ツツPhunk har 2 herligeツツ Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Min samboer er ansatt i et lite firma med 4 ansatte. Han var ferdig på jobb kl. 15.00 i går ettermiddag og allerede kl. 19.00 var han ute på ny tur. Han kom ikke hjem før kl. 03.30 i natt og nå er han på jobb igjen. Har nettopp sett i arbeidsmiljøloven at en arbeidstaker SKAL ha minst 11 timers sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Så min samboer var ikke i seng før kl. 04.00 i natt og allerede kl. 7.30 var han ute av døren for en ny dag på jobb. Hadde dere godtatt dette?
2SmåTroll Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Ikke hvis det skjer ofte, men hvis det er en krise situasjon som krever overtid en sjelden gang så ville jeg ikke reagert så mye.
ツツPhunk har 2 herligeツツ Skrevet 11. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. november 2008 Det er ikke krisesituasjon. Det finnes en god del andre firmaer sjefen kunne ha tatt kontakt med for å ta denne ekstraturen. Det eneste sjefen tenker på er penger. Det har han gitt klart uttrykk for. Han griner nesten hvis han mister en tur til 5000 kroner. Ikke får han overtidsbetaling for det heller.
LizzyG Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Men hva sier mannen din da? Er vel han som burde ta det opp med sjefen hvis det plager dere?
Gjest Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Det hadde ikke jeg godtatt, det er verken lovlig eller særlig gunstig for den stakkaren som jobber. Jeg hadde ikke godtatt det, men mannen din må nesten lære seg å si i fra selv da : ) Han kan jo si nei liksom..
ツツPhunk har 2 herligeツツ Skrevet 11. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 11. november 2008 Det er nettopp det at han ikke tør si ifra for han er redd for å miste jobben. Han har sagt ifra flere ganger før, men har nå fått beskjed om å ta det han får. Hvis ikke mister han jobben. En annen ting er at iallefall 2 ansatte (inkl. min samboer) kjører rundt med biler som overhodet ikke er trygg på veien. Er det ikke noen min samboer kan ta kontakt med som kan skjekke forholdene?
xxxJulianexxx Skrevet 11. november 2008 #7 Skrevet 11. november 2008 Hvis han fagorganiserer seg har han rett på fri rettshjelp hvis han blir usaklig oppsagt.
Gjest Skrevet 11. november 2008 #8 Skrevet 11. november 2008 Dette er da ikke noe å finne seg i? Hvem vil jobbe under slike forhold?? Be ham søke på nye jobber, ta så kontakt med fagforeninga og arbeidstilsynet og fortell om under hvilke forhold han jobber i tillegg til de kjøretøyene som ikke er etter hms standard.
LizzyG Skrevet 11. november 2008 #9 Skrevet 11. november 2008 Bilene de kjører er vel EU- godkjent? Hvis ikke så blir de jo stoppet og avregistrert av politiet en eller annen gang.
Gjest Skrevet 11. november 2008 #10 Skrevet 11. november 2008 Han må ha organisert seg før tvisten oppstod. Det er derfor alle bør organisere seg ... i tilfelle det skulle oppstå problemer. Det er uansett ikke lov til å si opp en arbeidstaker på det grunnlaget at han/hun nekter å bryte arbeidsmiljøloven.
bobler av lykke ♀ ♀ Skrevet 11. november 2008 #11 Skrevet 11. november 2008 jeg kune godtatt at mannen måtte jobbe mye i perioder om han syns det var greit selv men da skulle han selvsagt hatt betalt for overtid og en klapp på skuldra for at han stod på liksom!! Jeg har satt ned foten et par ganger jobben til mannen mener han bør være med på ditt eller datt og ikke betaler han som om det er fullverdig jobb. Mannen er helt enig da. Men jeg gidder ikke at han flyr på ulike møter ol. i jobbsammenheng gratis fordi det liksom er "interresant" for mannen i jobbsammenheng. Da får de gjøre slikt i arbeidstiden eller gi han betalt... Han jobber i kommunal sektor oh er foredragsholder da gjennom jobben på noen lagskvelder o.l.. jeg syns det er "kjipt" nok at mannen er borte om han da ikke skal få betalt... er jo ikke hobbyen hans liksom... Og noen "betaler" han med litt småting som blomster eller vin eller 1 helflaske vodka... veldig lyst på akkurat det for at mannen er borte en kveld gitt.. vi drikker jo ikke!!! hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå