Gå til innhold

Risiko med flytur ?

Gitte ♥tvillingmamma♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal fly til London ca 1 1/2 time hver veg når jeg er 7 uker på veg. Hører så mye forskjellig om risiko for abort ved flyreiser. Noen som har flydd så tidlig i svangerskapet og hvor det gikk veldig fint ????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har flydd frem til uke 33 i begge svangerskapene, gått helt fint:)

Skrevet

Det er ingen økt risiko ved flyvning. Det eneste er at det kan være lurt å bruke støttestrømper dersom man har problemer med ødemer. Det gjelder jo gjerne lengre flyturer og de som har kommet lenger i svangerskapet enn deg.

Jeg skal fly til London snart. Da er jeg i uke 24, og har ingen bekymringer for det.

Skrevet

ja, vi reiste til riga da jeg var 9 uker på vei, reist mye hjem og det hr gått helt fint:-)

siste flytur før termin blir i uke 38, krysser fingene for at jeg rekker det!!

Skrevet

det sies at er man fra 6mnd til 9 mnd på vei,DA er det en risiko..men er man så mye på vei, så får man heller ikke lov til å fly..

Skrevet

etter 14 dager før termin er det ikke lov. Er det mer en 14 dager til termin, får du en legeerklæring på at du kan fly.

Skrevet

For mer oppklaring ;-) Det er flyselskapet selv om sier de ikke vil ha med gravide over en viss uke, f.eks. uke 36. De liker dårlig fødsler om bord ;-) Derfor nødvendig med legeerklæring.

Dersom det er økt risiko, så er det pga dårlig blodsirkulasjon. Man er jo litt påkjent som gravid i utgangspunktet og å sitte stille i timesvis gjør altså ingen gide ting for blodsirkulasjonen. Derfor støttestrømper og at man bør opp og gå under flyturen. Blodpropp er forøvrig det man er redd for, men det kunne man fått i sofaen hjemme også om man ble sittende stille i timesvis uten særlig mulighet for å flytte på seg.

Skrevet

jepp, og den regelen er: ikke nærmere enn 14 dager før termin.. har undersøkt dette veldig nøye med forskjellige flyselskaper, da vi flytter til en annen kant av landet 14 dager før termin, og alle har denne regelen.. 1 mnd før termin: du trenger legeerklæring, mindre enn 14 dager før termin: du får ikke fly uansett om du har legeerklæring:)

men siden HI bare er 7 uker på vei, er jo ikke det noe problem

Skrevet

Flyselskapene har forskjellige regler. Fant flere som IKKE hadde 4 ukers regelen, men 8 uker som siste frist med legeattest.

Men dette er helt flyselskaper som flyr lengre ruter da!

Så dette da jeg tenker på det samme.

Så gå inn på det flyselskapet du tenker å bruke å les der.

Skrevet

ja, er forskjellig med utenlandsreiser.. ei vennine fikk ikke reise til thailand i januar, hun har termin i april..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...