ambroxia Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 fikk vite på jobben idag at jeg har fått sparken, pga for mange ansatte, har jobbet der i litt over ett år, men var det de kaller tillkallings vikar frem til for litt over 1 mnd siden da jeg fikk en fast prosent. Har jobbet endel dette året. Men er nå 50 % sykemeldt pga rygg å bein, hadde snart tenkt å be om 100 %, for er ikke så lett på jobb lengre, men nå etter jeg fikk denne beskjeden, hva gjør jeg??? Har 1 mnd opsigelsestid. Hva lønner seg? fortsette 50 % å bli helt utslitt, eller høre om 100? Å hva skjer med penger evt? Håper på svar! ( er 19-3 uker påvei )
*juble juble* Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet nav for informasjon om rettighetene dine.... ikke lett å få ny jobb heller... har man jobbet 6 mnd av de siste 10 mnd før permisjon som er 3 uker før termin får man jo permisjonspenger....hvis ikke faller dette bort. Sykemelding gjelder som "jobb" hadde jeg vært deg hadde jeg også forklart situasjonen til fastlegen, jordmor eller den som følger deg i svangerskap. Sykmeldt meg på full tid, for å bruke energien på å finne ny jobb ol. Lykke til!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hold oss oppdatert da vel.
ambroxia Skrevet 11. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. november 2008 Ja det skal jeg gjøre:) Takk for svar
Vil Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Ja, sykemeld deg på full tid. Så går ikke sykemeldingen over selv om du ikke har jobb lenger. Noen NAV kontor kontrollerer slikt grundig og setter deg over på dagpengelønn med en gang, men det er størst sjangse for at du får fortsette på den lønnen du har nå. Du får bare pengene rett fra nav. (som sykemeldt fra en arbeidsplass får man lønn som vanlig, mens arbeidsplassen får pengene tibake fra NAV) I fødselspermisjonen vil du i såfall også beholde samme lønnsnivå.
sassi87 Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Sykemeld deg 100% så får du like mange penger som vist du hadde jobbet.. Jeg ble sykemeldt fra min jobb februar 08 pga av skade, i mai 08 ble min arbeidsplass solgt, og alle ansatte mistet jobben sin.. Så nå er jeg arbeidsledig og sykemeldt, men får like mange penger som når jeg jobbet 100%.
ambroxia Skrevet 11. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. november 2008 tusen takk for svar får se hva som skjer ,ikke sikkert legen går med på det...
Crys79: gutt09+2011 spire!!! Skrevet 12. november 2008 #7 Skrevet 12. november 2008 Er absolutt best å snakke med NAV for å høre konkret hva dine rettigheter er.. Når man har en stilling som er 50% eller mindre, kan man ha rett til dagpenger i tillegg til lønn.. Har også mistet jobben min og jobber nå kun 50% i nov og des før jeg blir arbeidsledig i jan. Når det gjelder sykemelding er det arbeidsgiveren som betaler de første 14 dagene, så blir det NAV som tar over, men er også ganske sikker på at arbeidsgiveren får tilbake disse pengene.. Om du går på dagpenger og blir sykemeldt, så er det NAV som betaler.. Som en annen sa så telles både sykepenger og dagpenger som ´arbeid´, så der må man ikke bekymre seg for de 6 av de siste 10 månedene. Er seff best om man kan jobbe, HVIS man er frisk nok, slik at sykepenger ordningen kun blir brukt av de som er virkelig syke.. Men synes også det er en veldig vanskelig situasjon når man er gravid og må søke ny jobb! Aner ikke om det er noen som er interessert i å ansette meg 2.5 måneder før jeg går ut i permisjon! Men vi får se : ) Masse lykke til! Det ordner seg sikkert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå