Gå til innhold

Hva lager du som mora di ikke lager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns mange middagtråder er preget av kjøttkaker, fiskekaker, gratenger, brun og hvit saus osv.

Vi spiser veldig lite typisk norsk mat, med unntak av spaghetti med kjøttsaus (hvis det regnes som norsk....) Hos oss er det mye pakistansk mat (Nei, vi er ikke pakistanere - det er bare godt), afrikansk, italiensk osv.

Moren min og jeg lever på hver vår planet kostholdsmessig.

Er dere kjøttkakespisere hele gjengen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men fryktelig nyskapende er vi ikkepå matfronten. Mamma lager mer "eksotisk" at enn oss, hehe... Dvs mat etter fri fantasi...

Skrevet

her i familien er det én fullblods nordmann, en russisk/gresk australiener og en russisk/gresk/norsk/australsk. god blanding. og vi spiser for det meste gresk og asiatisk mat. veeeeldig lite "norsk" mat.

mamma lager aldri asiatisk mat. men, hun er flink til å finne på ting i farta. er ikke redd for å utforske markedet litt. samtidig som hun føler seg trygg med det tradisjonelle.

her hjemme er det aldri fiskeboller, uansett hvor glad jeg er i det, men mannen er ikke noen stor fan.

Skrevet

jeg lager det meste jeg...

vi spiser både tradisjonell mat som kjøttkaker (mannens favoritt....) og nytenkende som tandoori o.l.....

jeg synes det er gøy å prøve nye oppskrifter o.l... men har unger som ikke spiser alt mulig... f.eks grønnsaker...

Skrevet

her er det lite kjøttkaker, og kjøtt generellt! spiser ikke kjøtt, hverken jeg, samboern og småen! tror det eneste jeg og mamman min lager som kan minne om hverandre, er kokt torsk, men min torsk får annet krydder i kokevannet, og litt mer "zing" i tilbehøret!

så for å svare på overskrifta di, ALT! ;)

Skrevet

Til hverdags går det mest i norsk husmannskost. Til helgen blir det ofte wok ol. Skulle vært mye flinkere til å prøve nye ting. Hvor finner du oppskrifter på pakistansk mat da?

Skrevet

Eg et ikkje kjøt, men fisk derimot. Har ein mann som er veldig glad i kjøttkaker og brun saus, pølser, poteter osv, eg er heilt klart meir eit pastamenneske, kan ete det i alle variantar.

Eg pleier å stappe diverse grønnsaker + bønner i ei panne og tømme på litt fløte, så har eg middag til meg :o) Og så pasta eller ris eller potet til.

Dessverre er guten vår på 3 utruleg skeptisk til all mat (sjølv om han likte noko i går er det slett ikkje sikkert at han likar det i dag), det einaste han alltid liker er pølse og potetstappe...

Har du tilfeldigvis gode (og enkle!) oppskrifter på spennande middag, helst utan kjøt?

Skrevet

jeg har lært av pakistanere, men også gjenom kokebøker og egen forskning - det er bare å sette i gang :-)

Skrevet

Jeg eksperimenterer mere med krydder enn hun gjør. Lager endel Indisk og Italiensk fra grunnen av. Hun lager heller ikke hjemmelaget Pizza.

Mamma er mer bondekost.

Skrevet

Vi lager mye italiensk, fransk og indisk mat. Setter også sammen retter hvor vi plukker litt fra her og litt fra der. Feks i dag; foccaccia, aoli, greskinspirert salat og spekeskinke.

I går spurte jeg faktisk samboeren min om han hadde noe erfaring med pakistansk mat, så jeg ble litt overrasket da jeg leste innlegget ditt nå:) Hverken han eller jeg har spist noe særlig av det. Kan ikke huske å ha sett noen kokebok med pakistansk mat noe sted heller (vi er begge kokebokjegere). Så dersom du kan anbefale en bok eller oppskrifter som ligger på nettet så blir vi veldig takknemlige:)

Skrevet

du kan få titte litt på oppskriftene mine! lagrer de i egen blogg, så kan samboern hente inspirasjon når jeg tvinger han til å lage mat! ;)

hobbykokka.blogspot.com

Skrevet

sikkert mye det. jeg er ikke typisk potetmiddag person, jeg kan like gjerne ha ris eller pasta til også jeg. potetmiddager ogs da så klart, men jeg varierer veldig..

Skrevet

Jeg lager pene barn, det gjorde ikke mamma... :-D

Hohoho, neida. Min mataging er vel litt preget av det jeg vokste opp med, men iom at jeg forsøker å leve lavkarbo så faller mange av hennes klassikere ut, eller blir sterkt modifisert. Kan ikke si vi spiser mye av den ene eller andre nasjonens retter, men at det blir en del internasjonale vrier er det ingen tvil om. Mamma lager forresten ikke chiken tandori, men kommer mer enn gjerne på besøk når jeg lager. =))

Skrevet

min kokebok heter shah jahan - den har mange gode oppskrifter, men ikke så mange bilder, dessverre. ellers liker jeg godt den som heter indisk! (ikke særlig forskjell på indisk og pakistansk mat)

en favoritt er pakistanske vårruller - som du finner oppskrift på hvis du søker på "pakistanske" på debatter til venstre

Skrevet

Vi lager nesten ikke noe likt fordi mamma ikke lager noe uten oppskrifter, mens jeg er mer en slags "mat etter fri assosiasjon"-person:)

Skrevet

Vi er forresten ikke kjøtkakefolk.

Vi er mer linse/bønnefolk, med litt kjøtt av og til, mye spekemat, mye hvitløk, mye grønnsaker og nøtter.

Skrevet

Takk for den bloggadressen, mye inspirasjon til en forholdsvis ny husmor.. hehe

Skrevet

I den hobbykokkebloggen din var det mye bra oppskrifter, line_n & sara!!

Lagra den jeg:)

Skrevet

Jeg elsker å lage mat, og har ørten kokebøker, så lager igrunnen all slags mat. Er veldig glad i å lage mat fra bunnen av, italiensk, indisk, marokkansk, thailandsk og norsk. Men det er sjeldent vi har typisk husmannskost med kokte poteter til. Eller nå lyger jeg litt, for tiden har mannen tatt over middagslaginga siden jeg jobber og han er hjemme med småtten, og han er vel litt mere klassisk i matveien (men han fornyer seg stadig, det skal han ha). Mamma laget mye husmannskost mens jeg bodde hjemme, men i de senere år har ho fornya seg på matfronten og lager utrolig mye godt, så lærer mye av henne også :)

Skrevet

Mamma lager ikke taco, hehe:) Men det er vel mest for at hun spydde ei natt etter å ha spist det (det var ikke på grunn av det, for vi spiste det alle sammen), og nå klarer hun ikke lukta.

Tror det begynner å bli 8-9 år siden...

Vi spiser alt mulig vi, men vi er veldig glade i kinesisk:)

Skrevet

Absolutt ingenting, siden min mor var souschef på et stort og velrennomert kjøkken her i byen...

Hun var kokk både i hjertet og av yrke, så der er jeg sjanseløs.

Men dersom man skal sammenligne med bestemor i stedet så vil jeg si at jeg lager stort sett bare mat hun aldri lager.

Hun lager veldig tradisjonell norsk mat, som lapskaus, fersk suppe, kokt torsk, kolje, osv, og det er ikke skikkelig middag dersom det ikke serveres poteter til...

Skrevet

Eg er nok ikkje den mest tradisjonelle husmannskostetaren av natur, men mannen er. SÅ halvparten av tida er eg tvungen til å spise kjøttkaker og liknande. Sitter forøvrig i dag og gulper brun saus, bærk.

Foreldra mine er veldig flinke med mat, far min er utdanna kokk, så det er få ting eg kan lage som ikkej dei kan. Men eg er betre på komlene(raspeballene). Pappen lager dei aldri, og mamma lager mølet som kjem i pose.

Ting eg lager som mor mi aldri har servert meg er: grønnsakslasagne, ikkje-toro-kjøttlasagne, spagetti og kjøttboller, ekte carbonara, kinensisk steikt ris, OG GOD FISK. Mamma stinker når det kjem til fisk, og pappen kan berre fancy fiskeretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...