Rotte-mamma Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Håper ikke jeg tråkker noen på tærne ved og spørre om denne typen råd her inne men jeg er fullstendig rådvill. Min sønns biologiske far som jeg ikke har vært kjæreste med på 6 år,aldri vært samboer med eller vært gift med døde for et par uker tilbake. Han har ikke hatt kontakt med meg eller barnet annet en en par-tre ganger da min sønn var seks mnd gammel. Jeg fikk derfor sjokk da jeg i går oppdaget at hans gjeld (som kan være en betydelig sum) muligens arves av min sønn på 5 år!!! Ettersom jeg er verge og han ikke er myndig tilfaller gjelden meg. Det kan da ikke gå ann?? Er virkelig regelverket slik at en 5-åring skal skal stå til ansvar for foreldrenes økonomi? Eller en eks-kjæreste? Synes det høres for sinnsykt ut til å stemme og er temmelig sjokkert her jeg sitter! Hadde vært utrolig takknemlig om noen hadde kunne delt sine erfaringer om noen har vært borti noe lignende. Rotte-mamma
blond Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 http://www.jurk.no/no/front/ Let i linken. Jeg er temmelig sikker på at man ikke kan arve gjeld.
Anonym bruker Skrevet 11. november 2008 #3 Skrevet 11. november 2008 Sjekk disse linkene: http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=131914 http://www.dinside.no/php/art.php?id=2738 http://www.kvinnesiden.no/?p=42 Det er bare å google litt og snakk med for eks sorenskriverkontoret eller noe, så er du sikker:)
ana baroma Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 og hvorfor i all verden ble jeg anonym? Uansett: lykke til:)
Mamma til Snupp & Lillegutt Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Joda, det er fullt mulig å arve gjeld. Men - er gjelden større enn "formuen" (eiendeler, sparepenger etc) kan man jo velge å frasi seg arven. Som verge må vel du kunne gjøre dette på vegne av din sønn. Sjekk ligningen til barnefaren de siste årene ++ , og hør med noen eksperter el.l. før du tar avgjørelsen. Hvis han eide en leilighet, vil kanskje salget av denne + eiendeler, bil etc dekke evt. gjeld? Sjekk for øvrig http://www.kvinnesiden.no/?p=42
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 11. november 2008 #6 Skrevet 11. november 2008 jepp:) det går fint å fra si seg arven....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå