Fru Mo med gutt nummer to! Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Nå trenger jeg gode råd! Vi har fått beskjed om at lillegutt på fire måneder har fått atopisk eksem, det er hissig og rødt og dekker det meste av kroppen. Også i håndflatene og under føttene. Vi har fått et "smøreregime" av legen, med bla bruk at hydrokortison. Problemet er at selv om han blir helt fin etter å ha brukt hydrokortison noen dager, så tar det kort tid (bare et par dager) før han er like ille igjen. Har fått beskjed om å vente minimum en uke mellom hver runde med hydrokortison så hva gjør vi nå??? Fuktighetskremen (locobase) vi har fått anbefalt å bruke av legen hjelper ingenting...
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Aloe vera, pass også på at han er godt kledd i kulda, kulde får det til å blusse opp, svette gjør det også verre forsåvidt. Hadde veldig mye atopisk eksem som liten og da hjalp aloe vera best.
ahh...dumme, gamle mamma Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 prøv decubal i pausen til hydrokortisonen. Synes den er veldig bra. verdt et forsøk. Fås på apotek
Banshee Skrevet 10. november 2008 #4 Skrevet 10. november 2008 Sverger til A-derma EXOMEGA fra apoteket. Snuppa her var illrød over hele kroppen en periode og A-derma EXOMEGA'n tok det på en, to, tre. Den funker egentlig på alt mulig. Smurte henne med den her forleden dag med fordi hun var fokjølet og sår under nesen. Smurte om kvelden og om morgenen var huden fin igjen.
Gjest Skrevet 10. november 2008 #5 Skrevet 10. november 2008 Du må prøve deg fram med fuktighetskremer. Min mellomste som har atopisk eksem blir veldig bra av a-creme, mens kusinen ble kjempebra av A-Derma exomega (den funket ikke på vår gutt), Locobase og endel andre kremer virker ikke noe på ham. Ellers er generelle tips (og om du ammer bør du følge mattipsene selv): *Unngå ull *Bruk bomull *Bruk plagg som er litt for store *Bruk lyse farger *Bruk vaskemidler for sensitiv hud og vask alle nye klær før bruk *Vær varsom med tomat og produkter med tomat i *Vær varsom med sitrusfrukter, kiwi ol *Gi tilskudd av olje, f.eks omega 3, Udos Choice *Unngå at barnet svetter *La det være mye ute i solen på sommerstid *Unngå at barnet er for mye ute på vinteren når det er mange kuldegrader og sur vind
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 10. november 2008 #6 Skrevet 10. november 2008 Jeg har hatt atopisk eksem siden jeg var lite barn, og sliter ennå med endel utbrudd over det meste av kroppen. Det er mange gode fuktighetskremer der ute, og du må bare prøve ut hvilke krem som passer for akkurat ham. Det er mange som sier Aderma Exomega er bra f.eks, det er kanskje den dårligste kremen jeg har brukt på min eksem. Personlig bruker jeg Blå Apobase, Locobase Repair og Cosmica uten parfyme. Bruker kun Neutral vaskemidler både til klær & kropp. Holder meg langt unna ting med parfyme i. Håper dere finner noe huden til sønnen deres reagerer bra på!
Fru Mo med gutt nummer to! Skrevet 10. november 2008 Forfatter #7 Skrevet 10. november 2008 Takk for at dere vil dele erfaringene deres med meg! Er så frustrerende når man føler man gjør alt man kan (fullammer, passer på at han ikke er våt/kald/varm, bruker nøytralt vaskemiddel osv...) Har prøvd både aderma og a-creme uten resultat men får fortsette å lete etter noe som virker!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 10. november 2008 #8 Skrevet 10. november 2008 Dessverre så er det slik at selv om man gjør så godt man kan så kan man fremdeles ha utbrudd :-( Og det er noe en er nødt til å lære seg å leve med. Fryktelig frusterende, men dere gjør så godt dere kan! Eksem kommer og går som den selv vil, men man kan gjøre sitt beste for å minske utbruddene osv. Og dette er jo uten tvil den værste tiden på året også! Selv etter 27år med atopisk eksem, ser jeg fremdeles ut som ei "kjøttkake" akkurat nå..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå