Gå til innhold

Shit, jeg tror jeg er blitt "dum".....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva det er som feiler meg, siste årene har jeg blitt skikkelig distré, glemsk, til de grader vimsete, på jobben klarer jeg ikke ta alt av beskjeder, misforstår, blir fort stressa og sliten. Dette er bare en brøkdel føler jeg, er så mye mer.

Har alltid vært den som stod opp sist og i seng først, alltid vært trøtt, har ikke akkurat blitt bedre etter jeg fikk barn, er alltid supersliten selv om vi nå etterhvert sover hele natten.

Jeg er ustrukturert, har aldri kontroll på hvor ting er, som nøkler, lommebok etc....

Resten av familien min er alle mye høyere utdannet enn meg, jeg har selv høyskoleutdannelse.

Har lurt på om jeg beg å bli dement, er i tillegg blitt mer og mer usosial de siste årene og får meg ikke nye venner, noe jeg hadde trengt da jeg har flyttet mye de siste årene.

Noen som vet hva som kunne hjelpt? Har tenkt å gå til legen og høre om han kan ta noen blodprøver for å se om jeg mangler noe, hormonelt el.l.....men mest sansynlig er alle prøver fine og jeg må leve med det.

Noen som vet noe som helst, el som kjenner seg igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg kjenner jo ikke deg, men ut ifra det du skriver virker det som om det nok er på tide å ta en tur til legen og få foretatt en rekke blodprøver.

Nedsatt konsentrasjonsevne, som det virker som om du har, kan faktisk forårsakes av fysiologiske tilstander som det lar seg gjøre noe med :)

Å sjekke hele hormonspeiliet pluss vitaminer, mineraler og sporstoffer er nok ikke dumt. Andrer prøver kan og være aktuelle, noe legen nok vil kunne si noe om.

Skrevet

:o

Det er akkurat som jeg skulle ha skrevet det innlegget her selv! Bortsett fra deg så har jeg vært hos legen, og hun mener hardnakket at jeg er deprimert - men det har jeg vært før, og vet jeg ikke er nå. men man kan bli deprimert av å være sånn her! Er utrolig slitsomt!

Jeg har tatt alt av blodprøver og de finner ingenting galt med meg.. Kunne ønske de fant noe, så jeg kunne ha gjort noe med det :(

Har begynt med naturterapi nå da. Er litt skeptisk, men siste par dagene har jeg faktisk hatt litt mer energi, så kanskje det fungerer? er på uke 4 nå..

Om du finner ut av det, så vil jeg gjerne vite det! :)

Lykke til og god bedring ;)

(ps. jeg er også den eneste med lav utdanning i min familie og føler jeg ikke har noe å prate om med mine "smarte" søsken)

Skrevet

takk for svar:) man føler seg ganske alene når man er sånn, vil helst ikke snakke om det til andre, ikke engang de som står meg nærmest, hvem vil vel antyde at de tror de er uintelligent, alle vil jo fremstå som smarte....

Naturterapi, hva går det ut på?

Skrevet

Før du evt begir deg inn på alternativ medisin er det nok lurt å gå til vanlig lege og foreta alle prøver som er relevante.

Alternativ medisin er et potensielt pengesluk og er en salig blandig av seriøse og useriøse aktører.

Som oftest finner man ut av det via vanlig prøver. Er du ikke fornøyd med lege, så bytt lege (ikek la deg fortelle at du f.eks er deppa om du ikke er det - noen leger tar for lett på kvinners plager - ikke finn deg i det om det viser seg å væøre tilfelle). Hormonspeilet tror jeg er et stikkord mht deg. Lett å sjekke.

Lykke til!

Skrevet

Utbrent, og møtt den der berømte veggen. Jeg har vært der, og det du beskriver var meg.

Du er nok ikke dement eller noe, bare så usigelig sliten. Be om sykemelding over en lengre periode. 2-3 uker er altfor lite. Et halvår er kanskje nok.

Skrevet

Gå til lege først. Fortell alt og ta prøver. Det er umulig å vite hva det er, men jeg er sånn når jeg er stresset. Har det ganske ofte, så jeg forstår hva du snakker om. En lege vil kunne finne ut om det er fysisk eller psykisk. Begge deler er det hjelp for.

Skrevet

Du virker som en smarting, tjukkebolla, kanskje jeg kan ansette deg som min mentor! Ikke at jeg ikke tror på alternativ medisin, for det gjør jeg, men jeg liker måten du skriver på og mye av det du skriver:) Hvilken bakgrunn har du om du vil svare på det?

Skrevet

der satte du ord på det JEG føler faktisk..

Skrevet

Tusen takk for komplimenter.

Bakgrunnen min er jeg nok nødt til å holde for meg selv. Men det har blitt noen år med utdannelse, kan man si (har vært noen år i yrkeslivet nå).

:)

Ps: Ang alternativ medisin så vil jeg ikke avskrive det som sådann! Men en smule kritisk sans og sunn skepsis kan være hendig mht en bransje som er ganske uoversiktelig og utilstrekkelig regulert foreløbig.

Skrevet

sjekk stoffskiftet ditt!

og be om:

fritt T3

fritt T4

TSH

tras

anti-TPO

og be om å få prøvesvarene dine ikke bare beskjed om de er innenfor "normalområdet" eler ikke....

MANGE leger har absolutt IKKE peiiling på hvordan stoffskiftesykdommer bør behandles....

(vet av egen erfaring)

Skrevet

Ja, du er inne på noe - sjekk av stoffskiftet er aktuelt. Tyroksin-nivået etc, som du viser til, bør måles.

Men jeg vil framholde at hele hormonspeilet, mao også andre hormoner, bør sjekkes i hennes tilfelle - f. eks også kortisol-nivået.

Skrevet

ANONYM 19.16

Jeg har hatt det sånn ihvertfall et år,har tatt mange prøver uten at de finner ut noe.

Om du vil kan du sende meg en PM,er så lettet,trodde det var bare

jeg som hadde det sånn.

Værste er vel folk rundt meg som tror jeg er blitt heeelt løkrull,men no fins det jo flere som meg.Følte meg plutselig ikke så alene lenger....

Klem

Skrevet

HI her!

Bra (!) at det er flere som føler seg som meg! Da er vi ikke alene! Jeg skal absolutt gå til legen min og fortelle hvordan jeg har det. Jeg håper jo inderlig ikke at jeg er uintelligent, men akkurat nå har jeg beg i ny jobb, og opplæringstiden er bare pyton, føler ikke at hjernen min henger med og det er forferdelig hvis det skal hviskes i gangene at "hun nye ikke er helt smart".

Jeg vet jeg kan, de få gangene jeg virkelig er våken føler jeg meg invinceble og får til alt, men dessverre føler jeg meg som oftest trøtt og uopplagt.

Klem fra meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...