19. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 19. november 2008 Jeg vet ikke hva psyk.ant er da? Ja, smale jobbfelt er dumme. Dessverre hadde ikke jeg nok år med lånekassestøtte igjen til en ny bachelor etter min mislykkede master. Ellers hadde jeg tatt en ny og praktisk en. Gruer meg allerede til å søke jobb til sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå