Mamma snart :) Skrevet 10. november 2008 #1 Skrevet 10. november 2008 Jeg har termin i begynnelsen av mai og er samboer med en student. han er ferdig i juni på skolen. Spørsmålet mitt er om han vil få pappa permisjon når han evnt begynner å jobbe til sommeren/høsten selv om han var student da barnet blir født? Jeg har vært i full 100 % stilling i flere år. Har jo kjempe lyst at han skal få pappa permisjon når han ønsker det. Håper noen vet dette!!
Vil Skrevet 11. november 2008 #2 Skrevet 11. november 2008 Ja, dette er nesten identisk med vår situasjon. Har termin 6. mai forresten Jeg er i arbeid nå, mens mannen min har ett år igjen av studiene. Han begynner i jobb i august 09. Fordi jeg jobber mer enn 50 % i 6 av 10 måneder før fødselen, har jeg gjort det som skal til for at pappaen har rett på støtte. Men altså, han har selv ikke vært i jobb enda. Så derfor: Han begynner i jobb 1. august, og må jobbe i 6 måneder før han selv får lov til å ta ut permisjon 1. februar 2010. Så altså, for at far skal ha rett til permisjon må - mor jobbe mer enn 50 % i 6 av 10 måneder før fødsel - han må selv ha vært i arbeid i 6 måneder i løpet av barnets første leveår før han selv kan ta ut permisjon. Har snakket med NAV om dette, så jeg er ganske sikker på at det er riktig.
Mamma snart :) Skrevet 11. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. november 2008 Takk for svar. Har termin 5 mai selv Var egentlig det jeg trodde. Min samboer begynner nok å jobbe innen aug, så må han jobbe i 6 mnd før han får pappapermisjon. da skal vi rekke det akkurat. Kan han bruke pappa permisjonen en stund etter at jeg har begynt i jobb igjen etter 12 mnd? eller med en gang jeg er ferdig med min permisjon?
Vil Skrevet 11. november 2008 #4 Skrevet 11. november 2008 Det er ikke mulig å ta ut svangerskapspermisjon om det er gått over ett år siden barnet et født. Så han må benytte anledningen det første leveåret. Siden kommer jo andre ordninger, med kontantstøtten, som er i utgangspunktet er kjønnsnøytral. Han kan jo ta de siste ukene av de dere får til rådighet kanskje? Husker ikke hvor mange uker det er på stående fot.. 54? med 80 % lønn... Det er jo mest praktisk i forhold til din jobb, at du sier jeg kommer tilbake den og den datoen. Men i prinsippet skal det altså være lov for deg å gå tilbake på jobb i feks tiende måned, og så ta det som er igjen av de to siste månedene etter at far har fått sin hjemme tid. Men det der er nok svært avhengig av arbeidssituasjonen for mor. Tror kanskje dette ble litt rotete formulert..
treningsberta Skrevet 11. november 2008 #5 Skrevet 11. november 2008 Mener jeg hadde lest at pappaperm kunne tas ut i løpet av de første 3 av barnets leveår jeg...?
Vil Skrevet 11. november 2008 #6 Skrevet 11. november 2008 Å, det var nytt. Kan godt hende du har rett. Andre som vet?
Vil Skrevet 22. november 2008 #8 Skrevet 22. november 2008 Ja, det er riktig med tre år, det var jeg som drev med misinformasjon over her!
Saga-to gulljenter+en spire Skrevet 22. november 2008 #9 Skrevet 22. november 2008 Da jeg ringte NAV i sommer fikk jeg beskjed om at far ikke kunne ta ut permisjon etter at barnet hadde fyllt 1 år.... Så vi fikk ikke... Jeg måtte ty til mamma noen dager da jeg begynte i ny jobb..
Guttemamma75 Skrevet 22. november 2008 #10 Skrevet 22. november 2008 Sakset fra nav: Far kan ta ut fedrekvoten sammenhengende eller benytte seg av fleksibelt uttak på flere måter. Dersom far ønsker å utsette fedrekvoten, må han sette frem krav om dette før stønadsperioden til mor er slutt Husk at far må ha benyttet seg av fedrekvoten innen barnet fyller tre år innen tre år etter en adopsjon M.a.o kan far benytte fedrekvoten innen barnet er 3 år men det må søkes om dette før mors stønadsperiode er slutt. Det er lønnen som far har ved søknads tidspunktet som blir lagt til grunn for lønnen far får når han tar ut fedrekvoten, så far kan m.a.o ikke søke om utsettelse og så begynne i ny og bedre betalt jobb og bruke den nye lønnen som grunnlag for permisjonspengene...
Alvejenta Skrevet 23. november 2008 #11 Skrevet 23. november 2008 Hei, Dette er ganske likt vår situasjon også, så jeg henger meg på med et ekstra spørsmål:) Mannen min er ferdig utdannet i juni 09 (termin er i mai 09). Han begynner i 100% stilling i august. Men de siste 2 årene har han jobbet 40% ved siden av studiene, har han da rett på permisjon med en gang (uten å måtte vente 6 måneder som nevnt ovenfor et sted)? Jeg har jobbet 100% i flere år, så den delen er i orden. Mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå