Gå til innhold

Er jeg bare overfølsom? Familien forlater meg i jula... :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er situasjonen: Leier i kjelleren til foreldrene mine da det både er mest økonomisk nå som jeg er student, og praktisk siden jeg er alene. Tilbringer det meste av tiden oppe hos dem, både jeg og søsknene mine har glede av det.

Nå nettopp fikk jeg høre at hele bølingen skulle reise til Tenerife 3. juledag og komme hjem en uke etterpå. Jeg blir altså alene med dattere min det meste av romjulen samt nyttårsaften. Moren min sier hun ikke har dårlig samvittighet for å forlate meg og den lille; jeg har jo ikke vært interessert i å tilbringe nyttårsaften med dem på mange år likevel. Forsåvidt sant, men for det første synes jeg det er forskjell på at `en person forlater fire personer, enn at fire personer forlater `en person (pluss jenta mi også da). For det andre hadde jeg vært hjemme med dem på nyttårsaften dersom det var viktig for dem.

Skal ikke familien være sammen i julen da? Begynner nesten å gråte når jeg tenker på å være alene nesten hele romjula :-(

Er jeg bare hårsår eller? Vi har ingen annen famile i nærheten, nærmeste familie bor 12 timers kjøretur herfra :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har foreldrene dine og to av søskene dine planlagt dette uten at du fikk vite noe før alt var klappet og klart?

Skrevet

Mer eller mindre, er bare betalingen som mangler. De snakket vel om det, og jeg sa at det kom til å bli trist, men at de måtte gjøre som de ville.Trodde vel egentlig moren min bare tullet. Men nei...

Skrevet

Nå kjenner ikke jeg familieforholdene deres og jeg skal heller ikke grave i de. Hvorvidt du er overfølsom eller ikke syns jeg egentlig ikke spiller noen rolle; du syns det er trist, det er din opplevelse av det og det syns jeg du skal få lov til å føle.

Jeg hadde blitt både forundret og trist dersom mine foreldre og søsken hadde planlagt noe slikt uten å invitere meg. Men jeg hadde nok også blitt litt trist selv om de hadde invitert meg og jeg hadde takket nei. For meg er julen en familiehøytid hvor vi har våre tradisjoner. De tradisjonene skaper en rekke forventninger hos meg til hvordan ståa da skal være. Dersom jeg av en eller annen grunn skulle følt meg "forlatt" ville jeg opplevd det som trist.

Håper du klarer å skape en koselig romjul og nyttårsaften for deg og vesla til tross for at den i år ikke blir helt som den pleier:) Kanskje dere to kan skape noen egne tradisjoner?

Skrevet

Bare for å ha sakt det; selv om jula er en familiehøytid hos oss så er det ikke sånn at alt er bare fryd og gammen. Vi ler og krangler og har en bipolarisk uke som svinger mellom himmel og helvete. Når jula er over tåler vi ofte ikke trynet på hverandre, men etter en stund gleder vi oss (p)sykt nok til neste jul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...