Gå til innhold

Høyere sf-mål for hvert barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 31 uker på vei i mitt tredje svangerskap. (På fire år). Har hele tiden ligget litt over det grønne feltet på sf-målet. Følte magen kom veldig tidlig denne gang og er allerede større enn jeg var da jeg fødte sist, for to år siden. I mitt første svangerskap lå jeg rett over den røde streken, og han var 4146g ved termin. Syntes det var stort med tanke på at han var førstmann. Jenta som kom for to år siden var 3446g og lå rett under den røde streken. Ser derfor for meg at dette blir en giga baby. (Siden han på 4146g lå rett over den streken og jeg nå ligger over det grønne). Men trenger det å bety at han er stor? Kan det skyldes at det er mitt tredje svangerskap på få år? Jordmor nevnte at mye fostervann kan være årsaken. Hva betyr det i tilfelle?

Noen som har liknende erfaring? Kjenner jeg blir stresset av å tenke på det. Skal på kontroll i slutten av neste uke. Jordmor nevnte at jeg muligens kunne få en vekstkontroll etter hvert, dersom målene fremdeles var høye. Så satser på det altså. Men kjenner at det bekymrer meg å ikke vite enda.............

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg er ingen ekspert, men tror ikke du skal bekymre deg. Jeg lå litt i overkant hele tiden med mitt første barn Hun var 3630/49 da hun ble født. Nå er jeg i uke 38+2 og de siste ukene har kurven gått rett opp! Jordmor sier det kan være et lengre barn og hvordan det ligger kan spille inn. Hun har også sjekket at det er litt mye fostervann. Hun har målt barnet, men sier det er vanskelig å finne eksakte mål fordi barnet beveger seg og puser. Det skal visst så lite til før utslaget blir feil. Men hun følger med fra uke til uke, så jeg føler meg helt trygg.

Skrevet

I mitt første svangerskap lå jeg over normalen (det grønne feltet) på sf-mål gjennom hele graviditeten.

Fikk gutt på 4200/53/37

Denne gangen er sfmålet lavere. Ligger over gjennomsnittet, men akkurat på normalstreken.

Men, jeg bærer barnet annerledes denne gangen. Førstemann bar jeg mer frempå enn denne her. Første var typisk guttemage. Og bar han høyt.

Denne gangen ligger bebisen langt ned i bekkenet. (Har til tider skikkelig nedpress og er bare 22 uker på vei)

Men, for å være helt ærlig tror jeg at dette barnet blir mindre enn min første.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...