Kjærlighet <3 Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Som noen av dere kanskje vet mistet vi babyen vår tidligere i høst, hun ble bare 14 dager. Uoppdaget hjertefeil..Jeg sliter med tillitten til legene på sykehuset generelt og er blitt mer engstelig for de barna vi har.. Nå er saken slik at eldste jenta vår (4 år) skal inn på sykehuset i morgen, legges i narkose og stikk ehull på trommehinnene og legge inn dren. Jeg er kjempe redd for at noe skal gå galt! Livredd fr at den innsnevringen jenta vår har i ene blodåren inn eller ut av hjertet (husker ikke helt) kommer til å ha betydning for narkosen, selv omlegensier at den ikke har det fordi den er så liten som den er er hun ikke hjertesyk eller merker noe til dette i det daglige. Men dette er an av de legen som sa at Aileen hvertfall IKKE hadde hjertefeil, samme lege som lot være å undersøke henne bedre når hun bare ble verre. Sammen lege som tilsutt gjorde undersøkelsen av hjerte, men så altfor sent (det var gått så langt at hjernen hadde fått altfor stor skade pga oksygen mangel og Aileen fikk ikke operasjon). Enn om de tar feil på nytt, enn om de egentlig ikke har undersøkt henne godt npk, tenk om noe kommer til å skje??? Vi har jo fått erfare at det umulige skjer, alt kan skje.. Uff, grue sånn til i morgen,... gruer til å se at hun svinner henn pga narkosen... tror det vil minne meg om når Aileen forlot oss. Logisk sett vet jeg at jeg ikke burde være så redd, at det er en lett narkose osv... Men logikk fungerer ikke så godt hos meg for tiden.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 For å berolige meg selv, hadde jeg nok bedt om en second opinion. Det vil nok hjelpe deg å høre det fra en annen lege kanskje? Skjønner godt at du er skeptisk når det er samme legen... Lykke til!
line_n & sara Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 dette kommer til å gå bra, disse rutineoperasjonene går jo nesten alltid som smurt! men dersom du virkelig ikke har tillit til legene, har du heldigvis rett til å velge sykehus selv. jeg tror alle vil ha forståelse for at du vil på et annet sykehus. dersom du er veldig urolig for denne innsnevringen jenta di har kan påvirke noe i forbinnelse med operasjonen, ber du om å få noen ord med legen/kirurgen først, så du ikke bekymrer deg unødvendig under inngrepet. det kommer til å gå helt fint! håper det går bra med deg!
Trultemora er presseklar!! Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Uff...... Ikke lett det der nei! Skjønner det at du får ekle tanker med tanke på det dere har vært igjennom! Hvis dere vil så kan dere kanskje unngå å være i rommet når hun sovner? Blir kanskje bedre når dere ikke ser det at hun sovner? Kan dere forhøre dere om det? Man kan ikke forstå det dere har vært igjennom med Aileen.... Og mistillit til leger det har jeg selv vært igjennom..... Det går nok så bra skal dere se med jenta deres! Hun våkner opp med 2 dren i ørene og et mye bedre liv vettu! Kanskje hun kan sitte på fanget deres når hun våkner opp? Sender deg en stor trøsteklem og støtteklem jeg!
Kjærlighet <3 Skrevet 11. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2008 Blir ikke det litt sent nå da, hun skal jo inn imorgen kl 0800... Vi har utsatt dette lenge nok egentlig... Hun ble henvist tidlig i sommer, men vi fikk ikke time før i september, avlyste og ba om ny time pga Aileen.. Så føler ikke vi kan utsette det mer. Må vel bare bite tenna sammen og få det overstått... Legen så jo veldig nøye på hjertet hennes, vi var der inne ganske lenge.. Og hun hadde Aileen veldig friskt i minne så vil jo egentlig tro at det hun sier er riktig..Selv om jeg sliter med logikk da :-)
Kjærlighet <3 Skrevet 11. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. november 2008 Ja legen som skal gjennomføre inngrepet burde jo ha peiling, tenkte ikke på å prate med h*n.. Litt vanskelig med fritt sykehus valg her... Da må vi eventulet reise til Trondheim eller Tromsø... Bor i Bodø, er ikke så tett mellom sykehusene her :-)
Kjærlighet <3 Skrevet 11. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. november 2008 Har tenkt på å ikke være der når hun sovner inn, men kan jo ikke la henne være der helt alene... stakkar, da må hun jo føle seg helt forlatt da. Nei, vi må være der for henne :-) Men hun kommer nok tilå få det bedre etterpå ja, og jeg har vært ute å kjøpt inn en liten premie til henne:-) Takk for klem :-)
3b@rnsmor-30* Skrevet 11. november 2008 #8 Skrevet 11. november 2008 jeg kan ikke berolige deg på noen annen måte enn at vår gutt på 5 år fikk satt inn dren for 5 uker siden.... Det er ikke morro å se de sovne av narkosen, men man må bare tenke hardt på at de SOVER, så går det litt bedre... Inngrepet tar ca 15 min, så får dere henne tilbake igjen, og hun kommer til å våkne veldig fort. De får ikke smertestillende engang på et sånt inngrep, fordi det er ikke vondt. De våkner bare med en følelse av å høre mye bedre! Og de får reise hjem igjen etter 1-2 timer... Min gutt fjernet falsk mandel i tillegg og var ganske uggen etter inngrepet, men han fikk noe morfinliknende intravenøst pga smerter i halsen.. Ei jente som kom inn på rommet vårt rett etterpå hadde bare satt inn dren og de sa det som jeg skrev her oppe.... Jeg vet jo ikke noe om insnevringer i blodårer o.l... men synes dere skal komme på sykehuset i god tid i morgen og snakke skikkelig med sykepleier og lege, evt narkoselegen! Masse, mase lykke til!!!
Kjærlighet <3 Skrevet 11. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. november 2008 Hei! Så godt å høre fra noen som har vært igjennom inngrepet :-) Så det går så fort altså?! Vi har ikke fått vite noenting vi, kanskje derfor jeg er ekstra engstelig.. Takk!
3b@rnsmor-30* Skrevet 11. november 2008 #10 Skrevet 11. november 2008 gutten vår hadde også time kl 8 på morran. han var da førstemann inn. hans inngrep som var å både fjerne falsk mandel og sette inn dren tok 25 min fra han hadde sovna til han var ute av operasjonsstua. han våkna noen minutter etterpå... vi var inne og snakka med både lege og anestesilege før inngrepet, så spør om alt du lurer på da! det er viktig. kanskje også lurt å fortelle dem om opplevelsen deres tidligere i høst... så tar de ekstra hensyn til dere i morgen! sønnen vår har hatt narkose før 3 ganger, for han er født med klumpfot på ene foten og ble operert i en alder av 5mnd første gangen. han var også da inne på sykehuset og bytta gips et par ganger etter det, og da la de han i narkose for å holde han helt i ro. Det anestesilegen sa til meg da var at narkose er narkose, og den er like hard alltid.. Den gis i forhold til barnest vekt. Det som gjør at de sover lenge etter narkosen og blir groggy og kanskje dårlige da er se smertestillende de får under inngrepet for å ikke ha vondt etterpå... Som skrevet over her så var de jo ei jente på samme rom som oss som hadde timen etter gutten vår, som kom inn 15 min etter han, og hun var våken og helt klar med en gang! Hun spiste en is og fikk reise hjem etter ca 1 time. Lykke til i morgen! Det kommer til å gå så bra så!
3b@rnsmor-30* Skrevet 11. november 2008 #11 Skrevet 11. november 2008 vi fikk forresten et infohefte med oss hjem vi.. med tegninger og forklaring på hva som skulle gjøres... så vi har lest med gutten vår før operasjonen og han har fargelagt tegningene... litt dårlig at dere ikke ha fått noe info.
Gjest Skrevet 11. november 2008 #12 Skrevet 11. november 2008 Du SKAL be om å få prate med en annen lege! Be om en second opinion. Drit i om legene anser det som masete eller klagete, det viktigste er at du föler deg trygg!
Sjokoladekaka Skrevet 11. november 2008 #13 Skrevet 11. november 2008 Det er ein lett narkose ved dreninnlegging. Så ho vil ikkje sove tungt og lenge. vanlegvis max 20 minutt. Anestesilege eller -sjukepleiar(spesialutdanning) vil heile tida følge med på hjerte og pust, sjølv ved lett anestesi som dette. Sit ved hovudenden til barnet. Og sidan den lille feilen hos jenta di allereie er oppdaga og konstantert, så er det teke med i vurderinga. Forstår redselen, på bakgrunn av erfaringa du har, men det vil gå bra, dette:)
Sjokoladekaka Skrevet 11. november 2008 #14 Skrevet 11. november 2008 Tenkte eg kunne ta med at eine ungen her har fått dren, og fjerna polyppar. Rett etter operasjonen var ungen heilt fin, og ingen smerter. På oppvåkninga etterpå trur eg at eg trengte senga meir enn ungen;)
Dailis Skrevet 11. november 2008 #15 Skrevet 11. november 2008 Hei! Håper du er våken enda. Det skal gjøres på sykehus høres det ut som. Da kan du ringe nå og be om å få snakke med en anestesilege der og spørre ham/henne. De har god kunnskap om hva som kan påvirkes av narkosen. Jeg har gjort dette selv, bare for få uker siden. Fikk sjekket med anestseioverlege pga et problem med narkose. Og det var på denne tiden faktisk. ( så på Greys) Forklarer du situasjonen får de svar i kveld. Du må bare kreve. Hvilket sykehus er det? (tenkte bare hvis det er det samme.....)
Kjærlighet <3 Skrevet 12. november 2008 Forfatter #16 Skrevet 12. november 2008 Hei alle sammen! :-) Dette var på Nordlandssykehuset i Bodø. Tusen takk for svar! Jeg fikk desverre ikke lest en del av dem før nå.,,, Nå er vi hjemme igjen, og det hel gikk selvfølgelig greit:-) Vi fikk lov å være der inne sammen med henne både pappaen og jeg, litt ordi de trengte oss begge for å overtale henne til å drikke noe beroligende og etterhvert pga at de ble obs på at dette med Aileen skjedde for bare en liten stund siden., (vanligvis er det bare en forelder som får være med) det endte opp med at hun fikk stukket hull p trommehinnene, det ble ikke lagt inndren legen mente det ikke var nødvendig. Så fjernet de falsk mandel, så hun fikk bruk for antibiotikaen for å forhindre infeksjonen som kan være farlig pga dette med hovedpulsåren... Er glad det er over:-) Jeg er nok 10 ganger mer sliten enn Nathalie, hehehe:-)
Happilyeverafter<3 Skrevet 12. november 2008 #17 Skrevet 12. november 2008 Vi hadde time kl 07.00 me vår jente. Da snakket vi med legen, narkoselegen og sykepleier. Det ble en del venting, men 09.30 fikk hun narkosen. Pappen ble med inn, bare en fikk være med da. Så fikk vi beskjed om å gå en tur ned på kafeen så kunne de ringe når de var ferdige. Etter 30-45 min ringte de. Da fikk vi komme inn på oppvåkningen til henne. Vi fikk streng beskjed om og ikke røre henne for hun skulle våkne av seg selv. Jo lengre de sover jo bedre er det, da blir de ikke så dårlige av narkosen. Vesla vår sov i 2 timer! Men med en gang hun våknet trillet vi inn på dagkirurgen. Der fikk hun mat og drikke, og ikke minst pakke vi hadde kjøpt på forrhånd, det var stas:) Et par timer senere fikk vi dra hjem. Da klarte hun å gå selv, uten å være svimmel, og hun hadde vært på do(ett av kriteriene for å få dra). Har ikke vært noe problem i ettertid heller:) På fredag skal vi til etterkontroll hos fastlegen, da er det 4 uker siden inngrepet. De har nok full forståelse for at dere er skeptiske og lurer ekstra mye. Krev å få prate og få svar på alle spørsmål, så blir du beroliget. Dette er jo en veldig rutineopperasjon for dem. Det kommer til å gå bra:) Men jeg har full forståelse for at du er bekymret, det var jeg også, og jeg har ikke vært igjennom det dere har opplevd. Lykke til støv sendes ned til Bodø nå!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå