Gå til innhold

Huslån med x-sambo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan blir jeg kvitt lån jeg har felles med min x-sambo? Jeg har bare lånet sammen med han, ikke huset...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han sitter med huset må jo lånet overføres til han! Event. må huset selges og dere deler overskuddet... Du kan jo ikke sitte med lån på huset han bor i!

Skrevet

Kan man bare overføre et lån? Det er ikke slik at han må kjøpe meg ut?

Skrevet

Hei igjen. Kommer jo litt an på lånet og hva huset er verdt...men det er noe dere selv kan bli enige om.

Skrevet

det er vel ikke bare å bli enige. Først tar man vel en takst. så finner man ut hvor mye huset er verdt i forhold til hvor mye lån man har. så må vel han kjøpe deg ut med halvparten av overskuddet. tror nå jeg ihvertfall.

Skrevet

Dere kan bare overføre lånet på han...

Det gjorde jeg og min x. Var ikke noe problem. Vi bare snakket med banken.

Skrevet

Men hvis huset er verdt mer enn lånet. Må han kjøpe henne ut med halvparten av overskuddet.

Skrevet

Dette kommer an på...

Ønsker du å bare overføre lånet på ham, går det an.

Det du burde gjøre, er å be han kjøpe deg ut. Dvs dere får takst på huset, og dersom taksten er høyere enn lånet, må han kjøpe deg ut.

Hvis derimot taksten blir lavere enn lånet, kan han kreve deg for halvparten av det mellomlegget igjen...

Så dette avhenger 100% av hvor stort lånet er, og hvor mye huset er verdt.

Men, det er fullt mulig å overføre lånet, dersom banken gir han lånet alene. Kommer jo an på hans inntekt. Hvis ikke må jo huset selges da.

Men det er jo veldig dumt av han også da å betale på et huslån som ikke går til han selv. Hvis han betaler på det i mange år, kan jo du plutselig komme å kreve halve huset...:S

Skrevet

Da jeg flyttet ut fra han jeg eide leilighet sammen med, ringte jeg banken og ba de overføre lånet på han. Men det var IKKE mulig. Jeg måtte selge min andel til han, og da kom selvfølgelig dokumentavgift på 2,5 % i tillegg.

Jeg ville bedt om en takst, og så godt til banken og si at du ikke bor der lenger og at du ønsker å bli kjøpt ut. Så får han se om han har råd til å kjøpe deg ut eller om dere må selge.

Lykke til!

Skrevet

Jeg eier som sagt ikke huset, er bare medlåner.. så da bør det vel gå å skrive det ove rpå han bare?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...