HeldigeMEG:) Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Er det virkelig mulig sier jeg bare... Ei jeg kjenner har "ei venninne" som er gravid i 4-5mnd med en litten gutt... alt så bra ut på ultralyden etc.. MEN hun røyker hasj hver jævla dag... HALLO??? Og det hun sier er " det er ikke skadelig da, babyen blir bare litt fjernere enn meg" FAEN at jeg ikke vet hvem den jenta er... hun skulle fått høre det. Jeg blir såå provosert å sint... Lei meg og.. Jeg er gravid i uke 40, termin til torsdag.. tenk å gjøre slikt mot ens eget barn...
~sjiraff~ Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Mener faktisk å ha lest at hasj er mindre skadelig for fosteret enn vanlig sigaretter. Er du like sjokka over de som røyker prince mild under svangerskapet?
MammaMia123 Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 Tro ikke alt du hører! Og skulle det være sant, må jo hun jenta være tilbakestående...
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Vet jordmoren og legen hennes at hun røyker hasj? Hvis ikke,så syns jeg faktisk det er din/den du kjenner sin plikt å informere jordmor/lege om det. Dette gjelder livet til et nytt lite menneske! Vær så snill,prøv å finne ut av hvem hun er og SI IFRA! Mvh
HeldigeMEG:) Skrevet 11. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2008 sjiraff!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Mener du seriøst det du sier?? Hasj bedøver og er vel ett narkotisk middel?? og røyk ja?! det er skadelig det og, syns det er forferdelig. en grunn til at jeg sluttet når jeg fant ut at jeg var gravid.. stakkars foster... Min mening!!
♥Cherrypie♥ Skrevet 11. november 2008 #6 Skrevet 11. november 2008 ja..tragisk at sånne folk får barn........
Gjest Skrevet 11. november 2008 #7 Skrevet 11. november 2008 Dette har en gynekolog skrevet på lommelegen: " Ellers kan jevnt hasjrøyking under svangerskap føre til at barnet fødes for tidlig og med lav kroppsvekt. Barnet kan også preges av motoriske forstyrrelser, uro og generelt forsinket utvikling senere i livet. Det er altså gode grunner for å ikke begynne/fortsette med hasj igjen!!" På samme nettsted fant jeg dette: "Hasj: Kunnskapen om de fosterskadelige effektene av hasj er liten. Én undersøkelse har vist økt forekomst av angst og dårlig motorikk hos treåringer av mødre som hadde røkt hasj i svangerskapet. Skadevirkningene av tobakk er imidlertid kjente, og relevant, fordi hasj som oftest røykes sammen med tobakk. På bakgrunn av mistanke om fosterskade ved bruk av hasj, anbefales gravide å avstå helt fra hasjbruk." Så jeg kan ikke skjønne at noen vil utsette et ufødt barn for noe slikt, ei heller vanlig røyking under svangerskapet. Synes hasj uansett er verre fordi det forteller om en livvstil hvor moren konstant har behov for å ruse seg og det kan man ikke sammenligne med å "bare" røyke.
~sjiraff~ Skrevet 11. november 2008 #8 Skrevet 11. november 2008 Ja jeg mener det jeg sier at jeg har LEST at det er mindre skadelig enn sigarettrøyking. Om det er sant vet jeg ikke. Synes jeg det er greit at hun gjør det? Nei, selvfølgelig ikke. Prøver å google det jeg mener å ha lest, men ikke funnet noe foreløpig. Hasj er f.eks mindre skadelig enn alkohol. Hva synes du om de som drikker ett glass vin under graviditeten? (sier fortsatt ikke på noen som helst måte at jeg synes det er greit. Men prøver bare å sette det litt i perspektiv)
~sjiraff~ Skrevet 11. november 2008 #9 Skrevet 11. november 2008 Og dette fant jeg på Wikipedia: "Graviditet Forskning gjort på Jamaica fant ingen negativ sammenheng mellom cannabisbruk og småbarns utvikling. [32] Det finnes også flere folkegrupper som har lange tradisjoner med å benytte cannabis mot kvalme, redusert matlyst under svangerskapet og som ett lett bedøvelsesmiddel under selvefødselen. På Jamaica er det et kjent gammelt kjerringråd å benytte cannabis for å sette igang fødseler som drar ut i tid. Kliniske studier har funnet en stor mengde cannabinoidreseptorer i skjeden og at kroppens anandamidproduksjon firedobles under en fødsel kan forklare hvorfor dette har en positiv effekt" Sier fortsatt ikke at jeg synes det er greit.
HeldigeMEG:) Skrevet 11. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2008 ja legene er vist fult klar over det.. ellers hadde jeg gått å sagt i fra.. men hva med barnevernet etc.... bør de bli informert?? eller blir de det kanskje?
Gjest Skrevet 11. november 2008 #11 Skrevet 11. november 2008 Siden det er forsket lite på virkningene av bruk av hasj i svangerskap synes jeg det er god nok grunn til å la være. Et annet aspekt er jo denne personens evne til å leve uten rus daglig.
HeldigeMEG:) Skrevet 11. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 11. november 2008 jeg syns ikke alkohol,tobakk eller narkotiske stoffer er greit under graviditeten!! Det er snakk om ett liv her, ett liv som den gravide skal ta seg av og gi det det trenger! Bare tanken på ett barn som kommer til verden som har abstinenser, avhengig av noe?! det er ikke riktig.. Og ja alle de legesitaitene som er skrevet sies det jo negative ting i forhold til disse stoffene, utvikling etc Hvem gjør slikt?! Mener at de ikke burde bli foreldre.....
Gjest Skrevet 11. november 2008 #13 Skrevet 11. november 2008 Det er selvfølgelig ikke greit! Men mener også jeg har hørt at både sigaretter og alkohol er mer skadelig enn hasj under graviditet. Da er det ingen som snakker om barnevern etc..
aomeg Skrevet 11. november 2008 #14 Skrevet 11. november 2008 Norge er faktisk det eneste landet som tvangsinnlegger alkoholismisbrukere.Ja, alkohol er nok farligere enn hasj men man trenger jo ikke målestokk for utligning av risikoene..Har vanskelig for å tro at legene er klar over dette uten å ha satt igang videre tiltak??Skal hun fortsette rusingen etter fødselen med ansvar for et annet menneskeliv??Det burde vel ikke gå an..
Gjest Skrevet 11. november 2008 #15 Skrevet 11. november 2008 Det er sosialtjenesten i den aktuelle kommunen som skal ha melding om dette, og ikke barnevernet. Du og din venninnde bør ikke stole på at hennes lege melder dette videre, meld sjøl! Denne kvinnen trenger hjelp til avrusing, dette kan skje med eller uten tvang. Å få et barn med abstinenser er meget alvorlig, og vil uansett utløse melding til barnevernet idet barnet fødes. Jo lenger barnet er uten rus i svangerskapet jo bedre odds har det for å ikke uvikle skader. At denne kvinnen uttaler at babyen bare blir litt sløvere enn henne, når hun røyker hasj, viser en total mangel på forståelse for sitt barn, og tyder på at hun har massive hjelpebehov Press din venninne til å melde dette til sosialtjenesten, bli med henne, hver eneste dag barnet kan være uten påtvunget rus er livsviktig for barnets videre utvikling!
HeldigeMEG:) Skrevet 11. november 2008 Forfatter #16 Skrevet 11. november 2008 for å si det sånn "jeg vet ikke hvem jenta er".... Hadde jeg bare vist det så hadde jeg gjort noe med det med engang, jeg hadde både blitt irritert på vedkommende og blitt med henne til lege-jordmor etc! Det er ei venninne av meg som vet hvem hun er, tror ikke hun kjenner henne heller. men denne jenta som røyker hasj daglig er 18år gammel,drevet med rus masse og ble gravid på metanfetamin og drev også med amfetamin når hun ble gravid! Hun har ikke kjæreste, barne faren vet ikke om det er hans etc.. Jeg kjenner jeg blir irritert, greit hun er 18 år og ung.. men har man sex vet man hva som kan skje. og velger man å beholde barnet burde man endre livsstil! Tenk på de stakkars menneskene som ikke kan få barn... Og noen av de som får barn greier ikke å oppføre seg under graviditeten eller etter. NOEN EGNER SEG IKKE TIL Å BLI FORELDRE!!!
solstråle69 Skrevet 11. november 2008 #17 Skrevet 11. november 2008 Har en nær venninne som jobber på helsestasjonen. Dette er "barnemat" i forhold til hva hun opplever i jobben sin. Det er så ufattelig mange triste skjebner der ute...
HeldigeMEG:) Skrevet 11. november 2008 Forfatter #18 Skrevet 11. november 2008 helt forferdelig!! godt jeg ikke kjenner henne....
Beth84g Skrevet 11. november 2008 #19 Skrevet 11. november 2008 Hehe herregud som dere tar av da damer! Ei veninne av søstera til kusina til kona til gubben til...osv Hva med alle de der ute som mishandler sin ufødte baby på alle mulige måter uten at vi får høre om det? Jeg mener at er det noen jeg kjenner som hadde gjort noe sånt,hadde jeg nok tatt affære...men er det en eller annen perifer bekjent av noen så får da de i dens omgangskrets ta seg av det. Ofrer det nok ikke mer tanke enn som så...
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 11. november 2008 #20 Skrevet 11. november 2008 Jeg synes ikke det er greit nei, men synes det er langt værre å drikke alkohol. En person som bare røyker hasj kommer aldri i verden til å komme på avrusning her i landet, knapt nok sendes en gang i mnd for urinprøver.. (igjen understreker jeg at rus og graviditet IKKE hører sammen uansett ) Nå sier jo det siste innlegget til gravidemeg mye mer om at dette er en person som trenger HJELP, men tror mange her inne hadde dånet om de visste hvor mange _vanlige_folk som tar seg en joint uten dårlig samvittighet.. Når det er andre stoffer inne i bildet, og jenta som i dette tilfellet helt klart har havnet på skråplanet så er det din veninnes plikt å si fra til noen. Stakkars barn.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 11. november 2008 #21 Skrevet 11. november 2008 Når legene vet om det tar de nok urinprøver og setter igang diverse tiltak som ei venninne av ei venninne til venninna kanskje ikke har helt innsyn i. Som mange skriver over og under her er det mange triste skjebner der ute, og vi burde vel helst la være å sladre så høyt om det, siden vi alle er enige om at rus i alle former og graviditet er fy fy fy. Er det noen man kjenner personlig og faktisk kan uttale seg om så si fra til den rette instansen og ikke til gud og hvermann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå