Gå til innhold

Seteleie uke 34

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos jordmor i sta, og hun konstaterte seteleie. Jeg skal inn igjen til kontroll om to uker, og var det fortsatt seteleie da så skulle jeg henvises til sykehuset.

Noen med erfaringer? Enten at babyen snudde seg fra seteleie etter uke 34, eller at den ikke snudde seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk akkurat samme beskjed som deg, og når jeg var på kontroll i uke 36, var hun litt i tvil hvilken vei han lå og henviste meg til ul. Han hadde snudd seg riktig vei :)

Skrevet

Hadde også seteleie uke 34, nå i uke 36 er hodet ned :)

Skrevet

Da satser jeg på at vesla tar til fornuften :) Hun er nok like bedagelig anlagt som moren.. :)

Er det noen som vet noe om setefødsler? Jordmor sa at dersom det ble setefødsel kan man fortsatt føde vaginalt, men man vil få tilbud om keisersnitt..

Skrevet

mi ligger litt med rompa og litt i tverre.. men håper på hun skal ligge normalt om litt da :) er i uke 35 :)

Skrevet

Hos meg lå baby i seteleie i uke 32, hadde da ligget slik en stund. Jeg fikk råd av jordmor om øvelser jeg skulle gjøre selv for å øke muligheten for at babyen skulle snu seg. Var flink med å gjøre øvelsene, og gikk til akupunktur med moxobehandling i uke 33 og 34 (jordmor som anbefalte). Babyen snudde en gang mellom uke 34 og 35.

Skrevet

Hadde seteleie i uke 32 og nå (uke 36) var jeg hos legen som mente det fortsatt var seteleie. Ble henvist til UL og er veldig spent. Jordmor sa at dersom det er seteleie kan man godt føde vaginalt og det går veldig fint , hun var liksom helt ubekymret . Men er litt nervøs likevel - man hører jo så mye... Kanskje jeg prøver meg på akupunktur osv ...

Skrevet

Bor i Sverige nå og skal föde her. Jordmoren min sa enkelt og greit at ligger den i sete så tas den med keisersnitt. Men man kan sikkert velge vaginalt om man veldig gjerne vil.

Övelsen jeg fikk av jordmor for å hjelpe å snu beibi var å stå på alle fire: böy hodet ned og legg det på en pute og krum ryggen. Da skulle beibien kunne trille ut av bekkenet og stupe kråke så hodet kom ned, hehe. Stå sånn i 10 minutter med jevne mellomrom, funka for meg :)

Det som er dumt er at jeg nå er redd for å tilfeldigvis inta samme posisjon igjen (kremt) av redsel for at den faller ut av hodeleie og planter rumpa ned igjen, hehehe.....

Skrevet

Mitt barn snudde seg i uke 36/37.

Tok homeopatisk medisin som kunne være med å snu barnet. Om det var dette som gjorde susen vet jeg ikke...

Skrevet

Hei :)

Snuppa mi har hele tiden ligget i seteleie.

Var på ul for å bekrefte/avkrefte det da jeg var 35 uker på vei, å da hadde hun snudd seg!!

Skal det da sies at hun nå har lagt seg i tverrleie, virker ikke som hodeleie var noe hun likte ;) Det er en retningsforvirret liten frøken jeg har i magen, hehe :)

Det lille jeg fikk av info ang seteleie ved fødsel er at de tar røntgen av bekkenet og vektestimerer babyen for å se om det er mulig å føde vagnialt. Men du får valget om keisersnitt, ingen tvinges til å føde en setebaby vaginalt. Noen sykehus praktiserer ytre vending, men er vell litt ulik praksis der. Jeg hadde ikke kommet til å få tilbud om det pga at morkaken er plassert på fremsiden.

Håper babyen din snur seg i tide da :)

De fleste gjør jo heldigvis det.

Skrevet

Hei!

Kan bare fortelle om mine erfaringer fra Ullevål sykehus. Babyen min lå i seteleiefra uke 31 og snudde seg ikke. Var først på ul for å bekrefte leie og en samtale, så på røntgen for å sjekke om bekkenet var stort nok og så på vekstestimering og ny samtale. De nevnte aldri ks som alternativ for meg, men jeg ville føde vaginalt om det var mulig uansett. De forsøker ytre vending hvis bekkenet er for lite såvidt jeg forsto. Hos meg lå alt til rette for vaginal fødsel og jeg fødte jenta mi for to uker siden med rumpa først. Det gikk kjempebra! Det tok 11 timer, vanlig for førstegangs er 12. God oppfølging og en del ekstra personell akkurat da hun kom ut, var litt slapp i starten men hun kom seg fort. Tror absolutt vaginal fødsel er det beste både for mor og barn så lenge bekkenet er stort nok og babyen ikke er for stor. Med oss gikk det hvertfall veldig bra! Lykke til uansett hva det blir til for deg:)

Skrevet

Jeg fikk tips om å ligge med rumpa/bekkenet høyere enn magen i ca 15 minutt minimum 2 ganger til dagen. Det bør gjøres når babyen er aktiv, og kan gjøres på to måter:

1. ligge på alle fire med knær og albuer i bakken.

2. ligge på ryggen med bøyde knær og noen litt store puter under rumpa.

Eller så fikk jeg beskjed om å sitte i stillinger som åpner bekkenet, og unngå sittestillinger som "lukker" bekkenet. Det skal være dårlig å sitte bakoverlent slik man ofte gjør i sofaen eller lenestolen, da var det visstnok bedre å ligge på siden. Å sitte rett i ryggen og litt framoverlent skal være det beste. Jordmor anbefalte meg å sitte bak fram på en kjøkkenstol, med rett rygg og rumpa litt ut. Når man legger en hodepute på stolryggen så har man noe å lene brystkassen mot, slik at man får slappet litt av når man feks ser tv.

Ellers så skal rolig brystsvømming også være gunstig, men det prøvde aldri jeg. Håper det var til hjelp. Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for tips. Jeg skal sette igang med øvelser :) Er skikkelig keen på hodeleie da jeg i utgangspunktet er redd for å føde..

Skrevet

Sist jeg var gravid, for 2 år siden, lå babyen i seteleie hvertfall siden uke 28. Prøvde akupunktur og div. øvelser uten at hun ville rikke seg. Var til røntgen av bekken og fikk først beskjed om at bekkenet mitt var stort nok for setefødsel, det ble jeg veldig glad for. Var på en ekstra sjekk like før termin der overlegen plutselig fant ut at bekkenet mitt var alt for trangt likevel, så da ble det keisersnitt. Denne gangen har også babyen allerede lagt seg godt til i seteleie (er i uke 28 nå), regner med den ikke vil snu seg. I tillegg har jeg placenta praevia, så er nok bare å forberede seg på nok et keisersnitt. Jeg er nok sikkert litt rart oppbygd innvendig:) Håper babyen din tar til fornuften og snur seg etterhvert. Er jo greiest å unngå keisersnitt om en kan slippe, det er jo tross alt en stor mageoperasjon.

Skrevet

Huff ja.. jeg er dritredd for keisersnitt også. Men babyen må jo ut :) Jeg har aldri stilt spørsmålstegn ved hvorvidt jeg skulle få barn, men jeg har liksom aldri orket å tenke så langt som hvordan jeg skal få ut ungen. Herregud sier bare jeg.. nå nærmer det seg, og da kunne jeg tenke meg så lite spesiell fødsel som mulig.. Vil ha en skolebok-fødsel hvis den finns.

Lykke til til deg da, håper at babyen snur seg!

Skrevet

Hei

Her sitter babyen også godt på rumpa, akkurat som forrigemann. Forrige snudde seg aldri og bekkenet var ikke stort nok til å få den ut. Så det ble planlagt keisersnitt. Operasjonen var jo grei nok, men det var ikke tiden etterpå gitt. Mye smerter lenge etterpå. Håper å unngå reprise på det... Ikke alle har mye smerter etter operasjonen da, bare så det er sagt. Men de fleste har ganske vondt en stund etterpå.

Når nå denne babyen ser ut til å følge i samme spor, så er det fare for ks en gang til... Håper å unngå det, men ungen må, som du sier, ut :)

Og jeg som akkurat, endelig, hadde fått igjen følelsen i nedre del av magen (pga avkuttende nerver var jeg helt følelsesløs nede på magen en god stund etterpå, var veldig rar opplevelse).

Kankje vi har spesiell fasong der inne siden de trives på stumpen, he-he. Jeg produserer tydeligvis seteleiebabyer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...