prinsesse fiona Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Vi begynner å få litt hastverk og jeg har akkurat tatt over som avd.leder på en avdeling med barn i alderen 3-5 år. Er det noen som har ideer til hva vi kan ha som julekalender? Vil gjenre rette fokus mot å gi istedenfor å få, og har lyst til at barna skal ta med en gammel leke eller klær. VI ønsker samle alt i en kjempepakke og gi til noen som trenger det. Er det noen som har ideer til hvem vi kan gi til, og hvordan vi går frem. Kan jo ikke være alt for mye jobb. Greit hvis noen kan komme å hente det. Er d f.eks. mulighet til å gi til scan aid uten å være faddere? Tar også gjerne imot andre tips.)
Endelig Mor til2:-)A04&C08 Skrevet 10. november 2008 #2 Skrevet 10. november 2008 hei. jeg er ganske sikker på at du kan gi klær osv til Scan Aid uten å være fadder, men gå inn på scanaid.no og ta kontakt med hun som står øverst på mail/tlf lista. vet at de henter klær i nærheten der de holder til, avhengig om hvor dere er fra....ellers så kan man jo gi til frelsearme`n eller krisesenteret der du bor:-) men jeg vet ikke om de kommer å henter.....
Misti Skrevet 10. november 2008 #3 Skrevet 10. november 2008 her jeg bor tar frelsesarmen og samler inn gaver som de gor til de fattige
Gjest Skrevet 10. november 2008 #4 Skrevet 10. november 2008 Vi har opplevd litt delt erfaringer når det kommer til å gi brukte ting. En gang fungerte dette fint (var i en mindre bhg), men som oftes var det mye rask som kom inn. Noen er lite kritisk til hva de gir da. Jeg har sansen for å dele et par tre vinduer inn i 24 ruter. Så lager barna julehjerte/annen julepynt. Så går det på tur hvem som får ta med seg hjem hjerte. Det har vært suksess hvert år og så pynter det fryktelig opp til jul da ) Evt lage hjertebarn. Hvis dere har samling så kan det gå på tur å være hjertebarn der de andre barna sier noe fint om dagnes hjertebarn. Dette blir skrevet opp på et hjerte og så får barnet det med seg hjem enten samme dagen eller rett før jul. Mange barn som tar vare på disse i årevis og leser. Vi har hatt dette på avd med samme aldersgr. som du tenker på og det har vært så flott. Det har likssom spredt seg til hverdagen også for alle blir minnet på at alle er gode/flinke på noe. De blir mye snillere med hverandre. De blir flinkere å tenke gode tanker om hverandre. Så har du fyrstikkalenderen. Der familiene fyller ei fyrstikk eske med mynter ettersom hvor mye de har råd til. Så får ett og ett barn slippe pengene i ei bøtte (ingen skal se hvor mye den enkelte gir de skal bare skyve pengene ut). Så går dere i banken med pengene på slutten av advent og gir til SOS barneby for eksempel. Aktivitetskalender. Der man legger en lapp i for hverdag en ting man skal gjøre. Man gjør jo likevel mye i barnehage til jul, hvorfor ikke bruke det i en kalender. En dag lærer vi glade jul, en annen dag lager vi julekort, lage grøt, lese eventyr, lære på låven sitter nissen osv. Mange ideer, men er ikke begeistret for å gi bort brukte ting siden jeg har denerfaringen jeg har hatt. Hva er Scan aid?
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 10. november 2008 #5 Skrevet 10. november 2008 vi gjorde det i barnehagen jeg gikk i. Og innførte det i den barnehagen jeg jobbet i. Fordi jeg syns det er en god idè . Så noen dager før jul gikk vi ned til nationalteateret og la gavene under treet der. Vet ikke hvor du bor men alltid noen muligheter. Liker også tanken på å gi . Siden de får nok gaver på julaften uansett..
Trultemora er presseklar!! Skrevet 10. november 2008 #6 Skrevet 10. november 2008 Da jeg jobba i barnehage så hadde vi det slik at alle sammen tok med seg en pakke hjemmefra enten en pakke med klær eller en leke, dette skulle gjerne være brukte ting slik at man ikke skulle være nødt til å kjøpe! Så samla vi det inn, tok trikken ned til Nationalteateret og ga pakkene til Frelsesarmeen! Fin tradisjon å gi istedet for at de "må få"! Forslag til julekalender: Del noen vindu opp i ruter. Heng hjerter på med datoer på, så trekkes det en lapp med navn på en unge, og den ungen får lov til å tegne på vinduet med sånn vindustegning den dagen! Så fortelles det en julehistorie f.eks! Kjempekoselig som samlingsstund daglig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå