Gå til innhold

Dere som har pusset opp hus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man skal "totalrenovere" et hus. Altså nytt kjøkken og bad, en del nye gulv (tenker klikklaminat og evt. belegg på barnerom siden det er så mye stilig nå) og maling/tapet på vegger. Vil det holde med 400 000,- da?

150 kvm stort hus.

Tenker 150 000,- til kjøkken og bad, det burde holde med gjennomsnittlig 75 000,- pr. rom, gjør det ikke? Ikea har jo masse stilige kjøkken som er mye billigere enn det f.eks.

Da er det 250 000,- igjen til gulv og vegger.

Hva sier dere, vil det holde?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke jeg! Men det spørs jo hvor mye som må gjøres og hva du kan gjøre selv/få billig hjelp til =P

Skrevet

Tror det er større sjanse til å få et greit kjøkken til 75 000 enn et bad, hvertfall hvis det skal tas helt fra bunnen av med fliser og alt.. Da går det fort det dobbelte...

Skrevet

Du får ikke bad totalrenovert under 100 lapper, sa våre anbudsgivere, og det er fem år siden. Vi endte vel på 98, tror jeg. Og vi har historiens minste bad og ikke dyre løsninger heller.

Skrevet

Kjenner en fliselegger som kommer til å gjøre arbeidet gratis/veldig billig, i tillegg til å skaffe billige fliser.

Kjøkkenet er ikke kjempestort, og jeg regner i grunnen med at 50 000,- vil holde inkl. hvitevarer, hvis man velger kjøkken fra Ikea.

Kan tenke meg at ca 100 kvm gulv må legges, i tillegg til å male veggene.

Skrevet

Spørs hvor mye som skal gjøres selv feks. Vi hadde ca 250' da vi skulle pusse opp vårt (4,5 år siden) og fikk skiftet kjøkken (ny ikeainnredning, tapet, ikke hvitevarer og gulv), renovert badet (men kun membran og fiksing av rør fra fagfolk -kjempetabbe; kommer alltid til å bruke fagfolk heretter på våtrom), malt flere rom + lagt panel i en kjempegang. Og sliping av eksisterende parkett i stue. Da vi undersøkte fagfolk til badejobben sa de vi snakket løselig med på forhånd at det kom til å komme på minimum 100' (eks innredning) uten å ha sett badet engang (og vi skulle ikke ha spesielt dyre løsninger). Endte med å bruke rett i overkant av 50 og hadde da malerfirma til å legge membran, og "kompiser" til å hjelpe med støp over varmekabler + fliselegging (gulv og vegg i dusj, resten av veggene har miljøtapet), innredning fra ikea, blandebatterier inkl montering fra rørleggerfirma.

Vegger er billig å gjøre noe med om du bare skal male, baller derimot fort på seg om du må legge ny gips, isolere osv. Gulv trenger jo heller ikke være så dyrt og det er jo enkelt å legge laminat/parkett selv, mens gulvbelegg krever litt mer.

Skrevet

Synes det hørtes litt lite ut jeg. Vi har holder på med kjelleren nå, skal starte oppe straks.... Huset er ca 380kvm totalt. I kjelleren hadde vi beregnet 250.000,-. Der er vi nå oppe i 350.000,- isteden. Snekker, rørlegger og elekriker drar fort mye penger.... Spes elektrikeren har jeg merket.

Men er man sparsomme, gjør mesteparten selv så er det sikkert mulig å holde seg innenfor budsjettet....

Skrevet

Tviler sterkt på at det holder med 150 000 til kjøkken og bad. Resten kan du jo gjøre mye selv.

Skrevet

Vi er straks ferdig med å ta vårt hus, og det har nok blitt en del over 400 000,- Kjønkkenet kom på 76 000,- og badet blir tett oppunder 160 000,- , da er det tatt helt fra bunnen av, og vi har sånn midt på treet dyre fliser.

Du kan selvfølgelig spare en del på rimelige fliser, laminat osv, og følge med på tilbudskampanjer osv, men jeg synes 75 000 til bad hørtes veldig lite ut.

Skrevet

spørs hva du kan gjøre selv. Vi har totalrenovert vårt hus, vi brukte 200 000. Da hadde vi fagfolk i familien som gjorde alt gratis (pappaer er en god greie), untatt det elektriske anlegget, som kom i tillegg på 40 000. (også rabattert)

Det blir som oftest dyrere enn du budsjetterer med. Tro meg.

Skrevet

Badet skal være ganske lite for at du skal få pusset det opp for 75.000 kroner. Hvor mange kvadratmeter er det?

Da vi pusset opp vårt kom det på nesten 150.000.

Mannen min gjorde hele jobben selv, bortsett fra det som MÅ gjøres av elektriker og rørlegger mtp forsikring.

I tillegg valgte vi våtromsmaling i stedet for fliser på veggene og sparte endel på det siden badet er 12 kvm. Og innredningen vi valgte er egentlig kjøkkeninredning fra ikea; høyblanke hvite benkeskap og eikeplate.

(Men det var inkl nye rør da, fordi huset er gammelt)

Kan godt hende dere klarer dere for den summen totalt, men jeg tror dere bør regne med mer penger til bad og kjøkken, det er det som koster...

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Hvis man tenker 150 000,- til bad og 70 000,- til kjøkken da, da har man 180 000,- igjen til gulv og vegger.

Sannsynlig at det kan la seg gjøre? Har masse handy'e folk som kan hjelpe til, bl.a. tømrer, maler, elektriker og fliselegger.

Skrevet

Vi brukte 250 000,- på et 120 kvm stort hus. Malte tak og vegger, la 90 kvm med parkett. Totalrenoverte to baderom (tilsammen 8-9 kvm - to små rom), totalrenoverte kjøkken.

250 000 til bare gulv og vegger kommer dere aldri til å bruke ;o)

Skrevet

Ok, da kan det jo være mulig da!! :-)

Skrevet

Vi regnet med 400000 til å totalrenovere huset vårt:) Er blitt endel dyrere gitt, og endel står fortsatt igjen :s MEN det kommer jo ann på hvor mye dere gjør, hva dere gjør osv;)

Skrevet

Her er prisoversikten på det vi gjorde:

Kjøkkeninnredning: 26 000,-

Benkeplater: 10 000,-

Ovn, platetopp, ventilatro: 11 000,- (kjøleskap og oppvaskmaskin hadde vi fra før)

Fliser + div utstyr til flislegging på kjøkkenet: 2000,- (fikk 50% avlsag på flisene!)

Parkett 90 kvm + ullpapp: 26 000,-

All maling: 6000,-

ALT materiale og utstyr til wc og bad, innredning, toalett, badekar....you name it! (to rom a 4,5 kvm): 47 500,-

Arb.timer håndverkere: 64 000,-

I tillegg bygde vi terrasse på ca 50 kvm, kostet: 20 000,-

= 212 500,-

Så går det litt div her og der i løpet av byggeprosessen. Leie av henger til div. henting av alt mulig rart, turer på søppeldynga/leie av container, flyttebil osv, belysning måtte vi ha, maleutstyr, litt mat til diverse dugnader osv., så totalt havnet vi på rundt 250 000,-

Skrevet

vi pusser opp hus om dagen... Hele 1.etasje skal ordnes opp....

Det er 70 kvadrat til sammen i den etasjen.

Vi har hittil brukt:

60 000 på vinduer (det skal vel ikke du da, men dette var billigste vinduene vi fant)

50 000 til oppretting av gulv samt utforing av vegger innvendig (isolasjon og lekter), panelplater tak og vegger...

Vi kommer nok opp i 20 000 på snekkere (bror min og en kammerat tar det billig, men er en del jobb med vinduer og å ta ned noen vegger inne)

Kjøkkenet vårt er 20 kvadrat stort, vi har innredning på 2 av veggene (tilsammen 10 meter i benk med underksap og overskap osv. Altså stort kjøkken) Innredning med alt av innebygde hvitevarer kom på 50 000 på ikea, så må vi ha elektrisk, lister og annet småtinbg i tillegg... vil nok tro kjøkkenet kommer på 75 000 til slutt..

Vi hadde tenkt på laminat og billigste vi fant av et mørkt pent gulv, men da vi så kvaliteten var det ikke tvil om å velge parkett i steden. Da kan vi slipe 3 ganger og ha det mye lenger... Har laminat her vi bor nå og den sveller i skjøter og er ikke fin!! Gulvet ble 3 ganger så dyrt som vi tenkte...

vi har i alle fall skjønt at man kan regne så mye man vil men man vil alltid få overraskler som koster litt :)

Vi har 300 000 å pusse opp for i denne omgang, da skal vi ta med to små barnerom også men de skal jo "bare" ha litt panelplater og gulv... Alle pengene går med hos oss :( vi kunne ikke klart bad eller over dobbelt så stort hus på dette budsjettet selvom man ser bortifra vinduer og isolering av vinduer...

Skrevet

Tusen takk for regnestykket ditt!! Greit å ha noe å gå ut i fra:-)

Skrevet

Ja, hvis jeg finner den. Min pc er på sykehuset, så jeg bruker mannen sin og den er bare helt rar! :(

Skrevet

Vi gikk for ikeakjøkken, men ikke det rimeligste alternativet. Vi valgte det vi ville ha, ikke noe ekstremt sparebudsjett, verken der eller på baderomsinnredning og fliser.

Skrevet

Vi har 250 000 å bruke på vårt ca 100kvm store rekkehus.

ALT skal renoveres, gulv, vegger, takplater, hele badet og hele kjøkkenet.

Vi gjør MYE selv, hittil bare satt bort noe rørleggerarbeid.

Vi har rett og slett ikke råd sette bort, da blir vi ikke ferdige..

Vi er ikke ferdige, men det ser ut til å gå bra prismessig.

Leter konstant etter salg, og sparer tuuuusenlapper på å vente, lete og kjøre bittelitt lengre. :)

Så, ja, med 400 000 går det glatt for dere, skulle ønske vi hadde så mye, da kunne vi sikkert flytta inn for 6 mnd siden. :)

Skrevet

Spørs hvor stort badet er, hva som må gjøres. Hva som er under. Dyreste i huset er badet..

Skrevet

Jeg tror ikke det dessverre. Har selv ett hus på samme str som er bortimot totalrestaurert. (Selv om jeg vil ha nytt bad...igjen) Problemet er ofte all restaurering som ingen ser. Som nye kloakk og vannrør helt ut til veien, nytt og moderne strømopplegg, evnt. etterisolering av div rom. Er huset noe særlig eldre enn 80 tallet er det mulig at vinduer osv må skiftes. ikke for å ta motet fra deg, men eldre hus er en stor jobb. Selv om ikke nødvendigvis de eldste husene er de verste. Hus fra rett etter krigen er ofte dårligere enn et hus på over hundre år. Er huset nyere, kan det muligens holde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...