Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Blir alene nå med to små barn. Har regnet ut at etter at faste utg (huslån/leie, strøm, mndkort, studielån, tlf, bhg) er bet vil jeg sitte igjen med 2500. Har regnet ut at jeg kan bruke 550kr pr uke i mat. Noen andre som har hatt så lite å leve for?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Når har riktig nok ikke jeg barn ennå, men er student og har ca 1000 kr til mat pr mnd. 250 i uken. Man må være kreativ, handle på tilbud og kjøpe en del Euroshopper eller Firstprice produkter. Det er en omstilling, men det er noe man blir vant til. Så lenge du er bevisst på hva du kjøper og kjøper en del billig mat (les: ikke fersk kyllingfilet hver uke), så går det nok greit skal du se=)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 Synes 2500 hørtes veldig lite ut siden dere er 3.. Det er ikke unomalt at et samboerpar bruker rundt 4000 kr på mat iløpet av en mnd. Har du ingen foreldre eller noe som kan spe på med litt ekstra penger? Men det går jo an.. Hvis du f eks KUN handler en gang i uken på budsjett..
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Det er ikke mye,har du regnet med de stønader o.l. du vil få som alene? Bostøtte,støtte til barnepass,os (om du har krav på det),dobbel barnetrygd,bidrag.. Å leve på 2500,- kunne kanskje gått for en liten stund,men ikke i lengden.
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Jeg hadde aldri klart det. vi er 2 voksne og en etåring, og budsjetterer 6000 til mat i måneden. I tillegg 2000 til drivstoff og 6000 til diverse bruk utenom regninger...
Gjest Sauen ruger for harde livet Skrevet 11. november 2008 #6 Skrevet 11. november 2008 har du forresten husket å regne med absolutt alle stønader du får som alenemor? det er ikke alle stønadene man er klar over alltid, ligger isåfall en god liste inne på alenemor-forumet=)
Gjest -<<- Skrevet 11. november 2008 #7 Skrevet 11. november 2008 Ikke i lengden, nei. Men har du så lite penger, kan du antagelig få f.eks bostøtte, supplerende sosialstønad e.l
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #8 Skrevet 11. november 2008 Jeg har regnet med de ekstra pengene jeg vil få som alene. Problemet er at jeg har for mye boligutgifter da boliglånet er beregnet for to inntekter. Har en sønn med en del tiltak her i kommunen sm ikke vil følge han hvis vi flytter. Og alt må søkes på nytt noe som gjør det ekstremt vanskelig for meg å flytte. Er ikke noe billigere å kjøpe noe annet (har en 3 roms på 60 kvm) eller leie i kommunen vi bor. Jeg har heller ikke bil så transporten til fra jobb-bhg-institusjon-møter med forskjellige instanser etc gjør det vanskelig å rekke hvis jeg ikke bor ett sted med god offentlig trafikk.. Dere synes sikkert at dette høres helt amøbete ut. Men å ta sønnen min ut at det opplegget han er i nå (som vi forøverig har brukt nesten 2 år på å få igjennom) kan få store konsekvenser for han og meg og lille broren hans.. Takker for svar.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #9 Skrevet 11. november 2008 Mister du disse tiltakene hvis dere flytter uansett om det er innenfor samme kommune? Synes jo ikke 60 kvm hørtes mye ut for 3 personer, men det kan jo hende du kan finne noe med enklere standard?
3 nøtter til Askepott Skrevet 11. november 2008 #10 Skrevet 11. november 2008 Får vel ikke sosialstønad på boliglån??? hallo?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #11 Skrevet 11. november 2008 Joa. Bor ¨på Oslo Øst, ganske enkel standard. Og her følger tiltakene bydelen og kommunen..
Gjest -<<- Skrevet 11. november 2008 #12 Skrevet 11. november 2008 Hva da hallo? Man kan fint kvalifisere for sosialstønad selv om man eier bolig.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #13 Skrevet 11. november 2008 Sosialen kan hjelpe med renter, men ikke avdrag... Sånn har det hvertfall vært tidligere, da avdragene er med på å øke mottakers formue...
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #14 Skrevet 11. november 2008 2500 er jo mulig, men det gjør jo at du er nødt til å handle litt "lurt". Kjøpe alle basisvarer hermetikk/tørrvarer med lang holdbarhet på salg eller på de billigste butikkene - og ha dette liggende slik at du slipper å handle hver dag, evt kun supplere med grønnsaker/ferske råvarer. Kjøpe kjøtt og fisk på tilbud og fryse. Gjerne bake brød selv og fryse, evt kjøpe brød og skive det før du fryser det - på den måten kan du ta ut akkurat antall brødskiver du trenger. Redusere telefonutgifter og strømutgifter, hvis du kan...
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #16 Skrevet 11. november 2008 Jeg satser på at det vil gå med å handle "lurt". Takk for svar alle sammen.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #17 Skrevet 11. november 2008 Det er helt klart mulig. Men har du tenkt på andre utgifter, utenom de faste. Barna trenger nye klær/sko. Fritidsutgifter (vet ikke hvor gamle barna dine er da).
birrisj05.02.09 Skrevet 11. november 2008 #18 Skrevet 11. november 2008 Klart det er det, om du selv er innstilt på det og tenker over forbruket ditt i forhold til det! Sløser du mye, så klart det blir vanskelig - men bruker du vett og forstand før du bare putter i handlekurven - så klarer du deg fint på det!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #19 Skrevet 11. november 2008 Herregud nei!!! Det blir aldri å gå bra. Klær, sko, etc? hva med det da?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #20 Skrevet 11. november 2008 vet du hva....da ville jeg gått til nav... for du ( som jeg hadde da jeg var alene med min datter) har krav på å stå igjen med min 5000,-for en voksen med ett barn..(sikkert litt mere for deg som har to), etter at alt av utgifter er betalt.. så det skal nav dekke for deg..(sosialen) er du lur..så kan du få barnevernet til å betale bhg for deg... jeg ba de bare pent om hjelp jeg..for hadde ikke råd til det selv... og nå har jeg samboer og venter nr to.. og de har bestemt seg for fremdeles å betale den for meg... de er ikke farlige..og det er ingen skam å be om hjelp..selv ikke fra barnevernet... vi lever og har det ganske godt nå...økonomisk..takket barnevernet.. og for 4 år siden var jeg veldig takknemlig for at sosialen hjalp meg også... men trengte dem bare ett halvt års tid!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå