Gå til innhold

Må alt fra Nøstebarn vaskes for hånd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle ønske litt klær fra nøstebarn til jul, men hvis det må vaskes for hånd er jeg litt usikker. Ikke at jeg synes det er vanskelig eller noe. Problemet er bare at da blir bare klærne liggende fordi jeg aldri gidder å vaske dem.. ja, jeg er sikkert ganske lat.

Og hvordan vasser dere janusull og f.eks ull fra cubus etc? Det står at de kan vaskes på 40 grader. Jeg pleier å ta det på ullprogram med milo, men kan det vaskes med vanlig vask?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ull bør vaskes på ullprogram ellers ødelegges ullas varmeegenskaper.

Jeg har masse ull fra Cubus og dem går på 40 grader ullvask her i huset, med milo.

Vakser ulla 1 gang i uka slik at det liksom blir nok til at jeg gidder å vaske det....

Skrevet

Ullprogram på 30 grader bruker jeg, men du bør kjøpe den ullsåpen de har. Klærne mine ble litt rare med milo. Spesiellt ulljakken og dressen ble litt "flat" etter bruk av milo. Mistet "fluffen" liksom...Hadde brukt den såpen de anbefaler ved vask før jeg brukte milo ved ett tilfelle.

Janus og all annen ull bruker jeg 30 eller 40 grader i maskin med milo. Tror vanlig vask kan bli litt hardt for ulla.

Skrevet

Jeg vasker all ull i maskinen på 40 grader, både janus og nøstebarn. Akkurat det med håndvask på nøstebarn sine greier er vel for å beholde mest mulig av lanolinen og de gode selvrensende stoffene i, noe som kanskje slites mer i maskinen. Fordelen er at det ikke trengs vaskes så ofte da, mener det stod noe om det på et ark jeg fikk med da vi kjøpte pysj derfra.

Skrevet

Ok :) Da er det jo greit da.

Det eneste er at jeg ikke synes klærne blir helt rene med ullprogram og Milo. De blir sikkert det altså, jeg bare føler de har blitt vakset så "svakt". Og det med at ull ikke trenger å vakses så ofte stemmer ikke her i huset. Jenta går ofte med ullundertøy som basisklær med f.eks kjole over. Men alltid hvis vi har vært noe sted som f.eks babysang, så er hun jo helt sort på klærne etter all krabbinga. Når man er på sånne steder er jo ikke gulvene gullende rene. Det samme med barnehagen føler jeg (hvis hun krabber i gangen osv). Så vi må stort sett vaske etter hver bruk..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...