Gå til innhold

trenger litt hjelp..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Testet positivt i dag...

Men, skjønner ikke hvilken uke jeg er i...

Leser over her at man skal regne fra 1 mensdag?? og at babyne ligger 14 dager etter.... Skjønner ikke dette jeg...

Min siste ens startet 30 september...er jeg da 7 uker i dag eller 4 uker??

Noen som kan forklare dette?

Uro4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er du vel 6 uker på vei i dag?!:)

Man bruker i de aller, aller fleste tilfeller mors uker, ikke babyens (som er to uker kortere).

Du finner en god terminkalkulator på babyverden.no

Skrevet

Du er da ferdig med din 6 uke i dag og begynner på din 7. uke, forutsatt at du har 28(eller der omkring)dagers syklus. Bruk terminkalkulatoren enten på denne siden, eller på www.babyverden.no så ser du det kanskje litt lettere. Den på Babyverden gir deg også opplysninger om hva som skjer på forskjellige datoer i svangerskapet.

Her er link til Babyverden sin terminkalkulator:

http://www.babyverden.no/templates/Calculator_Period____635.aspx?day=30&month=9&year=2008&cyclus=28&f=t

Skrevet

Du er 6 uker i dag, ja. Det er 6 uker siden første dag i siste mens. Det at babyen som regel ligger 14 dager etter, er fordi du er jo ikke befruktet på menstruasjonsdagen. Eggløsning kommer som oftest, men ikke alltid, 14 dager etter (dersom man har en 28 dagers syklus). Siden eggløsning er litt vanskleig å være nøyaktig på, så bruker man da altså din første menstruasjonsdag som utgangspunkt. Termin kan justeres ifht hvor mange dager du vanligvis har i en syklus (det blir jo litt annerledes om man har f.eksk. 40 dager i en syklus). Da beregner man når man antar eggløsning fant sted. Ikke så lett å skjønne, men en slik terminkalkulator er veldig kjekk;-)

Du plusser også på dager. I morgen er du f.eks. 6+1 (6 uker + 1 dag).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...