Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Hvordan praktiserer dere julegaveopppakkingen på julaften for deres særkullsbarn ? Vi har ett barn sammen og mannen min har ett barn fra før som i alle år har brukt å ha to julaftener. Nå ønsker mannen min at det skal bli slutt på, og at alle pakkene skal pakkes opp på julaften. Problemstillingen er at da vil de to søskene få så veldig ulik mengde med pakker, særkullsbarnet har jo dobbelt sett med besteforeldre og tanter og onkler. Jeg tror at vårt barn vil synes det er litt trist at hun ikke får like mange pakker, eller er det bare jeg som er hønemor ?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Kanskje litt begge deler? Men da er jeg også hønemor i tilfelle, for jeg har tenkt på akkurat samme ting. De vil rett og slett få dobbelt opp. Vår unge vil jo ikke få av besteforeldrene og tanter/onkler på barna hans sin side, men motsatt! Sikkert litt smålig og henge seg oppi, ser den.Mye følelser i rollen som stemor, som har fått meg til å føle meg smålig. Man får vel bare tenke positivt, og heve seg over det. Slik det vil bli her er vel at mine foreldre kjøper en liten ting til barna hans for å vise at de tenker på de også, men fellesen vår vil sikkert få en litt større gave av dem. Mens de vil få av besteforeldre og sånn på mors side. Det må jo bare bli litt forskjell. Tror det mest er vi voksne som henger oss opp i det. Men ungene har jo faktisk to forskjellige familier på hver sin side. Sånn er det bare. Når ungene er såpass store så vil de nok forstå det,
*-* Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 Det blir såpass stor forskjell på barna hos oss, så jeg tror ikke de minste kommer til å merke noe særlig til det. Jeg er egentlig mer bekymra for at stebarna blir deppa når de ser fellesbarn (mine barn) vil få mer av mine foreldre, min side, enn de får. Det er ikke det at min side forskjellsbehandler synlig, de gir alltid noe til stebarna mine til jul og bursdag. Men jeg vet jo at de gir litt mer til "ekte" nieser, nevøer og barnebarn, noe jeg syns er helt ok. Stebarna har aldri reagert på det heller, men hvis man plutselig pakker opp likt så blir det kanskje rart. Men på en annen side, det er stor aldersforskjell og det er jo praktisk her. Ellers tror jeg også kanskje at fellesbarn kan komme til å få mer av oss til jul på sikt, de har jo bare et sett foreldre å få ski, skøyter og annet utstyr fra. Men det skjønner nok stebarna. Bare de får lik mengde unyttige kule gaver:) Det er jo sånn at barna vil ha litt ulik familie, så det må man jo bare forklare. Barna hos oss har bare en julaften, og pakker egentlig opp alle gaver da. De har med gaver fra oss til mor og omvendt. Men jeg vet at mor pleier å pakke opp noe hjemme før de drar til familien hennes på julaften, fordi det blir så mye pakker på ungene. Men det handler ikke om at de skal pakke opp gaver med begge foreldre, bare at de skal ta unna litt av gavene på forhånd fordi man er samlet mange til jul. Barn med stor familie får jo mange gaver! Det går jo an å gjøre det litt sånn at ikke alle barn har med alle gaver. Men det jevner seg jo ofte tenker jeg Fellesbarnet deres vil kanskje få litt mer av din side enn stebarna får?
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Hadde en ex med barn fra før. Jeg hadde ikke barn. Hans barn var forsåvidt hos mor hver jul slik at barnet skulle få faste tradisjoner. (Før jeg kom inn i bildet også..) Det barnet som jo var særkullsbarn hos mor fikk julegavene fra fars og min familie når han kom til oss i løpet av romjula. Han gledet seg til det. Det som var av leker ble da hos far, barnet skulle jo ha leker der og.. :-) Funket veldig bra det, og som særkullsbarn hos mor fikk han ikke flere gaver enn fellesbarn. Men, forstår at dere har "særkullsbarnet" hos dere i jula, annenhver kanskje? Tror man bare må forklare barna etterhvert at det er litt ulikt. Og fellesbarnet deres vil vel få litt større gaver fra din familie enn det hans særkullsbarn evt får? Her er særkullsbarn nå såpass stor og er ikke hos oss julaften når vi åpner pakkene. Kanskje en tur før middag.. Men, fellesbarnet (som snart kommer) får større gave fra oss enn særkullsbarn. Mener det er naturlig, særkullsbarn får fra både mor og far (sammen med meg) Mens fellesen får jo bare fra oss to, og er jo naturlig at jeg bruker mer på eget barn.. Totalt vil jo barne få ca like mye fra foreldre da. (for å bruke "runde tall) Særkullsbarn får for 500 fra mor, 500 fra oss, felles får 1000 fra oss... (Slike ulikheter må jo også forklares for særkullsbarn..)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #6 Skrevet 11. november 2008 kommer jo an på alderen til barna, da i dette tilfellet deres felles barn. kan ikke dere bare gi mange pakker til fellesbarnet, men samme verdi som til særkullsbarnet, muligens litt mer. dette trenger da strengt tatt ikke være et problem som ikke kan løses. når min eldre søster fikk mye flere pakker enn meg, fordi alle jentene i klassen hadde begynt å utveksle julegaver, ordnet min mor det slik at mine pakker ble delt inn i flere. tegneblyanter i en og tegneblokk i en pakke. og la til litt sånn ekstra små pakker, slik at det skulle være like mange å pakke opp, for vi tok det på tur. jeg var jo så liten at jeg ikke visste så mye om hvor mye penger og verdi, som min søster visste. slik holdt hun oss begge fornøyde. jeg fikk like mange pakker, men de var til samme verdi sånn ca.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå