Gå til innhold

noen som har tatt gastroscopi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal i gastroscopi i morgen å gruer noe helt for j...

Er det noen som har gjort dette før? Er det noe å grue seg for? har hørt man kan bli plaget en del meg luft smerter i etterkant av undersøkelsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ingen plager etter undersøkelsen. Og undersøkelsen + samtale før og etter tok max 10 min. Det var ikke særlig godt, men det var fort gjort. Noen steder vet jeg at de tilbyr beroligende, men det fikk ikke jeg.

Skrevet

Skal ikke lyve, jeg syntes det var helt forferdelig, men det er veldig fort gjort. Etter et par min greide jeg å fokusere på å puste. Jeg lukka øya og tenkte på noe fint mens jeg kun konsentrerte meg om å puste ut og inn. Jeg fikk heller ingen beroligende. Jeg fikk også litt luftsmerter i magen etterpå, men det var ikke så veldig ubehageli og gikk over etter et par timer.

Så husk å pust, så går det nok veldig bra. HAr ei venninne som syntes at det ikke var gale i det hele tatt, så tror nok det er veldig forskjellig.

Jeg brekker meg bare jeg er hos tannlegen:O)

Skrevet

Syntes det verste var å faste så lenge (litt glad i mat, ja.)

Selve undersøkelsen er verst akkurat når de tar slangen ned og opp igjen, da er det fort gjort å brekke seg litt. Men det hele er heldigvis fort gjort, så når de først er i gang med undersøkelsen er du jo omtrent ferdig med pakka :-)

Jeg fikk (som de over her) heller ikke beroligende, bare sånn bedøvelses-spray.

Hadde ikke noen plager i etterkant av undersøkelsen (bortsett fra at jeg var skrubbsulten og enda måtte vente en time eller to før jeg fikk spise noe...)

Noe å grue seg for ... tja, det er ubehagelig men ikke vondt. Så jeg hadde ikke brukt alt for mange kalorier på gruinga i hvertfall.

Du kan jo glede deg over at det er øverste del av tarmsystemet som skal sjekkes ... da slipper du i hvertfall å ligge der med en slange oppi rompa ;-)

Skrevet

Det er ikkje godt, men går greit. Det verste synst eg var den "banan"-smaken på den bedøvelsessprayen dei brukte bak i halsen min. Og at eg nett hadde vore forkjøla, så eg hadde litt slim i halsen og litt tett nase. Ikkje så lett å hoste med slange i svelget;)

Skrevet

Jeg har gjort det to ganger, og den første gangen fikk jeg beroligende. Det gikk som en drøm. Husker ikke om jeg fikk bedøvelse da, det er en god del år siden. Den andre gangen var for et drøyt år siden, og da fikk jeg bedøvelse, men ikke beroligende. Det var ikke vondt, men jeg brakk meg hele tiden. Bortsett fra når jeg klarte å få den slangen på siden av tunga. Da gikk det bra et par sekunder... til han legen dytta slangen tilbake. Hadde ikke noe vondt etterpå;-) Håper ikke du ble skremt nå, men hvis de tilbyr deg beroligende, så ta imot det du kan få! Masse lykke til, og husk at det ikke varer så lenge, og så er det over!

Skrevet

tingeling_80; slange opp bak var faktisk å foretrekke (i forhold til hva som var mest plagsomt), synes jeg...:P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...