Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Noe som går igjen er at vi ler oss halvt i hjel i frykt og avsky når vi hører om alt våre foreldre, besteforeldre og oldeforeldre gjorde mot oss da vi var små, dette handler jo gjerne ikke om de store og farlige tingene, men heller om småting som at vi fikk pannekaker til middag, kanskje til lunch om mor var riktig gæren, mandel i grøten fra vi var under 3 år og vi fikk stort sett smake på alt hva vårt hjerte måtte behage og lyste. I alle fall de aller fleste av oss. Vi fikk sjokolade på lørdager og død cola som mor og far hadde drukket av på fredagen, men vi klagde ikke for det var lørdag og det var brus. Vi likte pannekaker og det var ingen som pratet om grovbrød, grovt mel og laktoseredusert melk på den tiden. Da var det pannekaker med sukker på og vi spiste de gjerne med henda, ordentlige gode manerer med andre ord. På kvelden satt vi alle sammen foran tvn -som selvsagt idag er bannlyst, vi klarer jo å stimulere barna våre selv- med godteposen og den døde colaen vår og koste oss. Ja, det er godt at vi vet bedre idag når det kommer til mageleie, brystmelk, røyking og alkohol, men beveger vi oss riktig vei når det kommer til alt det horrible med sukkeret vi selv fikk i oss? Husker du selv en ulykkelig barndom med FINE pannekaker, et lass av sukker OG syltetøy på, godtepose på lørdag, den store gleden ved å få litt godteri midt i uka og kake på bursdagen, uten grovt mel, den døde colaen og alt det rare vi fikk smake på hos mormor? De aller fleste av oss må nok innrømme at vi hadde en fin barndom - hvis du ikke hadde en fin barndom er jeg lei for det - selv om vi fikk for mye sukker. Men jeg har stor tro på at det ikke er godteriet og pannekakene vi blir tykke av men denne dataen, lite aktivitet og dataspill. For selv om man ikke skal se på tv så virker dataspill å være i en helt annen kategori, for det er så læreriktig og stimulerende. Vi var mange lykkelige barn da de første blomstene sprang på våren, som løp ut i altfor lite klær for å leke. Våre barn er nok ikke så altfor annerledes enn oss. Men man merker seg at det er mange førstegangsforeldre her og mange av oss kommer til å sitte om 30 år, når vi er bestemødre, og tenke "herregud så nervøs jeg var" - for det er ikke farlig at barna våre får smake på livet.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 Veldig bra!!Alt for mye hysteri ute og går.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Ja, sukkerfri snop fantes ikke da jeg var liten. Og lørdagen fikk jeg en hel spisspose med godteri(3 kroner kostet den) Fikk også glassflaske med pærebrus, som vi hadd hull i korken på, laget av spiker. Så gammel er jeg, nemlig;) Og jeg mener også i dag at pannekaker, med bacon og blåbærsyltetøy er middag. Det var det når jeg var liten, og det er det for mine barn.
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 11. november 2008 #6 Skrevet 11. november 2008 Du har en del gode peonger. Kort oppsummert er du vel ute etter å advare mot å overdrive og diverse hysteri? Men du drar over litt vel mange punkter, og jeg er ikke enig med deg at alt var bedre før etc. Mulig det ikke var det som var ditt egentlige budskap, men om du ser på det du har skrevet, så ser det ut som om du forherliger fortiden. Og verden har da sannelig gått framover på mange måter, heldigvis! Er alltid en kunst å være litt sindig og balansert, samt se ting i større sammenhenger, både før og nå
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 11. november 2008 #7 Skrevet 11. november 2008 Ha-ha, "gode peonger" - ikke vet jeg hva det er! Men noen gode poenger, det hadde du!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #8 Skrevet 11. november 2008 Hvis du leste at alt var bedre før ut av innlegget mitt, så kan jeg ikke hjelpe deg :-) Jeg prøver bare å advare mot hysteri og heller bruke sunn fornuft. Pannekaker er ikke farlig til middag, og cola en gang i blant er ikke farlig, det som er farlig er å suge til seg altfor mye hysteri og sette ungen foran nintendo DS som halve dinbaby.com skal kjøpe til jul til fireåringen, mens de skriver om at det er sååå fælt med kake i barnehagen :-)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #9 Skrevet 11. november 2008 Ja, det er middag for mine barn også :-) Og iblant er vi så crazy at om jeg har dårlig tid eller er sliten en dag så blir det pannekaker til middag. Selv om vi hadde det dagen før!! Oi oi ;-) Når det er sagt er det ingenting galt i å være bevisst på hva man spiser og hva man gjør, men jeg syns dette tar litt vel av.. Heldigvis merker jeg ikke disse holdningene i virkeligheten :-)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #10 Skrevet 11. november 2008 Mulig du ikke fikk med deg hele innlegget, siden det står at "det er godt vi vet bedre i dag når det kommer til mageleie/røyking" osv.. `:-) De store og viktige tingene som vi har kommet langt fremover med er kjempebra!! Men våre foreldre var ikke gale. De var foreldre som oss som ville ha lykkelige barn.. Og det er jo noe å tenke på at barn er mer ulykkelige nå enn for 20 år siden?
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 11. november 2008 #11 Skrevet 11. november 2008 Enig med deg HI. Pannekarer til middag er fremdeles min stor barndomsfavoritt;) Det va heller aldri snakk om speltmel eller lettprodukter. Men vi hadde mye mere mosjon når vi var barn. Husker godt alle søndagsturene med kako på termosen og skiver med brunost;) Snop fikk vi riktignok bare på lørdagen, men det var ingen krise om farmor gav oss en sjokolade eller en slikkepine om vi var der en tirsdags ettermiddag;)
Tjukkebolla hjelper deg! Skrevet 11. november 2008 #12 Skrevet 11. november 2008 Hei, nn 17.28 Din siste setning: at barn er mer ulykkelige nå enn før er problematisk i den henseende at å måle lykke langt ifra er objektivt. Det kommer an på hva som måles, hva som ansees å være lykke, m.m. (mange meninger om det). Før snakket man f. eks mye mindre både om overgrep som incest og om vold i hjemmet. Før hadde mange flere barn mødre som nær sagt var tvunget til å bli i et dårlig ekteskap, med all vantrivsel det medførte (som uten tvil går utover barn), grunnet manglende selvstendig økomomi / inntekt. Det skulle mer til før, enn nå, at instanser som barnevern, familievern m.m. kobles inn. Mht ditt utsagn om at foreldre før, som nå, ville ha lykkelige barn, så tviler ved ingen på det. Ei heller var foreldre før i tiden gale, nei. Jeg tror de fleste, til enhver tid, gjør det som situasjonen, samfunnet og kulturen, m.m., tilsier. Vi gjør alle, dog i varierende grad og med individuelle svingninger, bruk av de muligheter og begrensinger som er innen rekkevidde. Mao gjør vi som oftest så godt vi kan alle mann, både før og nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå