Gå til innhold

Overraske gjestene på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste i Norge er veldig tradisjonelle i matveien på julaften. Mannen min og jeg er vokst opp med ribbe + henholdvis kalkun og medisterpølser. I år skal vi ha julaften og en tanke slo meg: Hva hvis vi serverer pinnekjøtt eller lam eller torsk til våre intetanede foreldre? Jeg liker ikke egentlig ribbe, og jeg er jo vertinnen... Tror ikke jeg tør sånn egentlig, ville vært helligbrøde for mine i hvert fall og kanskje skapt dårlig stemning. Men for en overraskelse!

Har noen gjort eller opplevd det noen gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, og jeg tror ikke jeg ville gjort det uten å forhøre meg:-)

For noen vil kanskje se på det som en "dødsynd" å bytte hovedrett på juleaften.

Men selv er jeg vokst opp med å spise ribbe+medisterpølser/-kaker og Torsk annenhvert år.

Og det funker fint. Vi har hatt pinnekjøtt også vi, men gjestene vet hva de får på forhånd...

Men nå er det jo ikke som om du skulle servert Taco eller ost og kjeks da:-) Du snakker jo om retter som hører jula til.

Men leit om hele julefeiringen blir ødelagt??

Skrevet

Jeg hadde blitt suuuuur hvis jeg ikke hadde fått ribbe på julaften altså! Hehe....hadde faktisk seriøst blitt skikkelig skuffa. ;o)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nei, det hadde jeg aldri funnet på å gjort. Da hadde samtlige blitt skuffet. Er enig med deg i at du er vertinnen, osv osv, MEN.... :o)

Hadde bestemor servert meg det på julaften hadde jeg begynt å grine....

Spør dem! :) Eller ha litt av hvert :o)

Skrevet

Helt ærlig så tror jeg mamma og brodern hadde blitt dødelig fornærma hadde jeg funnet på noe slikt...

Men vi er også slik at noen liker ribbe og noen ikke. Derfor har vi 2 retter på julaften. Ribbe og skinkesteik. Alt tilbehøret passer jo til alle så det går fint...

Skrevet

Hvis jeg hadde kommet et sted og fikk torsk eller noe annet på julaften, enn ribbe og medisterpølser/-kaker, så hadde jeg nok blitt kjempe skuffa og lei meg. For selve middagen er jo halve jula, det å gå og glede seg til den middagen, sammen med familien, og desserten... det er en tradisjon jeg aldri kommer til å bryte. Og heldigvis er alle andre i familien min også av den samme oppfatning!!!

Skrevet

Unnskyld meg litt her.... Zitara:

De som ikke liker ribbe, var det sånn at de liker skinkestek??? Det er jo akkurat det samme, uten svor????

Skrevet

jeg kunne ikke ha gjort det mot mine foreldre,men klart noen hadde ikke gjort så mye av det.

hva med å ha flere retter? jeg synes jo at du som vertinne skal kunne velge å lage noe mat som du også liker.

jeg har vært i juleselskap med både ribbe,kalkun og svinestek....må ha vært litt av en jobb, men alle gjestene var strålende fornøyd.

hva med om du lager pinnekjøtt,og gjestene steker ribbe,som de tar med?? er jo ikke lett å lage alt selv om en har bare en komfyr.

Skrevet

He, he... ja, men skinkesteika er jo mye magrer i kjøttet. Uten alt det fæle fettet som er på ribba. Jeg klarer ikke spise ribbe, men skinkesteika går greit.

Skrevet

Ok, greit å få en oppklaring =)) he he

Skrevet

Jeg hadde blitt skuffet hvis jeg trodde jeg skulle få ribbe, men så fikk jeg noe annet i stedet.

Men hadde jeg visst om det på forhånd, hadde jeg like gjerne spist pinnekjøtt, torsk eller ryper på julaften, det hadde vært helt greit. Da kunbne vi jo hatt ribbe en annen juledag i stedet.

Jeg synes du skal si ifra på forhånd i dte minste, men som vertinne står du jo fritt til bestemme maten.

Skrevet

Forresten hadde de ikke blitt sååå overrasket, for man lukter jo julemiddagen lang vei, så de hadde nok luktet lunta allerede i entréen.

Skrevet

Hadde nok heller ikke rørt tradisjonan nei:) Men hør ka svigers fikk når dem sku til en av døtrene sine på julaften; dem ante fred og ingen fare, åsså fikk dem servert WOK til julemiddag. Gjett at svigerfar va sur, etter en liten stund dro han hjem å brukte tre tima på å koke seg pinnekjøtt!! hehe, men no e jo eldre folk litt dramaqueen, men eg hadde nok åsså blitt skuffa om det ikke va tradisjonell julemat som man va vant til:)

Skrevet

Jeg hadde nok blitt både skuffet og sur om jeg ikke hadde fått ribba mi med surkål, medisterpøler og medisterkaker på julaften. He, he. Torsk og pinnekjøtt er ikke godt... Eller torsk er jo godt men ikke på julaften!!!

Det er som å ta fra barna julegavene det.. og si at i år skal vi klare oss uten. Tror nok ikke den overraskelsen hadde falt i god jord heller.... :)

Nei, spørr dem først du :)

Skrevet

Det går fint an å ha både ribbe og pinnekjøtt på julaften.

Tilbehøret til den ene passer like godt til den andre ... så der kan du jo ha det tradisjonelle med mulighet for å forsyne seg av det "alternative".

Å bytte helt hadde ikke jeg gjort i hvertfall, for julaften er ikke dagen å skuffe gjestene sine på...

Skrevet

Vi har alltid både ribbe og pinnekjøtt.Enkelt å lage og tilbehøret er det samme. Jeg hadde fått krupp om jeg ble servert kun ribbe på julaften og ikke pinnekjøtt. Hadde jeg vært klar over det hadde det vært en annen sak.Er litt streng når det gjelder juletradisjoner=)

Skrevet

Lag den maten du vil, men informer om det først:) I år er egentlig svigersår for oss, men nå har vi invitert dem hjem til oss for første gang - dvs de inviterte seg selv, og jeg synes det er veldig deilig med jul i eget hus, for da får jeg bestemme menyen:) Her blir det pinnekjøtt - som min kjære pappa skal lage. Ribbe kan man jo spise en annen dag i jula:)

Fortalte det til dem for en uke siden at det ble pinnekjøtt. De vet jo at jeg er vokst opp med det, og de synes selv det er kjempegodt, så nå har de litt tid til å vende seg til tanken på det som julemiddag.

Første gang jeg feiret jul hos svigers syntes jeg det var helt ille å ikke skulle få pinnekjøtt, men da mamma lovde å spare litt til meg til 1. dag, så var det helt greit. Og det ble jo jul og god julestemning likevel - den kommer jo av at man får lov til å være sammen med dem man er glad i:)

Skrevet

Hadde nok vore litt forsiktig med det, ja. Maten er jo en utrulig viktig del av julafta for dei fleste av oss. Hadde nok blitt utrulig skuffa om mamma og pappa ikkje hadde hatt pinnekjøtt til jul, spesielt om vi ikkje blei informert. Men det går jo an å servere ribbe og pinnekjøtt/lam/torsk på julafta? Mykje av tilbehøret er jo det samme uansett. Du kan jo servere ribbe og pinnekjøtt for eksempel. Pinnekjøtt gjer seg jo sjølv, opp i kjelen og la stå i tre timer med påfyll av vatn av og til. Tilbehøret er jo poteter, surkål og kålrabistappe så det er kanskje det samme som for ribbe?

Skrevet

Jeg har vokst opp med ulike juleretter i de ulike delene av familien; svinestek og ribbe. Min mann har vokst opp med pinnekjøtt.

Ingen av oss liker ribbe så den utgår. Svinestek er greit nok. Min familie har litt problemer med pinne kjøtt (pinglene, det er jo såååå godt), så vi har landa på lammestek. Pinnekjøtt nyttårsaften da. :)

I jul skal pappa, svigerfar og ene broren min komme og de er klar over maten. men de syns det er greit og syns egentlig det er viktigere at vi alle har en fin kveld sammen:)

deserten skal jeg eksperimentere meg frem til, ho ho ho:)

Skrevet

En kan gjerne endre på mattradisjonene knyttet til jul og andre høytider, men stemningen kan raskt bli rar om en overrasker alle på julaften. Jeg liker ikke ribbe og spiser det bare om jeg er på besøk med andre. Når svigers er på besøk i julen lager jeg både pinnekjøtt og ribbe - og da får alle sitt. Om en hadde fått beskjed på forhånd hadde ingen i vår familie reagert på en endret meny.

Skrevet

Hadde noen skiftet maten på julaften uten å siifra så hadde jeg blitt veldig skuffet. Mamma glemte å lage brunsaus ett år, og det ødela min julaften ganske så mye. Eneste gang i året jeg spiste brunsaus, og julemiddagen ble da ikke den samme. (og jeg spiser kun medisterkaker, liker ikke det andre)

Min mann sa at hans mor kunen lage julemiddagen i år, siden jeg jobber julaften og han natt til julaften. men jeg satte foten raskt ned. Mine medisterkaker skal jeg lage selv, slik jeg er vant til de. (noe han var enig i etter å ha husket sist medisterkake middag)

For meg er det veldig viktig med det vanlige på juleaften. Forandringer er greit, bare jeg får det jeg vil ha. Ribben blir kanskje tatt vekk her i år, men får se hva vi blir enige om. Første gang meg og min mann med barn feirer jul i eget hus.

Skrevet

Hadde syns det var helt greit (men så er jo pinnekjøtt myyye bedre enn ribbe - he he)

Syns ærlig talt det er litt merkelig med voksne folk som er så firkantet på sånne ting.

Skrevet

Jeg ville aldri feiret julaften med noen som ikke serverte MIN julemat. Og jeg ville hverken besøkt igjen eller invitert en som syntes julaften var en dag for overraskelser.

Skrevet

Juleaften er jo på en måte dagen for overraskelser, men man bryter ikke tradisjoner altså..MÅ HA KALKUN på juleaften, ellers så kan jeg likesågodt stå over hele julefeiringa..Nå skal vi feire hjemme og bruker det til vanlig ogå, og helt frivillig står jeg for maten HVER juelaften,-hvis ikke risikerer jeg at mannen lager RIBBE..Det godtaes ikke her i huset altså :o)

Skrevet

Hadde jeg fått pinnekjøtt istedenfor ribbe, så hadde jeg blitt kjempe glad.

Men om jeg trodde jeg skulle få pinnekjøtt, men fikk servert ribbe, så hadde hele kvelden vært ødelagt.

Er egentlig ikke så glad i pinnekjøtt heller, men liker det bedre enn ribbe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...