Gå til innhold

Når bør man si fra til arbeidsgiver?


Tittan

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med dette? Bør man si fra med en gang man har gått over 12 uker?

 

Noen som har gode forslag på hvordan man sniker seg unna alkohol på julebordet forresten? Foruten den flittige brukte "antibiotikakuren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg sier at jeg skal jobbe dagen etter jeg.,. HAr to jobber og ingen på jobben kjenner noen på ekstrajobben.. Tidligvaka på ekstran begynner 7 om morgenen..Så den har jeg tenkt til å dra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa allerede nå, 7 uker.Har plutselig blitt veldig kvalm og er sykemeldt. Syns det er greit at arbeidsgiveren vet så hun kan forberede på at jeg blir en del borte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, jeg hadde tenkt å vente til jeg var 12 uker, men hvordan jeg skal jeg komme meg unna julebordet festingen blir værre, så det spørs om det kommer ut iforbindelse med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei..

jeg har også tenkt å vente til jeg er 12 uker før jeg sier noen til arbeidsgiver..

men når bør man egentlig gå til legen?!er d vits å gå før man er 12 uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte det i uke 9 sist. Da mistet jeg når jeg var 13 uker på vei, og var veldig glad for å ha fortalt det, sånn at dem var klar over situasjonen min. Fant ut at jeg er gravid igjen nå i ettermiddag, og har faktisk snakket med sjefen min på telefonen i kveld allerede. Hvertfall nå når jeg har opplevd at det har gått galt en gang, er jeg kjempeklar på det at jeg vil at de skal vite det hvis noe skulle skje på jobb denne gangen også... Tenk om du får blødning på jobb da? Og det er blødninger man ikke alltid kan skjule (ikke meningen og skremme dere altså). For meg er det i hvertfall en betryggende følelse. Da slipper jeg lyve om legebesøk, kvalme, trøtthet osv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare vikariat frem til jul så vet ikke om jeg kommer til å si noe på denne jobben. Det som er kjedelig er at nå som jeg søker jobber føler jeg meg så utrolig uærlig fordi jeg ikke sier at jeg er gravid. Jeg er nå uansett for få uker til å fortelle noen, men liker det absoludt ikke.

Julebordet løser jeg med at jeg bor litt utenfor byen og må derfor kjøre (samboeren kan selvf. ikke ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt du velger å si at du er gravid når du søker jobb er helt opp til deg selv. Merk at de som intervjuer deg ikke har lov til å spørre om det. Men du bør kanskje satse på å søke faste stillinger - et årsvikariat når du har termin i juli er jo ikke så allright mot arbeidsgiver, og kan i verste fall gjøre ting vanskelig for deg på et senere tidspunkt ift. referanser, etc (selv om de ikke har lov til å si noe på det, kan man si veldig mye uten å si noe).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du skal gå til lege eller helsesøster/jordmor før 12 uker!!! De må være med fra første stund, slik at du får tatt de kontroller du skal ha hele veien og ikke minst bli registrert på sykehus slik at du får fødeplass m.m. Jeg for min del er ikke gravid før jeg har vært hos lege og fått dette bekreftet (går med mitt andre nå), tatt blodprøver og fått svar på at alt er i orden. En må sikkert ikke, men om noe skulle skje er det jo greit å ha fagfolk rundt en som vet hvilken tilstand en er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon. Har et vikariat som går ut 31 desember. Er blitt lovt videre fast stilling i samme jobb, men usikker om jeg vil være der. Har derfor også søkt andre jobber. Men spiller kortene så godt jeg kan, får jeg ikke andre jobber er det viktigste for meg å få fast slik at jeg både har rettigheter og ikke stiller arbeidsgiver i en alt for vanskelilg krise. Vil uansett ikke si noe før 12 uker på vei, så lenge alt går bra. Om noe skulle forhindre meg i jobben, ville jeg sagt i fra før. Jeg har litt usikker termin, fordi jeg ikke har hatt mens siden jeg ble gravid med min datter på 11/2 år, så når 12 uker er gått er ikke 100% sikkert uansett. Men legen min antok på HcG prøver at jeg nå er mellom 7-10 uker på vei.. så vi får vel et svar i uke 20, på ultralyden:)))

 

Nå har jeg enda ikke sjekket dette opp, men tror det er en regel i trygde systemet som sier at arbeidsgiver må vite at du skal ut i fødselsperm 6 mnd før...var student da jeg fødde sist, så jeg satte meg ikke 100% inn i permisjonsreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare søkt et par jobber og skal i intervju til uken, tenkte egentlig å få meg et vikariat. Ikke et ett års vikariat, men noe sånt som frem til sommeren. Hadde vært supert med fast jobb med tanke på at jeg har noe å komme tilbake til, men jeg lurer på hvordan det stiller seg etter 6 mnd prøvetid - er jo ikke noe tvil om at jeg er gravid da ;) vil de likevel finne en grunn til å ikke la meg fortsette? og så går det kanskje litt på samvittigheten løs også... Bare litt tanker fra meg her - skulle så ønske at jeg slapp å tenke på slike ting...Langt flere bekymringer enn jeg hadde sett for meg å bli gravid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å vente til jeg er godt over 3mnd, viktigste er jo at de får vite det slik at de får tid til å forberede med vikar etc - og det trenger de ikke et halvt år på. Jeg var på julebord dagen jeg ventet mens, fikk positiv test dagen før. var litt stressa på å bruke "pencilin"-kuren og var redd for at det ville stå "gravid" i panna mi når folk hørte den. men det gikk helt fint, ikke en som reagerte mistenksomt (ihvertfall ikke slik jeg kunne se). Jeg passet på å "beklage" meg litt også da - "søren, jeg har fått pencilin og da får jeg ikke drukket på julebordet"...nå er det jo slik at man kan jo drikke når man går på pencilin, men jeg passet på å si at jeg hadde drukket en gang før jeg gikk på pencilinkur og da reagerte jeg med å bli dårlig i magen. Og denne uken når vi har begynt å snakke om helgen så har jeg fortalt at jeg skal ut og ta noen øl med noen venninner - fordi nå er pencilinkuren over og jeg kan drikke igjen;-) blir litt hvite løgner, men når jeg kun er litt over 4 uker på vei så føles det for meg så privat at jeg vil at det skal være min og barnefaren sin lille, koselige hemmelighet til vi ser om det går bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått og grua meg til å si d til arbeidsgiver helt siden jeg fikk beskjed om at jeg var gravid. hadde planer om å vente til jeg var 3 mnd men har vært så uvell på jobb i d siste. så i dag ( er 7 uker på vei) sa jeg d til sjefen... følte meg 10 kg lettere etter jeg sa d. også skjønner hun visst jeg blir sykemeldt eller borte fra jobb noen dager... men de andre på jobb får ikke vite noe før 3 mnd. visst ingen får misstanke da...

-Letta-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to arbeidsgivere. Jeg har måttet fortelle det til den ene fordi det er risikojobb. Mens den andre vet jeg ikke helt ennå om jeg skal fortelle det eller ikke. Vi får se. :D Synes kanksje det er like greit i om at viss man har kvalmen. Jeg har vært heldig og ikke hatt den ennå.:D Får håpe jeg slipper den! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Jeg har tenkt og si ifra til sjefen nå snart. Jeg jobber 4-skift og er litt usikker på hvor bra det er og jobbe natt o.l. mens man er gravid. Julebordet løser jeg ved og si at jeg rett og slett ikke har lyst til og drikke! Vi skal i tillegg ligge på hotellet der julebordet er, så da gidder jeg ikke og gå rundt grøten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tok "kjøreunnskyldninga" forrige fest, men fekk eit spørsmål likevel til tross for at det ikkje er uvanleg for meg å ikkje drikke. Svarte nei, men trur ho skjønte teikninga;) Synes det er heilt greit - folk skjønar som oftast at det ikkje er offentleg, og då får ein ikkje spørsmål om korleis det går før ein fortel det offisielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fikk beskjed fra legen min at eg ikkje trengte komme før eg var en 10-12 uker på vei. Da såg ho fosteret bedre og var lettere og sette termin. Men er vel forskjellig fra lege til lege:) Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er gravid og tror sånn ca 7 uker.. skal til legen i løpet av uka og jeg venter til og fortelle sjefen det, før legen har sagt til meg hvor langt jeg er på vei og at alt kommer til og gå fint. gruer meg litt egentlig, men håper på det beste... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Første gang, fortalte jeg det til sjefen med en gang, detvar jeg glad for, for spontanaborterte på jobb, og sjefen hadde fri, så han måtte komme å ta over for meg, mens jeg dro til sykehuset..

 

Nå er jeg gravid igjen, og ringte han samme kveld som jeg hadde tatt testen:) Han ble kjempeglad på mine vegne(han har vært bekymret for at det har tatt så lang tid å bli gravid igjen) Snill sjef se:)

 

Syns det er greit å fortelle det tidlig, sånn at de vet hva som skjer.. Jeg fikk blødninger for 3 uker siden, og ble sykemeldt, noe han forsto siden jeg mistet forrige gang.. Så nå får jeg ikke lov av sjefen til å gjøre noe på jobb.. Ser han at jeg løfter på en eske på 20kilo, får jeg kjeft:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...