Prinsen & spiren Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Heei alle sammen! Etter SA har jeg fått laaang syklus. Forrige måned var den på 35 dager, og får jeg ikke EL imorgen blir denne pp enda lengre. Flere som har lange sykluser? - noen som evt har fått hjelp for å komme "under" normalen ?
monca*84*j12 Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 Hei hei... jeg Signerer her med stor S!!!! Jeg har faktisk 50dagers sykluser.... Hvor av tre uker mens.... juhu! Gidder ikke utredning før jeg har prøvd i 12pp... altså noen mnd til.. hehe.. Syklusene mine er tru det eller ei veldig stabile med 2-3dagers forskjell... jo da, vi har alle hvert vårt og slite med...
Tweak Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 Signerer her ja; pcos og laaaange uregelmessige sykluser. Syklusene mine siste året var først to- tre 60 dagerssykluser etter at jeg sluttet på pillen og så slo kroppen til med en 185-dagers syklus! Den neste ble 43, den eneste gang i mitt liv jeg har merket eggløsning og ble gravid, men det endte i en svært tidlig sa. Etter den så gikk det 60 dager før jeg hadde slike symptomer som tydet på noe spesielt noe, og tok en test som ble positiv. Selv om det var 8 uker siden forrige mens var jeg bare 4 uker gravid da jeg tok testen. Morro å måtte forklare det til jordmødrene... De ble totalt forvirret! Men dessverre endte det med MA, oppdaget i uke 15-16. Nå venter jeg på å få komme i gang med prøvingen igjen. Og lurer fælt på hvordan kroppen oppfører seg nå!
Prinsen & spiren Skrevet 10. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. november 2008 Jeg mistet også svært tidlig i sa (fire uker på vei). Og da tok det 8 måender før jeg fikk tilbake mensen, noe som har endt i en laaaange sykluser. Lurer på om jeg skal komme meg til gynekolog etter jul.. HVIS jeg ikke har blitt gravid og hører om jeg evt kan gjøre noe for å komme meg i rute igjen. Evt, få pergo...
Tweak Skrevet 10. november 2008 #5 Skrevet 10. november 2008 Jeg synes det er merkelig å høre på de som har regelmessige sykluser, he he. Forstår liksom ikke helt hvordan kroppen hos noen kan oppføre seg som en klokke! Men men, så er det nå slik at vi har uregjerlige kropper... Synes du bare kan kontakte gynekologen med en gang jeg, for det kan jo ta tid før du får time, og det kan godt hende du må gjennom mer utredning før du får konkret hjelp. Har ei venninne som var litt vel optimistisk da hun gikk til gynekologen, og ble skuffet da hun ble sendt hjem med skjema til føring av morgentemperatur i to måneder og blodprøver med jevne mellomrom. Hun ville ha pergo med en gang, he he. Det vil jeg også ha! Jeg vil ha el og bli gravid igjen. Og dersom du skulle ha blitt gravid før timen hos gynekologen, jo da får du en tidlig ul, he he. Jeg endte nemlig opp med det samme. Fikk positiv test tre uker før den etterlengtede gynekologtimen (venteliste i 6 mnd...) og fikk se den lille spiren da jeg var 7 uker på vei. En liten bønne med et hjerte som slo. Grusomt at det skulle gå galt. De sier jo at om en ser hjertet slå så er det større sjanse for at det skal gå bra... Jeg så babyen senest i uke 12, uten at noe antydet at det ville gå den gærne veien. Huff dette ble visst mye om meg likevel... :-( Men rådet mitt er i allefall at du bør kontakte gynekologen snarest. Har du hatt 8 mnd før mensen kom og så 12 pp der syklusene er lange? Du innfrir i allefall kravene til å få utredning...
Prinsen & spiren Skrevet 10. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. november 2008 Aha, ja, da burde jeg kanskje gjøre det. Jeg trenger ikke å la det gå via legen først? Jeg kan ta kontakt rett til gynokologen? Har prøvd hver eneste måned, for har håpet hver måned at mensen skulle dukke opp. Så forferdelig og høre at du mistet så sent.. Håper du snart blir gravid igjen :-D Dette gjelder alle
X10ne Skrevet 11. november 2008 #7 Skrevet 11. november 2008 Hei jenter. Jeg hører definitivt til i denne gjengen :-) Jeg har sykluser på ca 45 dager, og de er nokså stabile. El-slim ca 22-23 dager ut i syklusen (har aldri testet når el skjer) og mens ca 20-22 dager etter det igjen. Jeg har hørt at det kan være en god ting å ha lange sykluser (lutealfase) fordi egget får god tid til å feste seg. Noen som vet om det stemmer?
Tweak Skrevet 11. november 2008 #8 Skrevet 11. november 2008 Vel, du må vel innom legen først... Så bare ringe og bestille time pronto! Dere har prøvd alt for lenge alene... Skriv opp alt du husker av sykluslengder og rariteter gjennom prøvingen, begynn å måle tempen hver morgen om du ikke gjør det allerede. Har du merket noe til eggløsning i syklusene dine? El-slim for eksempel?
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 11. november 2008 #9 Skrevet 11. november 2008 Ser ut som om jeg kommer til å få det i alle fall. Har hatt jevne sykluser på 30-33 dager, men nå er jeg på dag 33. Hadde menssmerter i to dager, men i dag gikk tempen opp og ingen tegn til mens. Trodde jeg hadde IKM i går, men nå ser det ut til å være neste mandag?? Blir litt sprø av å gå og vente... Charten min for de som vil se: http://www.fertilityfriend.com/home/gkben
Prinsen & spiren Skrevet 11. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2008 dere med lange sykluser - har dere vært hos lege og gu ¨å undersøkt dere?
blirjegsnartmamma Skrevet 11. november 2008 #11 Skrevet 11. november 2008 jepp! PCOS, lett endometriose, problemer med hypofysen.. You name it! Her varierer det fra 65 dager som den minste og 162 dager som den lengste, foreløbig!! Men imorgen begynner jeg på provera, og så pergo, så da skal det vel bli baby på oss
Prinsen & spiren Skrevet 11. november 2008 Forfatter #12 Skrevet 11. november 2008 Kan jeg spørre om hva slags undersøkelse du tok for å finne ut at du hadde PCOS? Hadde du mistanke selv? Jeg hadde før SA stabil syklus, og vi ble gravide i 2 pp. Ikke fant de noe spesielt på hormonprøvene og underlivsundersøkelsene, så jeg kan vel utelukke pcos? Virker nesten som det er vanlig at folk har lange sykluser? er i hvert fall mange av oss. Hvordan fikk du pergo? Har selv gått på provera (i 3 mnd) og har en pakke liggende her, i tilfelle...
blirjegsnartmamma Skrevet 11. november 2008 #13 Skrevet 11. november 2008 Jeg fikk diagnosen når jeg var 18.. Så det på eggstokkene med ultralyd (masse cyster), og jeg har forhøyet verdier av testosteron ifh. østrogen.. Uregelmessig mens, gikk opp mye plutselig uten grunn, og økt hårvekst.. Så begynte jeg på ppiller, legens "medisin, og glemte alt.. Hårveksten minket (ble hvertfall lysere), og mensen kom når den skulle mellom pille brettene. Når jeg sluttet igjen, for å få barn, så ble hårveksten mørkere med engang.. sukk.. Og mensen uteble.. Gikk til fastlegen, og tok blodprøver regelmessig over tid, og fant ut at jeg ikke har EL, kroppen min lager ikke progesteron-hormonet som styrer EL. Etter sommeren nå gikk jeg til gyno, og hun tok igjen UL. Pga jeg ikke har EL, eller mens, fikk jeg med provera for å få mens "restarte" syklusen på en måte, og så pergo for å se om egget slipper da..
Pooh Skrevet 11. november 2008 #14 Skrevet 11. november 2008 Herved signert. Sluttet med p-piller for nøyaktig et år siden og har hatt TR tre ganger siden det, dvs. laaaaaaaaaaange sykluser, hvor den lengste hittil var på fem måneder. Har vært hos legen, tatt blodprøver osv. Alt er normalt. Litt frustrerende.
Prinsen & spiren Skrevet 11. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 11. november 2008 Har du fått provera og pergo eller?
tjorven- nr 3 Skrevet 12. november 2008 #16 Skrevet 12. november 2008 Vet ikke helt om jeg hører hjemme her...men er i dag på dag 35 og ingen mensen er kommet...negative tester fred, lørdag og i går... Hadde stabil syklus før SA ( mistet da jeg var 13 +3 uker på vei) så ble syklusen på 33, 33, 31 og nå 35 ..foreløbig...Frustrerende...og kan ikke tenke meg hvordan dere som har enda lengre sykluser har det...Bestill legetime, for det er jo ikke normalt!! Regner med det er SAèn som har gjort d med meg, og at det retter seg opp snart ( håper på det iallefall) !! Lykke til
Prinsen & spiren Skrevet 12. november 2008 Forfatter #17 Skrevet 12. november 2008 Enig med deg, tjorven-nr3. Det er etter sa-en at det har blitt slik hos meg... men har vært hos legen etter dette og alt var bra. Men lurer fælt på om jeg skal bestille time hos GU! Har ikke fått EL idag eller... så min syklus blir _ihvertfall_ på 35 dager denne pp................ åååh!!
Pooh Skrevet 12. november 2008 #18 Skrevet 12. november 2008 Var hos legen igjen på mandag. Får resept i løpet av uken, så da håper jeg det blir fart på sakene.
Prinsen & spiren Skrevet 12. november 2008 Forfatter #19 Skrevet 12. november 2008 På provera og pergo eller? Hva slags undersøkelse måtte du igjennom for å evt få det? Jeg fikk abre provera hos legen - må til gu å få pergo sa'n..
Pooh Skrevet 12. november 2008 #20 Skrevet 12. november 2008 Legen min sa at det var vanlig at gynekologen ga resept på pergo, men hun sa at hun like godt kunne gi det til meg. Hun skulle bare snakke med en gynekolog først, for å få nøyaktig "oppskrift" på hvordan det skulle gjøres, og så skulle hun sende resept og "oppskrift" i posten. Hun hadde tatt pergo selv tidligere, sa hun. Har tatt blodprøver og gu hos legen. Alt var normalt. Føles jo ikke helt sånn da, men.....
Stolt mamma og englemamma Skrevet 12. november 2008 #21 Skrevet 12. november 2008 kan kanskje høre til her eg også.. har hatt en stabil syklus på ca 35-36 dager. men forrige gang var den på 45 dager.. hadde negativ test, så tror ikke det var noe SA? om eg har syklus på 36 dager har eg ikm 18 nov. så blir spennende å se:)
Frøkna vårbarn 2014 Skrevet 13. november 2008 #22 Skrevet 13. november 2008 jeg er på dag 35 i dag og negativ test. Har hatt sykluser på 30-33 dager før. Hvorfor skal syklusene plutselig bli lengre nå?
tjorven- nr 3 Skrevet 13. november 2008 #23 Skrevet 13. november 2008 ja samme lurer jeg på....hvorfor blir de lengre nå..... dag 36 i dag...trodde mensen skulle komme i går..litt rosa slim.... : / men ikke en dråpe etter det....fikk akkurat nåå litt antydninger til murring...så kan være mensen kommer....hmmmmm...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå