Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Jeg venter nr 4 og stusser fælt på denne dunkingen som jeg har på siden,syns det er veldig tidlig men noe tarmbevegelser er det ikke
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Iflg min jordmor er det ikke vanlig å kjenne noe for førstegangsfødende før +/- uke 20. Og for fleregangsfødende, kanskje et par uker tidligere. Før enn dette er ikke babyen sterk nok til at den klarer å lage bevegelser som gjør at du vil kjenne forskjell på om det faktisk er babyen eller tarmbevegelser. Dvs - det kan hende at det er det du kjenner - men det kan også være tarmbevegelser - men det vet du ikke
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 Jeg kjente liv som førstegangs allerede i uke 12, og min mor, som var innmari tynn da hun skulle ha nr.3, kjente liv i uke 9! Så ja, jeg tror nok helt sikkert at du som fjerdegangs kan kjenne liv nå:-)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Hehe...er du klar over hvor liten den er i uke 9-12? Du merker ikke at den beveger seg, eller lettere som sagt - om det er babyen som beveger seg eller om det er tarmbevegelse... Det hjelper jo ikke om du er tynn!!! Har du virkelig fått bekreftet dette av fagpersonell???
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Du er klar over at i uke 9 er fosteret 18mm(!) langt og har verken ordentlige armer eller ben? Det er en bitteliten celleklump, og mener du at hun kjente liv i uke 9 tror jeg strengt talt det er luft i tarmene eller lignende hun har kjent. Noe på 18mm kan ikke lage noe særlig bevegelser, bortsett fra å flyte rundt i fostervann, desverre.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #6 Skrevet 11. november 2008 Eeeh, hvordan kan fagpersonell bekrefte hva jeg kjente eller ikke kjente da jeg var gravid?! Jeg kjenner min egen kropp såpass godt, at da det skjedde visste jeg hva det var. Første gangen jeg kjente "leamus" var jeg usikker, men da jeg kjente tydelige dunk et par dager senere var det ikke tvil! Og herregud, folk er da ganske forskjellige!
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #7 Skrevet 11. november 2008 Beklager d at jeg sa mamma kjente liv i uke 9, jeg husket nok litt feil der.. Det var i uke 10 + et eller annet. Igjen - beklager det så mye, i tilfelle noen tror jeg prøver å "skryte på meg" noe! Jeg selv kjente uansett liv da jeg var 12+4.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #8 Skrevet 11. november 2008 Lurer på hvordan folk føler seg under følgende situasjon: De hevder de kjenner liv i uke 10-12, og så blir de satt 2-3 uker tilbake på ordinær UL...
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #9 Skrevet 11. november 2008 Sikkert kjipt for dem det gjelder vil jeg tro... Men det var ikke tilfelle for meg:-)
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #10 Skrevet 11. november 2008 Man kjenner ikke liv så tidlig. Hvordan skal en celleklump klare å bevege seg? Men sikkert koselig for enkelte å tro at de kjenner liv. Alle eksperter sier at det er umulig.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #11 Skrevet 11. november 2008 Min jordmor sa ordrett: "De må gjerne si til andre at de kjenner liv, men de får ikke meg til å tro på at de vet forskjellen på om det "rumler", om det er tarmbevegleser, eller om det er embryoet som beveger seg." Hun mente at det var misvisende og kunne skape unødvendig engstelse for andre gravide som ikke kjenner liv i begynnelsen... Det er ikke "kult" å kjenne liv tidlig, det vil ikke dermed si at du kjenner din kropp bedre enn andre, det vil ikke si at du er "flinkere" på noen måte, og da er det heller ikke nødvendig å fortelle skråsikkert til andre gravide at du kjente noe...når du egentlig ikke vet om det var det du kjente?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå