♡ ¯`°•.¸*jippi*¸.•°´¯ ♡ Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 hva er normalt i svangerskap og hva ligger dere på.. i begynnelsen hadde jeg mellom 13 og 14.. nå har den gått ned til 10.6 og jeg begynner å føle meg ganske trøtt og slapp.
my71 Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Jeg har også gått ned til 9 i hemoglobin, og har en del symptomer. Har begynt med flytende jern kjøpt på helsekost som legen anbefalte meg og håper den hjelper snart. Dumt å være veldig lav før fødselen, man går jo gjerne en god del ned etterpå p.g.a. blødning under selve fødselen. Har du begynt med jern?
Maya_1 Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 Min ligger på 12.0, det er visst ypperlig. Den bør vel være over 10 for gravide mener jeg å huske. Du bør ikke ta jern uten samråd med legen din, det skal ikke være bra om du ikke faktisk har jernmangel og får for mye av det. (Lav blodprosen kan vel bety andre ting enn jernmangel, selv om det ofte henger sammen?)
Gjest Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Blodprosenten er på 10 og jernlagrene er bare 7, så her er det ikke mye energi å snakke om. Har (etter anb. fra legen) begynt å ta jern, så får håpe det hjelper snart.
Gjest elissa2 Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 jeg har tidligere i svangerskapet lagt på rundt 12,2 i går på kontroll var jeg nede i 9,8......veldig lavt:(
Sola mi:) Skrevet 11. november 2008 #6 Skrevet 11. november 2008 min ligger på 14, har gjort det under hele svangerskapet.. termin i dag - og vil det bety at jeg er godt rustet til fødselen med tanke på å miste blod? hehe.
Januarprins Skrevet 11. november 2008 #7 Skrevet 11. november 2008 Blodprosenten min har ligget på 12 hele svangerskapet, mens jernlageret var mellom 3 og 4 på sist kontroll... ikke rart jeg var svimmel;) så måtte begynne på jerntabletter igjen, selv om magen slår seg vrang... men har blitt mye bedre da!
Eso Skrevet 11. november 2008 #8 Skrevet 11. november 2008 10.4 her. JM sa det var helt fint. Men merker at jeg er mer slapp og trøtt nå, men det kommer vel sikkert også av at jeg begynner å bli TUNG!!!
♡ ¯`°•.¸*jippi*¸.•°´¯ ♡ Skrevet 11. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. november 2008 takk jenter;) har vært å tatt blodpøve for å sjekke jernmangelog var nede i 3!! kke rart jeg er helt på trynet slapp og knapt orker noen ting.. flytende jern? virker det raskere? vond smak? tar jo ganske lang tid å bygge opp jernlagrene,ofte flere mnd. men må jo få det opp en del før fødsel om 2 mnd. sist svangerskap spiste jeg jerntabletter halve svangerskapet ogi 4 mnd etter fødsel før jernlagrene va passelig bra igjen.. nå er jeg syk i tilegg med feber så blir mang timer i døgnet i seng/sofa.. prøver å klare litt om ettermiddagene når lille snuppa er hjemme fra bhg.. hun er 1,5 år og vil gjerne leke med mamman sin
♡ ¯`°•.¸*jippi*¸.•°´¯ ♡ Skrevet 11. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2008 synes forøvrig det er ganske dumt at ikke jernlagrene blir sjekket jevnlig på kontroll.. har kun fått målt blodprosenten. blodprosenten går som regel ikke ned merkbart før jernlagrene er veldig lave. jeg måtte faktisk be selv om å få tatt blodprøve for å få sjekket jernlagrene siden jeg følte me så slapp og svimmel og blir sliten av ingenting..
jasu88 Skrevet 11. november 2008 #11 Skrevet 11. november 2008 lå på 10.2 i forrige uke, har væt ca d samme gjennom hele svangerskapet
Gjest Skrevet 11. november 2008 #12 Skrevet 11. november 2008 Legen min tar ferritin-prøve på kontrollene jeg har hos henne, det vil si at jernlagrene mine måles på annenhver kontroll. Det ble gjort forrige gang også (annen lege). Da på kanskje hver 3. kontroll for da var jernlagrene mine fine og formen bra, så det var ikke så stort behov for å sjekke oftere. Sløvt av legen din å ikke sjekke dette.
Gjest Skrevet 11. november 2008 #13 Skrevet 11. november 2008 Og dere som blir trege i magen av å ta jern ... dere kan ta forebyggende-doser av f.eks duphalac for å sørge for at ting "går som det skal" i magen :-)
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 11. november 2008 #14 Skrevet 11. november 2008 Har lagt lenge på 10,7. Begynte å få noen merkelige flimringer foran øynene og ba om å få ta en ferritin (jernlager) blodprøve. Jernlageret var på 6. Begynte å ta Dureferon duretter,morgen og kveld, for et par uker siden. I dag var blodprosenten på 12:-) Har spist sykt med mandariner i det siste så det har nok hjulpet kroppen i å ta opp jernet:-)
HegeAE Skrevet 11. november 2008 #15 Skrevet 11. november 2008 Duphalac er jo eit avførsingsmiddel. Og eg veit at det kan hemme opptaket av vitaminer i tarmen ved langvarig bruk av avføringsmidler. Får ein treg mage av jern, så er det mykje betre å spise kiwi og slikt nettopp fordi kiwi er full av c-vitaminer og fremmer opptaket av jern i kroppen + at den har gunstig effekt på ein betre avføring. Appelsin har same effekt.
♡ ¯`°•.¸*jippi*¸.•°´¯ ♡ Skrevet 11. november 2008 Forfatter #16 Skrevet 11. november 2008 hva er dureferon duretter? jeg tar hemjern tabletter,3 om dagen pluss trankapsler. og spiser masse mandariner og drikker jus håper på bedring i blodrosenten snarest.. skikkelig tungt med jernmangel,gravid i uke 32 og ei lite tulle på 1,5 år hjemme.
aug-mamma ble novembermamma! Skrevet 11. november 2008 #17 Skrevet 11. november 2008 Det er merket på en spesiell type jerntabl. De har de blant annet på apotek 1. Noen ting som er viktig å huske på er at jerntabl skal ikke tas sammen med måltid, helst en time før eller etter. Skal heller aldri tas med melk. Jeg tok de sammen med måltid før og da fikk jeg ikke opp blodprosenten, kan være det var tilfeldig. Tar alltid jerntabl sammen med et glass ferskpresset juice.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå