Gå til innhold

Munn og klove syke....


Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen der jenta mi går er det nå brutt ut "munn og hånd og fot"syke eller hva det heter...Det utarter seg vist med sår inni munnen...Noen som vet mer om dette?Jenta mi hadde ikveld røde prikker(litt elveblest lignende)på armer og bein...kan det være munn og fot og hånd syken eller hva det heter?

er takknemmelig for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for svar.

hvor lenge varte d og hva gjorde dere med det?medisin?

 

Skrevet

Kanskje dette kan hjelpe deg:http://www.barnelegene.no/publisher/publisher.asp?id=11&tekstid=63

Skrevet

Det er et virus som har kommet for å bli tydeligvis.

Som regel får man utslettet i munn, fot eller hånd (dermed navnet).

Så det også mye ved bleiekanten (jobber på småbarn hvor vi har det fra tid til annen).

Jeg har hatt det selv og fikk store blemmer på tunga som var fryktelig ubehagelig. Det hjalp å spise is syntes jeg. Men jeg skjønner godt at de fleste unger blir grinete.

De fleste har ikke feber ved utbruddet, men noen får det også.

Du får se det an, det praktiseres forskjellig, men vi fikk beskjed av kommunelegen at så lenge allmenntilstanden var ok så kunne barnet være i bhg. selv med blemmer. Men vi sendte mange hjem pga. konstant sutring og ubehag, da er det best hos mamma!

Skrevet

Her har snuppa akkurat hatt det. Hun ble nok mildt angrepet. Her begynte det med noen prikker på knærne som jeg ikke skjønte hva var. Så fikk hun noen i hendene og klagde på at det var vondt i munnen. Så noen prikker i munnen før det ble så vondt at jeg ikke fikk se på mange dager. Hun hadde også noen prikker på føttene. Men hun fikk aldri blemmer på hender og føtter. Men i munnen fikk ejg etter mange dager se noen blemmer. Hun spiste knapt på 4 dager, men var i super form hele tiden. Drakk masse.

Skrevet

tusen takk for svar allesammen:)

kom ikke inn på den linken om barnelegen...kan du sjekke om det var riktig?

Skrevet

Gå på barnelegene.no og søk på for-, hånd- og munnsyken.

 

Det er ikke noe behandling eller medisin. De går over av seg selv. Og det er heller ikke nødvendig å dra til lege med mindre barnet ikke får i seg næring og dermed blir slapp og dårlig almenntilstand.

 

 

Skrevet

den sykdommen kan ha både sår i munnen og kløe og irritasjon i hender/på armer og bein....

 

Den er veldig smittsom,men ikke farlig.

 

Barnehagen der mamma jobber hadde dette skikkelig i fjor høst... I følge folkehelsa kunne de ikke nekte ungene å komme i barnehagen, fordi den ikke er farlig, bare smittsom....

 

Skrevet

vi har store besøksplaner i helga.bør vi droppe dette?jeg tenker iforhold til at vi ikke skal smitte hele slekta...når vet jeg liksom når hun ble smitta og hvor lenge det smitter...

Skrevet

Får ikke håpe at jenta di har klover da;-)

 

 

 

 

 

 

 

Sorry! Klarte ikke la være;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...