Gå til innhold

Hva er din beste lakseoppskrift?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha gjester til fredag, og da skal vi ta opp den ene laksen vi har i fryseren. Tenkte jeg skulle prøve noe nytt, så er det noen her som har en god oppskrift de gjerne vil dele? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Laksepakker:)

Skjærer laksen i fileer som vi legger i aliminiumspakker i stekeovnen på 250 grader i ca 1 time.

Inni pakkene har vi biter av squash, løk og champignon. Du kan jo ha hva som helst egentlig:)

Krydre fileeten litt, legg på en smørklatt og grønnsaker og pakk et inn i folien.

Vi serverer med hjemmelaget potetstappe og brokkoli:)

Kjempegodt:)

Skrevet

Hørtes veldig godt ut ja!

Flere?

Skrevet

Vi pleier å legge fileter i ildfast form med en klatt creme fraiche på hvert stykke + krydder. Kan også putte grønnsaker sammen med f.eks gulrøtter, løk, brokkoli eller paprika. Så serverer vi med ris til. Husker ikke hvor lenge vi lar det være i ovnen, må alltid på nettet for å finne det ut. Men kanskje 20 min på 200 grader. Det går også an å ha pesto på i steden for creme fraiche.

Ellers prøvde vi noe deilig i helgen, samme ingrediensene som over, men det var skikkelig enkelt og godt! Sprøstekte god laks i panna, woket til slutt noen gulrotskiver og brokkolitopper i samme panne.

Saus: En boks creme fraiche, en halv-en hel teskje tørket estragon + smak til med sitronpepper (vi bruker Santa Marias Lime Pepper som har en litt spennende smak). Kok opp, og vips har du en deilig saus!

Server med kokte poteter.

Skrevet

Vi har fått servert noen ganger laksefileeter som er bakt i ovn sammen med cherrytomater, sukkererter og oliven. Serveres med småpoteter, agurksalat og rømmesaus. Hvordan de lager den rømmesausen aner jeg ikke, men den er sinnsykt god.

Skrevet

har en fort-gjort måte å lage laks på, jeg. Legger laksefilet-stykker(uten skinn) i en ildfast form, har på litt olje og heller kremfløte over(sånn at laksen er dekka av fløte) og så har jeg på masse havsalt med urtekrydder av sorten "Herbamare original" (merke: A.Vogel, får det på helsekost, tror jeg) Strør deretter ost over og putter i ovnen. Du kan vente litt med å ha på ost, sånn at den ikke blir sprø/brent på toppen, evt. legge folie over. stek til laksen er ferdig, tar vel 20-30 minutte avhegig av om laksen er kald og hvor tykk stykkene er.

Serverer med masse isbergsalat, og naturris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...