Gå til innhold

Kan noen forklare meg dette med foreldrepenger/permisjonspenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener 400.000 i jobben min. Hva får jeg det året jeg er hjemme med barnet? Får jeg det fra NAV eller arbeidsgiver, og får jeg 400.000 eller mindre pga en maxgrense hos NAV jeg mener å ha hørt snakk om? Er det vanlig at arbeidsgiver legger ut for resten,sånn at man ikke "taper" på å få barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass. Noen får penger direkte fra nav, mens andre får fra arbeidsgiver. Jeg får fra arbeidsgiver, som igjen får igjen fra nav. Du må velge hvor lenge du vil være hjemme med barnet. Velger du/dere å være hjemme i 54 uker, får du 80% av lønnen din. Velger du/dere 44 uker, får du vanlig lønn (100 %). Du må ha minimum 3 uker før terminen, og minimum 6 av disse ukene skal far ha. Hvordan dere velger å dele det, er opp til dere.

Du finner mere info på nav sine sider under Familie og omsorg.

Skrevet

Den maks grensen for hva man får utbetalt når man er i permisjon ligger på rundt 420 000kr (6G er det vel?!), så du får nok det du pleier..:)

Skrevet

Men hvis man tjener over ca 420.000 (de som er så heldige), de vil da tape penger hvis de ikke har en arbeidsgiver som betaler det som er over NAVs maksgrense?

Skrevet

Ofte dekker arbeidsgiver dette mellomlegget for egen regning, men dersom de ikke gjør det taper du dessverre disse pengene ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...