Beth84g Skrevet 11. november 2008 #1 Skrevet 11. november 2008 Leste nettopp ett stykke fra virkeligheten om ett ektepar i 40-årene. Hvor mannen i huset hadde ett forhold til datterens veninne på 16 år. Det satte i gang tankemaskineriet litt... Klart at slik utroskap er pyton,og spesielt med datterens veninne...men... hun er jo over den seksuelle lavalder, og hun er med på det. Så hvis dette hadde vert en single mann i 40 årene som hadde møtt ei tilfeldig jente på 16 og de hadde blitt forelsket så bryter de jo ingen lover. Har vi egentlig "lov" til å reagere på det? Klart at 16 åringen ikke er moden nok til å forstå hva hun begir seg ut på,men kan vi se på det som en erfaring hun må gjøre eller burde noen sørge for å få stoppet forholdet? Hva mener dere?
Hva skjer'a?♂ Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Som du sier så gjør de ikke noe ulovlig, men jeg mener at noen da burde skaffe mannen terapi. Vi kalte det "gamle griser" da vi var 16
Zitro Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 Enig i at 16 åringen ikke er moden nok til å se konsekvenser, men det burde 40-åringen være. Ergo brde han VÅKNE OPP, og ta ansvar og avslutte forhodlet.
prekæs Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Man har lov å reagere på det. En førtiåring som har seg med en 16 åring må være tilbakestående. Og da spesielt i det eksemplet du nevner.Om begge var eldre, single og med samme aldersforskjell kan det være greit. Med datter på 16 som, de fleste 16 åringer ser på menn med alder som faren sin som antikvariske. Heldigvis.
camosilla Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Med så stor aldersforskjell vil jeg kalle han pedofil
Beth84g Skrevet 11. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. november 2008 Men bør en gjøre noe for å stoppe det eller skal en bare la jenta ta sine egne valg? Burde den seksuelle lavalder økes? Og burde det settes opp normer i loven som forbyr slike forhold? Hvilke skader tror dere evt jenta vil ta av det?
solstråle69 Skrevet 11. november 2008 #8 Skrevet 11. november 2008 Mulig jeg begynner å bli gammel, men ærlig talt - er dette et problem? Husker godt at jeg synes enkelte menn på 40 år var interessante når jeg selv var 16 år. :-) Og pedofil? Grow up! :-)
Gjest -<<- Skrevet 11. november 2008 #9 Skrevet 11. november 2008 -Det kommer an på. Om "man" er menneskene rundt disse to, så ja, man godt gjøre noe for å stoppe det. Om "man" er myndighetene, så nei. -Nei, jeg er absolutt ikke for å øke den seksuelle lavalder. -Nei, jeg ser ingen grunn til at man juridisk skal hindre en sekstenåring i å pule hvem h*n vil. -Jenta vil ikke nødvendigvis ta noen skade av det. Det kommer helt an på dynamikken i forholdet. Men sannsynligheten er nok stor for at hun vil angre i etterkant, kanskje føle seg utnyttet og antagelig føle noen grad av skam når hun skjønner hvordan omverdenen betrakter et slikt forhold.
Beth84g Skrevet 11. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2008 Men hvis samfunnets moralske norm sier at dette er galt,hvorfor er det da ikke en lov om det? Og neida du er nok ikke gammel,solstråle Jeg er nok enig med deg, men synes at det får bli opp til hvert ekelt par. Noen 16-åringer kan fint ha ett slikt forhold,andre ikke. Samme gjelder 40-åringen.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 11. november 2008 #11 Skrevet 11. november 2008 Greit de kunne like hverandre seksuelt og hun er da lovlig til å pule på hvem hun vil, så hadde vel ikke så mye jeg skulle sagt. Hadde selvfølgelig fortalt hva jeg mente om saken, og håpet hun hørte på meg:) Hadde derimot en mann på over 40 kommet og fortalt at han var forelsket i min 16-årige datter, ja da hadde jeg trodd han var syk.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 11. november 2008 #12 Skrevet 11. november 2008 Mange kjekke menn på 40 da jeg var 16 ja. Nei jeg tror ikke en 16år gammel jente vil leve videre med dette uten å angre, men synes ikke den seksuelle lavalder skal heves av den grunn. En "gammel gris" eller en utnyttende 18-20åring - det er igrunn ett fett er det ikke? Personen og forholdet det kommer an på og ikke alder. Det er denne mannen som er utro mot kona med en veninne av datteren som får meg til å heve øyenbrynene. Og da er liksom alderen mindre vesentlig.
Tøysetipp Skrevet 11. november 2008 #13 Skrevet 11. november 2008 Jeg vil tørre påstå at en på førti som har seg med en 16- åring ikke har spesielt sunne interesser. Å finne dem tiltrekkende er en helt annen sak. Å gjennomføre det blir groteskt synes jeg.. (jmf. førtiåringen) Jeg hadde hudflettet og strikket julestrømper av brysthåret til han på førti som hadde nærmet seg min 16 åring.. Det er en STOR forskjell på seksuelle fantasier og det å sette de ut til virklighet..
Mom2Two Skrevet 11. november 2008 #14 Skrevet 11. november 2008 Signerer tøysetipp, og da spesielt om å strikke julestrømper av brysthåret:-D Skal ikke si hva jeg ville gjort med hårene lenger ned:-o
Odine! Skrevet 11. november 2008 #15 Skrevet 11. november 2008 Jeg tror de færreste av de historiene er fra "virkeligheten" Har sett at det skurrer når jeg kan litt mer om temaet enn den som skreiv historia..
Tingeling med 2 troll Skrevet 12. november 2008 #16 Skrevet 12. november 2008 Hei.. Jeg ville bare si at jeg var 18år da jeg traff mannen min. Da var mannen min 33år.. Vi har det veldig fint sammen. Nå er jeg 24år og han 39. Jeg merker nesten ingen alderforskjell på oss. Vi har også fått 2 barn sammen. Men våres felles venner er i aldren fra 30 til slutten av 40åra. Så å si kan jeg føle at jeg har blitt fort voksen. Men det plager ikke meg. Jeg nyter livet.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 12. november 2008 #18 Skrevet 12. november 2008 At ei jente på 16 _kan_ finne en mann på 40 interessant er èn ting, men at mannen på 40 ikke bare blir tiltrukket av en på 16 (som attpåtil er en venninne av _datteren_) men også innleder et forhold til henne, det syns jeg virker meget usunt. Selvsagt aldri regler uten unntak, men jeg vil tro at det i de aller færreste tilfeller ER sunt. Hva jeg hadde gjort med det, eller følt jeg kunne gjøre med det er verre. Han kan jo ikke kalles pedofil, og jeg har ikke noe med andres forhold, men jeg hadde absolutt syntes at han burde ha "bedre vett". Hadde jeg hatt et godt forhold til ham fra før hadde jeg nok i alle fall sagt i fra hva jeg mente om saken i håp om at det bare var et blaff han kunne skylde på "sinnsyk i gjerningsøyeblikket" og deretter viklet seg utav.
Den Blå Engel Skrevet 12. november 2008 #19 Skrevet 12. november 2008 Da jeg gikk på videregående husker jeg at jeg leste i avisa at barnevernet hadde forsøkt å hindre en 16 år gammel jente i å flytte sammen med en mann på over 40, men ettersom hun var over seksuell lavalder måtte de gi det opp. Noen år senere leste jeg et intervju med det som må ha vært det paret. De hadde vært sammen siden hun var 16 og han 42, og hadde møtt utrolig mye motbør på veien. Blant annet hadde hennes familie kuttet henne helt ut. Da intervjuet ble gjort var de gift og hadde et barn. Hun var midt i 20-åra da, og sa at han var den eneste rette for henne. Venninnen min ble sammen med en mann på 33 da hun var 16. Veldig lite populært hjemme hos henne. Nå, 11 år senere, er de fremdeles sammen og har barn. Jeg sier ikke at store aldersforskjeller ikke kan være et problem, men man må ikke se seg blind på det. Det er ting som har mer å si for hvem man er enn hva som står på fødselsattesten.
lystige lerke Skrevet 12. november 2008 #20 Skrevet 12. november 2008 Litt på sidelinja, men det at et par "fremdeles er sammen" er ikke synonymt med de hadde et bra forhold i utgangspunktet, at de har et sunt forhold i dag eller at de noensinne kommer til å få det.
Den Blå Engel Skrevet 12. november 2008 #21 Skrevet 12. november 2008 Kan ikke snakke for paret jeg leste om, dem kjenner jeg ikke, men de virket som veldig oppegående mennesker begge to. Venninnen min og mannen hennes er kanskje det mest harmoniske paret jeg kjenner. Mulig det at et par har holdt sammen i årevis ikke er synonymt med at de har det bra, men sjansen for det er ganske stor!
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 12. november 2008 #22 Skrevet 12. november 2008 Venninna mi var skikkelig forelska i sjefen sin på 38 år . Det er 8 snart 9 år siden .. de har 2 barn og vært sammen i 8 år. Og gift i 5 år. Og de er enda like forelska begge 2.. Sååå det går faktisk ann
cherry coke Skrevet 12. november 2008 #23 Skrevet 12. november 2008 De bryter jo ingen lover og hun er over den seksuelle lavalderen. Så sånn sett er det jo "greit". Men jeg kan bare ikke fatte og begripe hva en 40-åring har til felles med en 16-åring (uten om det seksuelle kanskje). Synes det forteller mye om hvor denne 40-åringen er på det mentale plan. Og hadde min 16 år gamle jente involvert seg med en 40 åring hadde jeg blitt krakilsk! Jeg mener uansett at en 40-åring ikke har noe med en 16 åring å gjøre. De er jo ikke tørre bak øra ennå! Men å kalle det pedofili er vel å dra det litt langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå