Gå til innhold

Egoistisk me prøverør befruktning??? !!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Diskuterer men en venn, og han mener at de som må ty til prøverør er egoister. Han mener at kan du ikke lage barn selv så bør du adoptere. redde ett barn liksom.

klarer ikke være enig med han, men får ikke fram noen gode poeng heller.. hva syns DERE?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i begge deler egentlig..

Men det er mange kvinner som har lyst til å ha følelsen av å være gravid, og det skjønner jeg veldig godt..

Har egentlig veldig delte meninger så, jeg er enig med dere begge :)

Skrevet

Det synes jeg ikke. Klart at det er en god tanke å adoptere. Men for en kvinne så er det noe spesielt å bære frem sitt eget barn, oppleve det å være gravid og føde et barn. Det er jo det vi er skapt for. Kanskje litt vanskeligere for menn å forstå. Men også for de vil vel det biologiske båndet være spesielt.

Ikke noe negativt om adoptering altså, for all del!! Men jeg ville nok prøvd prøverør først hvis vi ikke klarte å få barn på egen hånd..

Skrevet

På en måte er jeg enig med ham, til tross for prøverørsbarn i magen. Jeg vet ikke om vi hadde blitt godkjent som adoptivforeldre (uten at det er ensbetydende med at man er uegnet som foreldre), dessuten vet jeg ikke om jeg/vi hadde taklet det så veldig bra heller. Det er på en måte en mye større oppgave (i mine øyne) å påta seg ansvaret for et barn som har fått en litt skjev start på livet, ikke det at noen barn er mer verdt enn andre av den grunn altså. Så vårt valg på prøverør var nok både fordi jeg hadde lyst å gå gravid igjen og få en baby fra "starten av" som var vår også biologisk. Men jeg syns ikke andre skal stille seg som diktator av hva som er riktig for "alle".

Skrevet

De jeg kjenner som har adoptert, har måttet vente leeeeeeenge før de fikk barna sine.

Sånn sett kan prøverør være en raskere metode for å få barn.

Jeg tror også at det er galt å adoptere for å "redde et barn". Man skal skaffe seg barn fordi man ønsker noen å gi kjærligheten sin til, ikke som et veldedighetsprosjekt.

Skrevet

Du får realitetsorientere vedkommende litt. Det er faktisk mange flere som ønsker å adoptere enn barn til adopsjon. Så skal du redde et barn, så kan du se frem til mange år i kø. Hvis målet er å redde barn, så fins det mer effektive metoder. Bidrag til Leger Uten Grenser, frivillig innsats her og der. You name it.

Skrevet

Har han stått i situasjonen hvor han og hans ektefelle/samboer ikke kan få barn på egen hånd?? Men at prosenten er god ved IVF.... Ville han da fortsatt ha adoptert? Reddet et barn liksom.

OM ikke så be han sette seg i et stille hjørne og tenke over hvor mange han kan såre med sine uttalelser - mellom 10 og 15 % av alle par i Norge har problemer med å bli gravide av seg selv!

Skrevet

De aller fleste som får barn gjør det av egoistiske årsaker.

Det er ikke noe mer egoistisk å ikke adoptere fordi man benytter seg av IVF enn å ikke adoptere fordi man kan lage barn ved puling.

Helt generelt er det mer enn nok folk i verden og langt flere burde kunne ta til seg foreldreløse unger fremfor å lage egne. Men det er ingenting som tilsier at infertile har noe større ansvar for dette enn folk som kan få egne barn helt uassistert. Og adopsjonsreglene her i landet legger ikke akkurat opp til at adopsjon skal fremstå som et fristende førstevalg.

Skrevet

Det er altså ikke egoisme her. det er fantastisk å bære frem et barn, så jeg skjønner det godt!

Skrevet

Som et lite aber så syns jeg egentlig ikke det er mer egoistisk å velge prøverør fremfor adopsjon enn å velge å få barn på egenhånd hvis man skal sette det litt på spissen. Hvorfor produsere fler når det fins så mange som trenger hjelp (eller ikke iflg en av de andre som svarte på tråden her), liksom...

Skrevet

De fleste vil vel ha sitt eget biologiske barn hvis mulig? Det er nok av de som adopterer og "redder" barn allikevell. Det er jo ganske lang ventetid på adopsjon, og det er vel kanskje en grunn til det? Mange barn i mange land som skulle ha blitt reddet som ikke har avtaler om adopsjon...

Skrevet

syns iallefall at det er feil og kelle dem ego. De gjør det fordi de vil ha ett barn, samme med de som adopterer.. de gjør det fordi DE vil ha ett barn..ego det og da eller?

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt provosert av slike utspill, jeg.. Skal alle som ikke får til å lage barn på vanlig måte, ta på seg ansvaret for å redde de barna i verden som trenger et hjem??

Misforstå meg rett. Å adoptere er en flott ting å gjøre. Men å pålegge mennesker et slikt ansvar ved å komme med et så idiotisk og lite gjennomtenkt utspill... Det blir for dumt..

De som ønsker seg egne biologiske barn strejjer seg gannske langt for å få det og ingen i verden har lov til å kalle den egoister av den grunn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...