Gå til innhold

Streng husvert? Hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi averterte nylig etter en treroms leilighet å leie her i byen i lokalavisa.. Fikk mange mld og telefoner, men en leilighet hørtes særlig bra ut. Rett atme jobben min, 100 kvm, nyoppusset og 6500 i husleie ( ifølge husverten p tlf) Han sendte da senere en mail med bilder av leiligheta, og en oppsummering av pris og slikt som vi hadde pratet om på tlf, men da skrev han at vi hadde blitt enig om 7000! Jeg tenkte han sikkert bare hadde skrevet feil eller noe, og tenkte at uansett var det jo ikke store forskjellen. Avtalte da senere en visning med hun som bor der nå, og dro å så på den. Kjempefin leilighet var det.. Ringte husverten og forklarte at vi var intresert, og ville møte han for å da se om han ville ha oss som leieboere da. Det var idag, på advokatkontoret hans! Han stilte oss masse kritiske spørsmål som;

- Hvorfor vi ikke har innboforsikring.. og mente sterkt at vi burde ha det for å bo i hans leilighet.

- Hvorfor vi har flyttet flere ganger i denne byen ( har jo vært en grunn for det da, hver gang. Denne gangen at leilgheta er for liten, siden vi snart er tre)

Han sa rett ut at han var kritisk og skeptisk til oss siden vi var ung og i "etableringsfasen" og spurte hvorfor vi hadde oppgitt en spesifikk pris på leiligheten vi ønsker å leie, i annonsen ( Der skrev vi 7000 max). Visste ikke helt hva vi skulle svare på det? Forklarte at vi er faste betalere, selv om vi hadde oppgitt en ønsket husleiepris i annonsene våre. Da spurte han om det var greit at han tok 7500 i husleie, siden det er det hun som bor der nå betaler.. Så ja.. Fra jeg pratet med han første gangen på telefon, til idag når vi endelig møtte han hadde han endret husleie prisen 3 ganger.. I tillegg sa han rett ut at han ikke mente det var bra at vi hadde flyttet flere ganger og at det kunne få oss til å fremstå som "ustabile" på leiemarkedet.. Han sa også rett ut at dersom det ble noe bråk ( festing, bråk etc) ville han ikke nøle med å få oss kasta ut. Og at vi da kom til å få problemer med å komme oss inn på leiemarkedet igjen, siden han er advokat "og alle " i byen vet hvem han er. Men det var greit, sa han tilslutt. Han skulle gi oss en sjanse. Nå skal han visst sende kontrakten i posten som vi må skrive under på og sende tilbake til han. Jeg har i ettertid tenkt litt på om det var så lurt å takke ja til leiligheten? Ingen av våre tidligere husverter har vært så "maktsyk" og rett på sak. Synes det var litt frekt av han å komme med alle disse tingene å si.. Vi er snille leietakere, og hadde da mer enn nok av tilbud å velge mellom blant leiigheter her i byen, allikevel var det den som var best.. Skal man ta sjansen på å flytte inn i en leilighet med en bedriten husvert? Hva synes dere? Huff.. dette ble litt langt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dette blir det bare bråk av.

Virker ikke som typen som tåler barnelyder heller.

Finn dere noe annet!

Skrevet

Ta en prat med henne som bor der nå... Hør hvilke erfaringer hun har med han, hva hun betaler, om hun synes leiligheten er bra nok etc...

Skrevet

Innebo forsikring er jo bare kjempe smart å ha - dere det går utover hvis dere ikke har det, og det skulle begynne å brenne/vannskader/fryseren ryker osv...

Kan jo skjønne at han nøler litt, hvis dere ha flyttet mange ganger.. Kan jo være lurt å å attest fra der der ha bodd før, om at dere er sikre betalere osv..

Ellers så syns jeg jo at det var litt rart at han ha satt opp leien flere ganger..

Skrevet

Tror dessverre dere kommer til å angre på det, dersom dere flytter inn hos han. For han kommer med veldig mange vilkår og trusler, som han til dels ikke har holdepunkt for. Det er faktisk strenge regler for utkastelse, og det skal mer enn en fest eller en sen husleieinnbetaling til for at man skal kunne kaste ut noen.

Det eneste jeg vil si meg enig i, er at dere bør ha innboforsikring. Ved f.eks vannlekkasje, går de fleste utbetalinger på innboforsikring. Også enkelte av oppussingskostnadene.

Jeg kjenner mange som har vært uheldige med utleierne, og felles for de fleste er at utleieren da har vært en mann med makt. En mann som det er vanskelig å kjempe imot, om noe ikke er som det skal. Denne mannen viser en tydelig nedlatende holdning, og fremstiller det som om dere er heldige om han velger å leie ut til dere. Nå sortmaler jeg kan hende situasjonen litt, men det skulle ikke forbause meg om denne mannen ville prøve å skjule et ev fuktproblem eller andre mangler ved boligen. Det han er opptatt av er å få inn penger, ikke av at leieboerne skal ha det bra.

Hva sier magefølelsen?

Skrevet

Jøss.. Det er jo ikke uvanlig å ha en max pris når man setter inn annonse i avisa. Man vet jo hva man kan betale for å ha et greit budsjett til andre faste utgifter/mat ol. Da er det jo ikke nødvendig at de som har leiligheter til over den prisen dere er villige til å betale svarer på annonsen..

Syns dette virker som en snodig kar! Gjør som hun over her sier - hør med hun som leier der nå hva hun syns..

Vi har også flyttet en del ganger tross ung alder (21), men det har jo vært en grunn for det bestandig - vi har jo aldri blitt kastet ut pga manglende betaling eller dårlig oppførsel, ødeleggelser el. Så det gjør oss jo ikke akkurat til dårlige leietakere :)

Skrevet

Tja jeg vet ikke? Han bor ikke i huset der selv, men har faren og broren i samme bygning. Så han har tydelig informert oss om at han "har folk som passer på" selv om han ikke bor der selv. Vi ER faste betalere, og hadde en referanse som han ringte igår, kjempesnill mann, hadde visst skrytt av oss... Men der hadde vi jo knapt bodd i 6 mnd. Du har helt rett Synnøve, det er det jeg mener. Han fremstiller det som om det er VI som er heldige som får flytte inn hos han, selv om det var han som kontaktet oss.. Han sa tidligere idag at han kan alle lover og regler om hushold, så om det er fuktskader etc i leiligheten ( slik som det er her, en av grunnene til at vi flytter siden husverten her ikke har tatt tak i det ordentlig) kommer jeg til å bruke det imot han.. For det er en regel som tilsier at man har krav på reduksjon i husleie dersom det er mangler i husholdet, som etc vann og fuktskader. Jeg ble bare litt satt ut idag. Man har da ikke rett å skru opp husleie prisen helt uten videre? Hun som bor der nå forklarte oss at hun også hadde en begynnende husleie på 7000, og etter det ble den økt til 7500. Synes han pratet til oss idag med en frekk tone. Greit man er nøye på hvem man leier ut til, men han kan da faen ikke behandle dem akkurat som han vil?

Skrevet

Jeg tviler på at jeg hadde villet flyttet inn under slike premisser.Og det høres ut på deg at du er rimelig usikker selv,så jeg hadde droppet hele leiligheten og ventet til det dukket opp en annen som passer.Er så klart enig i forsikringen,men hele mannen høres jo skrudd ut..Og at han forandrer på husleien flere ganger viser jo bare at han prøver seg fram,jeg hadde ikke stolt på han,hvem vet hva mer han kan finne på?

Skrevet

Jeg vet at det er regler for sånt som fuktskader, men problemet er jo at det ofte ikke lønner seg å ta opp kampen. Om dere ikke har veldig god råd (og tid), kan en mann med makt og penger trenere saksgangen. Så lenge at dere til slutt må gi opp.

Skrevet

Enig i det som skrives her at dere bør ha innboforsikring.

Skjønner også at han lurer på hvorfor dere har flyttet så ofte. Det ville nok jeg også lurt på, men det er jo måten man spør på..

Jeg ville jo lurt på om det var manglende betaling, om dere flytter ofte osv. Man ønsker jo mest mulig "stabile" leietakere som bor lengst mulig.

(Leier selv ut)

Bortsett fra det høres han jo ganske så dust ut..ville IKKE betalt 7500, kanskje 7000 siden det er det han har skrevet.

Kan jo være at han har hatt en del trøbbel med leietakere, med mye fest o.l, men alikevel, det kan jo ikke dere noe for!!

Hør med hun som har bodd der om hun har hatt noe problem med han. Kan jo være at han tåler ekstremt lite... Ville vært skeptisk.

Om der takker nei, syns jeg du skal si til han at dere er stabile leietakere som betaler til rett tid. MEN; at du ikke syntes noe om måten han har økt husleia på etterhvert, og måten han ellers snakket til dere på..

Skrevet

Ja.. Det er kanskje sant. Hvis vi flytter inn der virker det som om vi må overbevise han om at vi er flinke leietakere selv om vi ikke har gjort noe galt, noen steder vi har bodd..Det er bare det at leiligheta er superfin, og samboeren min mener vi bør ta den, og at han skal prate med husverten og si ifra at vi føler oss urettferdig behandlet med måten han pratet til oss på og kom med trusler på..

Skrevet

Innboforsikring er noe vi har planlagt å tegne nå på nyåret.. Vi venter baby i Januar, og mener at det kan være greit å ha sånn forsikringspakke.

Grunnene til at vi har flyttet før 3 ganger nå i samme by har vært at første gangen lå leiligheten flere mil fra jobben min. Jeg har ikke førerkort, og måtte ta bussen klokken 7 om morgenen for å begynne på jobb klokken 9.. Dessuten var det planlagt at kjæresten min skulle i militæret i Januar nå i år, så derfor flyttet jeg inn på en liten hybel.. Samboeren min kom hjem like etterpå, da han ble sendt hjem fra militæret.. så dermed ble vi stuck i en liten hybel frem til nå i August. Her som vi bor nå er 50 kvm, toroms sokkel.. Vi venter som sagt barn, og det er fuktskader her. Husverten her har mer eller mindre sagt rett ut at hvis vi mener det er så helseskadelig å bo her, så kan han jo ikke tvinge oss. Og ja, han har fått installert en vifte på soverommet som liksom skal få fukten til å forsvinne. I tillegg er dette et problem i flere av naboleilighetene. Mener nå at det kan være greit med en større plass å bo siden vi blir tre :) Derfor flytter vi nå..

Skrevet

Her kommer det til å bli trøbbel. Hva når barnet blir større og begynner å utfolde seg i leiligheten? Nå mener jeg ikke at barn skaper mye slitasje, men mange mener det og det er mange som vegrer seg for å leie ut til barnefamilier. Og han høres ut som typen til. Sikkert en god grunn til å sette opp husleia enda en gang. Om familien hans er som han kan det fort komme klager på barnegråt osv.

Skrevet

Hadde aldri leid der nei, hørres jo ut som den maktsyke mannen. tror han kan stille en haug med krav, sier at han kjenner alle i byen, haregud seie bare eg. hadde bare latt være og sende husleie-kontrakten tilbake til han, så kan han sitte der med skjegget i postkassen.

Skrevet

Den fyren der høres IKKE god ut.Først sier han 6 tusen, deretter 7, så 7500???

IKKE LEI AV HAN!

Skrevet

Her bør varselklokkene ringe. Dette høres ut som en person som er glad i å kontrollere andre.

At dere ikke har innboforsikring går vel bare ut over dere selv - han må forsikre det som er sitt.'

Fullstendig normalt å skrive maxpris - så slipper man telefon fra de som har for dyre leiligheter.

Med mindre dere er desperate etter sted å bo, så ville jeg ventet på noe annet.

Skrevet

Kom dere bort fra han med en gang. Ikke skriv under på noe som helst.

DING DING DING DING DING......

Han er tydeligvis ikke til å stole på når han lyver om leien og hever den 1000kroner før dere i det hele tatt har fått flytte inn. Det at han sier at han har familie/kjenfolk i samme bygning som passer på er på grensen til trussel. Han er ekstrem kontrolerende og maktsyk, jeg ville ikke risikert å rote meg inn i et leieforhold med en slik mann.

Det at dere skriver makspris i annonsen viser bare at dere har kontroll på inntekten deres og dere vet hvor mye dere ønsker å bruke til husleie.

Å true med å kaste dere ut hvis dere har fest, allerede før dere har flyttet inn er jo helt ekstremt.

Finn noe annet, en plass dere kan trives og ha et normalt forhold til husverten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...