Gå til innhold

ekjenne farskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva menes med dette og hvordan? navnet hans står jo på helsekortet mitt, er ikke det nok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Ikke sikker jeg altså men på helsekortet ditt kan du jo oppgi et hvilket som helst navn som far til barnet, ved å erkjenne farskap så må mannen signere...

Skrevet

Det kreves at far signerer på et skjema om farskap. For oss skjedde dette rett etter at jeg hadde født. Jordmor kom med skjema for at far skulle signere :-)

Skrevet

Hei,

sålenge mor og far ikke er gift må far erkjenne farskap.

Idag er det sånn at det kan din samboer gjøre hos jordmor, han må være fysisk til stede. (Vi gjorde det igår) Hun sender det videre til riktig instans.

Min jordmor anbefalte meg å ta han med på en av timene, slik at det ble gjort i forkant. Dere kan gjøre det på sykehuset og, men da har dere nok mange andre ting og tenke på som hun sa.

Vi synes det var greit å få det unnagjort nå, men er ingenting iveien for å gjøre det på sykehuset;)

Skrevet

Veldig viktig å få dette gjort, helst før fødselen. Har hørt at noen har fått krøll med foreldrepengene fordi skjemaet ikke hadde kommet til nav! Det gjøres med skjemaet som heter Erkjennelse av farskap. Du fører inn opplysninger om far, mor, farskapet og foreldreansvar. Nav anbefalte felles foreldreansvar, og det har vi valgt (så vidt faren er ok, da;)). Faren må være fysisk til stede, enter hos lege eller jordmor eller nav osv. og vise legitimasjon. Så attesterer vedkommende "myndighetsperson" at faren har erkjent farskapet. Øverst på skjemaet står at skjemaet sendes videre til personregistret, bidragsfogden (hvis dere ikke bor sammen) og ett eksemplar til mor og ett til far. Synes det var fint å få det unnagjort, og kommer til å legge ved et eksemplar ved foreldrepengersøknaden. Lykke til.

Skrevet

Da vår yngste ble født i fjor fikk vi beskjed at dette skulle gjøres før fødslen, men var ingen (NAV eller fastlege) som kunne gå god for dette papiret og signere at de hadde sett at faren underskrev (JM hadde jo så klart lang ferie) så når fødslen satte igang ble dette gjort på sykehuset, og da sa JM at de så helst at det ble gjort i forbindelse med fødsel.....? Så vi hadde egentlig belaget oss på å gjøre det på denne måten igjen vi.

Men får høre med JM hva hun mener denne gangen.

Skrevet

dette har vi fått beskjed om og gjøre:

last ned og skriv ut skjemaet som heter erkjennelse av farskap (søk på google)

pappaen må ta det med i utfyllt stand og ha med legitimasjon til folkeregistret. Da blir han pappaen i teorien også..

Var jordmor som sa det til oss..=)

Skrevet

Jordmora mi var meget klar på dette at det er best å få det unna før fødselen - selv om det selvfølgelig kan gjøres på sykehuset også. Faktisk spurte hun på neste kontroll om vi hadde fått det ordnet. Etter fødselen har man jo andre ting å tenke på, og tenk hvis noe skjer med moren? Da er hvert fall farskapet klart. Vi gjorde det hos fastlegen, ingen problem, og han skulle sende papirene videre. Det står bak skjemaet hvor det kan gjøres, slik nevnt her er det flere steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...